Bringával firkálás – interjú Holló Mariannal


kidsnews (121éves) - 2 hónapja

A bringával graffiti annyiban különlegesebb az átlagos bringázásnál, hogy itt egy térképen előre megtervezett utat (rajzot, szöveget) biciklizik le az ember.

Mariann: Az egész 2015. decemberében kezdődött, amikor olvastam egy cikket egy pilótáról, aki repülővel alkotott valami figurát. Éppen ráértem itthon, egyébként is imádok biciklizni. Előtte is rögzítettem GPS-el a túráimat, bár eddig az ideig csak hegyibicajoztam.  Arra gondoltam, megpróbálom én is, jó kis téli kerekező elfoglaltság lesz, amikor nem tudok nagy terepeket menni. Így hát elővettem a térképet és nézegettem, miket lehetne kihozni az utcákból.

kidsnews: Van ennek a sportnak itthon valamiféle szerveződése, egyesülete?

Amikor elkezdtem, akkor kerestem, de inkább a futva rajzolást találtam, nekik van is FB csoportjuk. Én is kísérleteztem futással, főként szántóföldön, de a bicikli az én világom inkább. Most is nézem ezt a csoportot, és remek dolgokat csinálnak ők is. Külföldön jobban elterjedt már, és elképesztő dolgokat csinálnak már például a Strava art tagok. Ott komoly 100 km távok is vannak.

Mennyire nehéz egy figura megtervezése, és hogyan áll össze?

Igazából változó. Nem tudom másnál hogy van, de én nem hiszem, hogy meg tudnám rajzolni ezeket a figurákat szabadkézi rajzban. Szóval leülök a gép elé és firkálok, próbálkozom, hogy merre milyen forma alakul. Inkább azt mondanám, térlátás kell hozzá. Kedvenc állatom az elefánt, ezzel kezdtem, pár napig javítgattam, csiszolgattam. Egy tervezés most is körülbelül így néz ki.  Gyöngyösön élek, ez egy  közel harmincötezres város. Az elején azt gondoltam, hogy talán egy vagy két figurát lehet itt helyben megcsinálni, most harminchatnál tartok, és szerintem lesz még.

Amikor megterveztem, utána a Google Earth-ben végigmegyek az útvonalon jó néhányszor. Ilyenkor megpróbálom vizualizálni az egész útvonalat, legalábbis a főbb pontokat megjegyezni, sőt, nehezebb tervek esetében írok magamnak egy kis útvonaltervet is. Az ott van előttem, de így is sokszor öt-hatszor is meg kell csinálnom, mire jó lesz. A város dinamikusan változik, hol egy építkezés, hol egy rosszul parkoló autó, karácsonyi vásár zavarja meg a rajzot.

Mit csinálsz, amikor tereptárgyak, városlakók megzavarják a tervet?

Az elején persze kikerültem, aztán amikor hazaértem, rájöttem, hogy ez nem volt jó ötlet, mert lett ott egy pukli, mondjuk a boxer hátában. Most már legtöbbször inkább várok, ha olyan a torlasz, amit ki lehet várni. Busz, teherautó ilyesmi – ilyenkor rémes szagolni a kipufogógázt. Aztán mindenki kedvesen integet, hogy menjek, elenged. Én meg ugyanilyen lelkesen mutogatom, hogy okom van ott állni. Sokszor gondolkodom rajta, hogy mi a jobb megoldás, ha csak integetek és várok, vagy megmondom az illetőnek, hogy nem megyek, mert béna lesz a mókusom füle J.

Van, hogy megpróbálom meggyőzni az „akadályt”, hogy menjen az utamból. Ebben sokszor volt jó tapasztalatom, volt már, hogy beengedtek, kaput nyitottak ki, átrámoltak dolgokat az utcán. A legviccesebb, amikor valami figurát, vonalat pluszban bele kell vinni, mondjuk egy téren. Beérsz a térre, és például csigavonalban vagy háromszögben kezdesz el először befelé, majd visszafelé bringázni, mert ahogy bementél, azon a vonalon kell ki is jönni, különben nem lesz jó a rajz. Ez az egyik legnehezebb, mert nincs viszonyítási alapod.  Ilyenkor sokszor látom az emberek szemében a tökéletes értetlenséget.  Minden ilyen „rajzolásról” úgy érkezem meg, hogy volt valami extra élmény, tapasztalat, vicces kis epizód, ami kellemes emlékként maradt meg.

Milyen távokat bringázol a rajzokhoz?

Hát ez nagyon változó, eddig 4 és 14 km között rajzoltam, de nem nézem a távokat. Megtervezem az útvonalat, aztán az megadja, hogy mennyit kell majd lebiciklizni.

 

Kell valamilyen speciális GPS, felszerelés, ilyesmi?

Kezdésnek semmiképpen. A telefonod is elég valamilyen térkép GPS alkalmazással. Ha beleszeretsz, és maradsz ennél a sportál, akkor érdemesebb egy nagyobb pontosságú kerékpáros GPS-t venni, mert az 1-1,5 m-t téved, míg a telefon 5-6 m-t is simán. A jobb eszközzel azért szebbek lesznek a vonalak, kontúrok. És persze egy kerékpár.

Mi a legnagyobb értéke számodra a bringával rajzolásnak?

Mind szellemi, mind fizikai próbatétel egyszerre. Megtervezni, megrajzolni szellemi kihívás, utána többször is végigbiciklizni pedig fizikai megerőltetés. Szóval jó kis agy- és izomtorna is, csak ajánlani tudom bárkinek.

Szerinted bárhol lehet futva, kerékpározva rajzolni?

Persze. Talán városban könnyebb, hiszen ott sokkal könnyebben találsz viszonyítási pontokat, amihez utána tudsz igazodni. Egy szántóföldön sokkal nehezebb, de nem kizárt.

Mi lesz a következő alkotásod?

Most egy szálló madarat tervezek. Ezt csak vasárnap tudom csak megcsinálni, amikor pihen a város és sokkal kisebb a forgalom. Az egész várost szeretném, ha körbeölelné.

 

Forrás:

Kép Strava art

 

2017 Kidsnews | All rights reserved
%d blogger ezt szereti: