Nem átlagos: átlagtartó verseny a Hungaroring Classicon


Eboss Boss (11éves) - 10 hónapja

Néhány évvel ezelőtt, amikor már nagyjából tűrhetően ment az olvasás, apa megkérdezte, hogy nincs-e kedvem vele közösen indulni öreg autóknak rendezett átlagsebességtartó versenyen, csak úgy, a hecc kedvéért. Ugyanis apának van egy csodálatos Nissan 300ZX sportkocsija, amit mindketten nagy becsben tartunk. Igazából csak akkor vesszük elő, amikor erre alkalmas idő van. De nem akarok elkanyarodni a lényegtől, vagyis, hogy hogyan lett belőlem 10 éves koromra már jó néhány versenyt megjárt navigátor. Szóval apa 2 évvel ezelőtt nevezett minket, és megkezdődött életem első futama. Amikor először a kezembe kaptam az útvonaltervet, csak néztem hol a tervre, hol apára.  Felmerült bennem, hogy apámnak nem teljesen derengett be, hogy még 8 éves sem vagyok és ok, kb. tudok olvasni, de hát ez mi a fene?

Ezen a papíron egyetlen értelmes mondat sincs. Mára már pontosan tudom és értem, hogyan kell apának mondanom, mikor mit csináljon, persze amikor ezt a cikket írom, büszke is vagyok magamra, mert mégiscsak a kategória 2. helyezésére sikerült magunkat benavigálnom a hétvégi casco rallye historic és 4. helyre a retrohistoric versenyen.  Persze ez most nem is annyira lényeges, inkább izgalmas, hogy mi is az az átlagtartó futam, és hogyan is néznek ki az oldtimer, veterán versenyek, amiből azért jónéhány van minden évben.

Magyarországon 30 éves kor után lehet oldtimerről beszélni, a 25 évesnél idősebb autókat pedig youngtimernek hívják. Ahhoz, hogy a versenyen induljatok, nem kell egy vizsgáztatott OT, sem veterán autóval rendelkezni, elég, ha öreg az autód. Ha nem öreg, az sem baj, van olyan verseny, amire lehet új autókkal is nevezni, csak minél fiatalabb az autód annál több büntető pontot kapsz érte már induláskor. Szóval sokkal inkább érdemes előszedni valami régit, arról nem beszélve, hogy sokkal izgalmasabb is. Lehet az éppen a nagypapád Skodája, egy öreg Suzuki, vagy éppen egy vagyonokat érő Porsche, az senkit nem fog érdekelni, legalábbis a szervezőket tuti nem.

Biztosíthatlak róla, hogy a versenyre látogatók számára is egy eredeti A kezdőbetűs rendszámmal bíró Dacia, vagy Wartburg 353W sokszor nagyobb kuriózummal rendelkező érdekesség, mint egy-egy tökéletesen waxolt csodaveterán. Persze az sem megvetendő, de ki bír ellenállni egy eredeti verseny-Ladának, én nem, az tuti. Szóval, ha apád még mindig a vidéki nagybácsi fészerében rejtegeti valahol a féltett kamaszkori autóját, amit anyukád fúrt már egy ideje, mert nincs kedve az egész kertből egy roncsot nézegetni, épp itt az ideje, hogy előszedjétek. Mindegy mi az, csak mozgásképes legyen.

De nyergeljünk át a versenyre.  Nézd meg az aktuális versenykiírást és nevezzetek.  Hidd el nekem, ugyanúgy élvezni fogod egy Trabantban is a versenyt, mint a Porschéban, max. neked egy kicsit zajosabb. Ja és az a legjobb egy átlagtartó versenyben, hogy nem nyerhetsz könnyebben csak azért, mert jobb az autód, ott bizony neked kell jobbnak lenned, és persze a pilótádnak, akinek pontosan figyelni kell arra, amit te mondasz neki.  Mert, és itt jön a lényeg, itt meghatározott sebességeket kell a szakaszokon tartani.

Ezt természetesen rendszeresen ellenőrzik, de nem csak úgy, hogy néhány ponton mérnek, mert az túl egyszerű lenne, hanem itt jön a csavar: verseny közben műholdról rád-rádmérnek, hogy az adott szakaszon tartjátok-e a megfelelő sebességet vagy sem. Be kell azt is kalkulálnod, hogy minden műszer egy kicsit csal, így a ti sebességmérő órátok is.  Szóval nincs is más dolgod, csak figyelni az útvonaltervet, a tereptárgyakat, a megtett utat, és a hozzátartozó időt, és ha mindehhez még egy Pataki Ferencet is megszégyenítő matek zseni vagy, már meg is nyerheted a versenyt.  Ha nem ez a cél, hanem az, hogy csapatként dolgozva együtt töltsétek az egész napot, csodálatos helyeken autózva, jókat falatozva kipróbáljatok magatokat, a pihenőkben szóba elegyedve megismerkedni a többi versenyzővel és autója történetével, akkor ott a helyetek velünk együtt a következő versenyen.

Az meg, hogy a hétvégi verseny a Hungaroring Classic rendezvény keretein belül lett megrendezve, egy ilyen autórajongó számára csak hab a tortán, de milyen tortán! Soha sehol nem volt még ilyen rendezvény itthon. Olyan, ahol egy pályán van veled az ötszörös Le Mans-i bajnok és Formula-1-versenyző Emanuele Pirro is az Alfa Romeo 33 autójával…

 

 

 

 

Forrás:

Fotó és Videó kidsnews

Fotó2: https://hungaroring.hu/hu/media

2017 Kidsnews | All rights reserved