Szenvedély. Kreativitás. Kódolás. Siker. –Imagine Cup


Szabó P. Dóra (18éves) - 1 éve

A Micrososft 2004 óta minden évben megrendezi az Imagine Cup-t, amely a nagyszerű lehetőség kifejezetten fiatalok számára, hogy világmegváltó innovációkkal rukkoljanak elő. Plusz külön izgalom, hogy a világ minden tájáról összegyűlhetnek emberek, akik meg tudják egymással osztani ötleteiket.A magyarországi döntőt idén is egy többhetes felkészítő kurzussorozat előzte meg, a Cup Seminar, ahol a résztvevők fejleszthették prezentációs technikájukat, angol nyelvtudásukat és eligazítást kaptak a slide-ok design-ja terén is.  A szeminárium résztvevői közül hat csapat jutott be a döntőbe, közülük pedig a GlovEye csapat került ki nyertesen. Ők képviselhették Magyarországot a nemzetközi döntőn, Seattle-ben.

A csapat négy tagból áll: maga az alapkoncepció Klinkó Krisztiántól származik, aki a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem villamosmérnöki karának mesterképzéses végzős hallgatója. Ő felel a hardverért, azaz magáért a kesztyűért. Az okostelefonos alkalmazás fejlesztésében Fülöp Ádám illetékes, aki szintén a Műszaki egyetem mérnök-informatikus karának mesterképzéses végzős hallgatója. Zemkó Boglárka a Budapesti Corvinus Egyetemen tanul, és ő az üzleti modellért, marketingért felelős. Eredetileg hárman indultak az Imagine Cup versenyen, majd miután megnyerték a hazai döntőt, realizálódott bennük, hogy sok lesz a munka, így negyedikként csatlakozott Zagyva Dániel, aki felvette az amerikai szervezetekkel a kapcsolatot és a szabadalmat intézte. Ők négyen alkotnak egy kerek egészet, és nekik köszönhetően egy látássérült emberek életét könnyítő magyar app jutott ki a Microsoft világversenyére.

Innovációjuk lényege, hogy ha bármilyen okostelefonnal lefotózunk egy írott szöveget, legyen az akár egy tábla vagy könyv oldala, akkor azt beszkenneli az eszköz majd pedig karakterenként küldi a kesztyű számára. Úgy képes olvasni a vak/gyengén látó, mintha egy hosszú sorban lenne az egész szöveg, ő pedig csak egy karaktert látna egyszerre. Tehát az eszköz valós időben juttatja vissza az olvasott szöveget az ujjra erősített speciális eszköz segítségével. A kesztyű alján van egy kis kerék, amit ha balról-jobbra húzunk, akkor a következő karaktert adja ki, ha jobbról-balra, akkor pedig az előző karaktert.

Majdnem az összes nemzetközi versenyrésztvevő, aki Magyarországról ment, azóta is folytatja tevékenységét és dolgozik az iparágban. Ilyen például a Distinction csapat, mely jó pár éve volt kint az Imagine Cup-on, s azóta pedig egy nagyon sikeres vállalkozássá nőtte ki magát.

„Néhány éve a villamoson láttam, ahogy egy látássérült a mobiltelefonját használja. Rossz volt látni, hogy nehezen megy neki. Ekkor jutott eszembe, hogy lehetne egy kesztyűt alkotni, aminek a segítségével egyszerűbben tudnának okos eszközöket használni. Aztán összeültünk a jelenlegi csapattal, és megvitattuk, hogy ezzel indulni kellene az Imagine Cup-on. Ekkor alakult a jelenlegi koncepció, hogy az írott szöveget lehetséges legyen olvasni.” – mondta Klinko Krisztián, a GlovEye csapat tagja, aki magáért a hardverért felelős.

A csapat jelenleg 11 szervezettel áll kapcsolatban: a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségétől kezdve a Vakok Állami Intézetén át a Budakörnyéki Látássérültek Közhasznú Egyesületéig (BULAKE). A teszteseményeken 5-8 látássérült vett részt. Amellett, hogy kipróbálhatták a kesztyűt, a GlovEye csapat tagjai megpróbálták megismerni a tesztelők olvasási szokásait, hogy e téren tudják továbbfejleszteni találmányukat.

A nemzetközi versenyre július végén került sor Seattle-ben. A riválisokat tekintve az orvostechnikai innovációk voltak a mérvadóak, de egészen sokrétű megoldásokat láthattunk. A nepáli csapat például kisebb gazdaságokban, teheneken és egyéb haszonállatokon, hőmérséklet-, mozgáselemzést, pulzusmérést végeztek és az alapján állapították meg a betegséget. Volt, aki a Parkinson-kór diagnosztizálását könnyítő szoftvert fejlesztett. Sőt, a találmányok annyira sokszínűek voltak, hogy még okos kukával is találkozhattunk a megmérettetésen.

Volt más, szintén a látássérültek életét megkönnyítő megoldás is, ők inkább a felolvasó funkciót akarták kihasználni.

„A verseny alatt az indulók végig gyakorolnak, dolgoznak a projektjükön, egyeztetnek a mentoraikkal az utolsó pillanatig, akik segíteni tudják őket a felkészülésben. Nagyon jó látni, hogy ilyen sok munkát fektetnek bele ők is” – mondta Grósz Judit, a Microsoft Magyarország marketing és operációs igazgatója. „Az Imagine Cup nemzetközi versenyt 2004 óta rendezzük meg, mert hiszünk a fiatalok innovatív szemléletében és tudásában, és abban is, hogy ezekkel képesek jobbá tenni a világot. Ezt a nemes célt akár egy társadalmi probléma megoldására alkalmas okostelefonos applikáció is szolgálhatja. Jó látni, hogy a versenyre minden évben egyre több tehetséges fiatal jelentkezik, jól átgondolt, innovatív ötletekkel, köztük olyanokkal, amelyek startup környezetben is megállnák a helyüket. Két szempontból is látjuk ennek az eredményességét: az egyik az, hogy aki részt vesz az ilyen folyamatokon az nagyon sokat tanul belőle, mivel fiatalon már a jól képzett szakemberekkel együtt tudnak dolgozni. A másik pedig az, hogy példát tudnak mutatni a kortársaiknak.”

Forrás:

kép: GlovEye,Microsoft

2017 Kidsnews | All rights reserved