Kell-e nekünk még egy Xbox?


Solymosi Máté (16éves) - 1 éve

Ha valaki még nem tudná, a jelenlegi három piacuraló konzolkiadó az Xbox, a Playstation és a Nintendo. Generációnként változik a dominancia, a mostanit a Playstation 4 uralja, az előzőt a Wii, azelőtt a Playstation 2 és így tovább. Na most- mi is egy generáció ebben az esetben? Az az időszak, amikor a különböző kiadóknak hasonló erősségű konzoljai vannak a piacon. Lényegében ennyi. A Ps4, Xbox One és a Nintendo Switch képezik a jelenlegi generációt. Egy generáció hossza változik, általában öt és tíz év közötti időtartamról beszélünk. A probléma ott kezdődik, amikor a technológia haladása miatt öt évente frissíteni egyszerűen nem elég – muszáj gyakrabban újításokkal kijönni, de ezt úgy megoldani, hogy a jelenlegi tulajdonosokat ne idegenítsük el. Ugyanis, ha nekem van egy lényegében vadonatúj Ps4-em, amit használok, és a megjelenés után egy évvel azon kapom magam, hogy kedvenc játékszériám már csak a Ps4 Ultrán fogom tudni játszani, akkor teljesen jogosan fel lennék háborodva. Tehát: olyan konzolt kell csinálni, ami erős, megéri az árát, viszont 100%-ban kompatibilis az előzővel. Ez nem nehéz feladat- ez lehetetlen.

Minden egyes ilyen gép kompromisszumokkal jár. Az Xbox One S csak külsőleg és filmnézésben fejlődött, a Ps4 pro nem tud valódi 4k játékélményt nyújtani és nincs benne 4k blu-ray drive, sorolhatnám. Éppen ezért valamennyire meglepett a Microsoft új konzolja, a Project Scorpio, avagy az Xbox One X.

Ugyanakkor a Microsoft hisz abban, hogy az Xbox One konzol szolgáltatásait és tudását tekintve igen széles felhasználói réteg igényeit képes kiszolgálni. Egy 10 éves Minecraft rajongó ugyanúgy érezheti a konzol gyorsaságát, szebb képét, jobb hangját, mint egy idősebb Forza Motorsport fanatikus, aki az elérhető legszebb autós játékkal szeretne játszani. Bíznak abban, hogy a csatolt ingyenes vagy fizetős szolgáltatások és alkalmazások (mint az Xbox Live, a Game Pass, a Games with Gold, a Play Anywhere, a OneDrive, a Skype, a Mixer, a Netflix) együtt már olyan sok hozzáadott értéket képviselnek, amelyek nem hagyhatók figyelmen kívül egy konzol megvásárlásakor. Új konzol vásárlásánál ugyanis nem csak arra kell figyelni, hogy az éppen kapható legerősebb konzolt vásároljuk meg, hiszen ez csak egy tulajdonság a sok közül, hanem minden egyéb tényezőt is körültekintően mérlegelnünk kell, a Microsoft konzolja és a köré épülő szórakoztató rendszerük együtt reményeik szerint többet és jobbat ad, mint a többi játékkonzol.

Fájó pont, hogy az Xbox One X egy senki által meg nem fizethető 500 dolláros árcédulával került a boltok polcaira, azzal az árral, amivel az eredeti Xbox One is megbukott. Ez forintban 136000-et (vagy átszámított áfával 160000-et) jelent, ami a riválisokhoz képest (meg amúgy is) túl sok, Amerikában is nehézkesen megfizethető. Ez nyilván csak az első probléma. A második az az, hogy a Playstation kihozott egy hasonló erősségű konzolt mindössze egy teljes évvel az Xbox one X megjelenése előtt, 100 dollárral olcsóbban. Azt viszont már Phil Spencertől tudjuk, hogy így is áron alul fog piacra kerülni az X, elgondolkodtunk hát a kérdésen, hogy hogyan fogják behozni a gyártási költséget? A Microsoft azonban úgy véli, a konzolok gyártási költsége csak egy tényező.

Hatalmas és világszerte dinamikusan növekvő üzletágról beszélünk, amely értékelésekor nem érdemes kiragadni egy bizonyos tételt a sok közül. Van egy bevételi és egy kiadási oldal. A kiadási oldalon a jobban látható reklám- és marketingköltségek mellett olyan működési költségekkel is számolni kell, mint például a 300 ezernél is több dedikált szerver folyamatos fenntartása és fejlesztése, és akkor még nem beszéltünk a hardver fejlesztési és gyártási költségeiről, a disztribúcióról és így tovább… Ez a felhő szolgáltatás elengedhetetlen ahhoz, hogy az Xbox Live online rendszere ilyen megbízhatóan működhessen. A bevételi oldalon a hardver és a szoftverértékesítés, az Xbox Live szolgáltatás előfizetési díjai, a külön megvásárolható kiegészítők (kontrollerek, töltők, fejhallgatók, kábelek), a letölthető digitális tartalmak (játékok, kiegészítők) mind más profit mellett kerülnek értékesítésre, így lehet, hogy bizonyos tételeken kevesebb profit jelentkezik, de összességében nyereséges üzletágról beszélünk. – mondják.

Az egyébként, hogy gyártási áron alul adják az Xbox One X-et, legutóbb a Ps3-nál történt meg, de a maga generációjában az a verzió mégsem volt túl sikeres, noha a Microsoft szerint több mint 84 millió eladott konzol és számos emlékezetes, magas színvonalú cím fűződik a PS3 életciklusához, így nem tartják „bukott” konzolnak. Ugyanakkor nem szeretnének párhuzamot vonni a két konzol között, úgy vélik, nehéz összehasonlítani a 2006-os állapotokat a jelennel, hiszen akkoriban 20GB-os konzolokért rajongtunk és az volt a nagy szó az említett PS3 esetében, hogy Blu-ray lemezeket is le tud játszani. Manapság viszont egy játék több, mint 20GB területet foglal el a merevlemezen és már Netflixen nézzük a filmeket. Teljesen más fogyasztói igények és trendek vannak jelen manapság.

Azt sem tudjuk megmondani, hogy mivel kerülhető el egy bukás. Amit mi tenni tudunk az az, hogy megalkotjuk és bemutatjuk a játékosoknak a világ legnagyobb teljesítményű játékkonzolját és a hozzá való játékokat is. A 4K felbontás, a 60 fps, a tökéletes egy és többjátékos módok, a digitális előrendelés, az exkluzív letöltési lehetőségek, az élő játékstreamelés – manapság ezek a fő hívószavak a játékosoknak. Mi és a világ legjobb játékfejlesztői azon vagyunk, hogy kiszolgáljuk ezeket az igényeket. – vallják.

Attól sem tartanak, hogy néhányan, akik megvették volna az X-et az S-t zsebelték be inkább, hisznek abban, hogy a szélesebb kínálat a vásárlók kedve szerint való. Mint mondják, több modell, többféle árponton több választási lehetőséget is jelent. Emellett számos partnerünknél voltak és valószínűleg lesznek „becserélés” típusú promóciók. Valamint a promóciók nélkül is pörög a használt konzol piac, sokan megválnak egy-két éves konzoljuktól, hogy kis ráfizetéssel meg tudják venni az új terméket.

Kérdés azonban továbbra is, hogy kell-e nekünk még egy Xbox? Aki akart egy új Xboxot, az tavaly megvette az S-t (én is köztük vagyok). Aki erőt akar, PC-t vesz. Aki konzolt akar, annak elég a gyengébb is. Aki erős konzolt akart, az már 100% felnyalta a Ps4 prót. Aki szép konzolt akar, vagy kicsit, az megvette az S-t. Akinek ennyi pénze van, az vett Switch-et és Ps4 prót is. Kinek szól ez a konzol, És miért kell, hogy létezzen? Nos, tény, hogy a technológiai fejlődés annyira felgyorsult, hogy 5-10 éves távlatokban sem mer az ember jósolni. A telefongyártók, a videókártya gyártók, a TV gyártók és még sok más IT termék esetében természetes az évenkénti modellfrissítés. A Microsoft szerint a konzoloknál ez ritkább, esetünkben ezért már generációváltásokról beszélünk, ezeken belül pedig modellfrissítésekről.

Nem tudjuk megmondani mit hoz a jövő, de ha figyelembe vesszük a fejlődés gyors ütemét és azt, hogy a felhasználók mindig többet és jobbat akarnak a pénzükért, akkor logikusan arra lehet következtetni, hogy pár évenként a konzolgyártóknak elő kell rukkolniuk valamilyen újdonsággal. Lépést kell tartani például a PC-s játékok fejlődésével. Egy PC tulajdonos évente vehet újabb és jobb videókártyát vagy egyéb komponenst a gépébe, ezt egy konzoltulajdonos értelemszerűen nem teheti meg. Egy konzolgyártó meg azt nem engedheti meg magának, hogy a vásárlói a PC-s játékélmény után ácsingózzanak, ezért mindenkinek folyamatosan fejlesztenie kell. – mondják.

Nyilván a magas ár és a többi, fentebb említett hiányosság továbbra is fennáll, de látszik egy törekvés egy nagyobb, diverzebb játékosbázis elérésére. Hogy ez sikerül-e, az hamarosan kiderül, de mindenkinek érdeke, hogy jobb termékek legyenek, és hát éppen ezért kell mondjam, hogy mielőtt ezt megítélnénk, meg kell várnunk a megjelenést, az új exkluzívokat és tulajdonságokat.

Ha érdekesnek találtad ezt a cikket, kérjük, kedvelj minket és oszd meg ismerőseiddel, hogy minél többen olvashassák alkotói közösségünk írásait

Forrás:

Kép:pixabay

2017 Kidsnews | All rights reserved
%d blogger ezt szereti: