A száguldó cirkusz álomba repítene?


Poscher Dominik (18éves) - 10 hónapja

– Szólj, ha jön a rajt!
– Megy a felvezető kör, apa!
– Rohanok!
– Micsoda első kör!
– ZZZzzzz, hork-pityipű, hú-pityipű
– Utolsó kör, Apa!
– Ébren vagyok, ébren vagyok…

Sokaknál ismerős lehet a szituáció, akiket ugyanis kevésbé hoz lázba Formula-1, inkább egy kiadós szunyára adják a fejüket a kezdést követően. A végeredmény ugyanakkor még releváns információ, annak ismerete a horpasztás azonnali abban maradására ad okot. Tény, hogy néhanapján akad olyan futam, mely előzések híján túl sok érdekfeszítő pillanattal nem szolgál, azonban az autósport szerelmesei ilyenkor is kitartanak, és tekintetüket másfél-két órán át a TV képernyőjére szegezik, bízván favoritjuk jó szereplésében. Kedvenc pilótát, csapatot mindenki számára biztosít a széles paletta, sok-sok eltérő karakter fordul meg a különböző pályákon.

 

A legismertebb név kétségkívül Michael Schumacheré, aki 7 világbajnoki címével minden idők legnagyobbjaként van számon tartva. A német pilóta, miután 2006-ban úgy tűnt, végleg felhagy a versenyzéssel, a 2010-es és 2011-es szezonban még visszatért két év erejéig.  Személy szerint én kifejezetten örültem ennek a döntésének, és azt hiszem megannyi más, velem hasonló korban lévő fiatal ugyancsak, hiszen így alkalmunk nyílt megcsodálni Schumit nekünk is, akiknek addig nem volt rá lehetőségük. Schumacher 2013 decemberében sajnálatos körülmények között síbalesetet szenvedett, ezután kómába került, és azóta kevés (bíztató) információ látott napvilágot az állapotáról. Reménykedjünk benne, hogy mint oly sok más harc, ez is a klasszis pilóta győzelmével fog zárulni.

Schumacher pályafutásának első ciklusában (1991-2006) az autók irányítása jóval nehezebb feladatot jelentett, a futamok jobbára látványosabb manővereket hoztak a mostaniaknál. Az elmúlt években a műszaki szabálymódosításokkal párhuzamosan csökkent az izgalom-faktor, és az előzések száma. A biztonság megteremtése viszont sokkal inkább elérhetővé vált, így ma már szerencsére ritkább esetekben találkozhatunk balesetekkel. A F1 a 20. század második felétől összesen 46 halálos áldozatot követelt.  A 3-szoros világbajnok Ayrton Senna 1994-ben, az imolai futamon vesztette életét, akkortól fogva a 2014-ben elhunyt Jules Bianchi volt az egyetlen, aki távozott az élők sorából.

Egy ilyen lehangoló téma után csakis Kimi Raikkönennel folytatható a sor, aki személyiségével, meg persze remek kvalitásaival tűnik ki a mezőnyből. A finn új színt vitt a rádiós beszélgetésekbe, a „ne beszélj hozzám a kanyar közepén” -féle 2009-es mondata szállóigévé vált, azóta mások is előszeretettel használják. Mondjuk belegondolva, hogy egy F1-es autó egyenesben 300-350km/h-val képes menni, míg kanyarban akár a 150-200 km/h-ás sebességet is elérheti, valóban nem könnyíti meg a pilóta dolgát egy-egy taktikai tanács, hasonló helyzetekben.

Mostanában ilyesfajta üzenetváltással nem is igazán lehet találkozni, hiszen a mérnökök beleszólási lehetőségeit is korlátozták, így a résztvevők sokkal inkább magukra vannak hagyatkozva. A háttércsapat szerepe azonban így sem elhanyagolható a pilóta teljesítményét illetően.  A futam előtt a megfelelő gumistratégia kiválasztása, a kerékcserét végzők közötti tökéletes összhang, és a verseny közben történtek felmérése, majd a megfelelő döntés meghozatala mind-mind hozzájárulnak egy-egy jó eredményhez, mely akár megmutatkozhat az első háromba kerülés formájában is.

A dobogón végzett autók mindig a pódium alatt állnak meg, majd vezetőjük a csapathoz rohan, megköszönve az üdvösséghez nélkülözhetetlen segítségüket. Egyesek hajlamosak arra a következtetésre jutni, hogy a Formula-1, mint sport, nem létezik. Ezek a „szakértői” vélemények – melyekkel szerencsére csak elvétve találkozik az ember- nyilván elhessegetésre hivatottak. A versenyzők óriási teherbírásnak vannak kitéve, a futamok alatt akár 2-3 kilót is megszabadulhatnak. Adott tehát az új fogyási módszer, mindenféle méregdrága csúcstechnológiát kerülve, a hétköznapi ember feladat csupán a F1-ben való elindulás. Az ünneplést követően a pilóták mérlegre állnak, aztán a várakozó helyiségbe vonulnak, ahol már a sisak is lekerül a fejükről. Itt általában a részidőket figyelik meg, és néhány szót váltanak egymással. Vannak esetek, amikor nagy a feszültség a versenyzők között, ilyenkor a megváltást jelentő hang, mely megszakítja a kínos csendet, a színpadra való invitálás.

A serlegek átvétele és a parolázások után következhet a hagyománnyá vált pezsgőzés, melynek során Georges Bizet, Carmen című operájának egyik részlete, a Les Toreadors csendül fel. A legtöbben ilyenkor rögvest nekikezdnek egymás locsolásának, Raikönnen azonban szokásához híven jókorákat kortyol a szeszes italból, ezzel jutalmazva meg önmagát kemény munkájáért. Honfitársa, Valteri Bottas mostanság hasonlóképp cselekszik, lerí, hogy neki is finn vér csörgedezik az ereiben, úgy tűnik az ő esetükben a „nemzet kötelez”.  A bahreini nagydíjon, az arab országokban lévő alkoholtilalom miatt rózsavízzel ünnepelnek a díjazottak pezsgő helyek. Nyilván az utóbbi két pilóta esetében ilyenkor különösebb ok nincs az ujjongásra. Pár esztendővel ezelőtt a pezsgő ledobása a pódiumról még általánosnak számított, azonban minek után nem egyszer előfordult, hogy az üveg üres kezekre talált, felhagytak ezzel a tevékenységgel, annak kockázata miatt. A ceremónia ideje alatt a nézők többsége elhagyva a lelátókat, eszeveszett sprintbe kezd, hogy minél közelebbről leshessék a díjátadást. A fanatikusok természetesen, mint minden más sportban, itt is fontos szerepet játszanak, hatalmas zászlókkal, szurkolói sapkákkal és mezekkel fejezik ki rajongásukat.

Nincs ez másként az 1986. óta megrendezésre kerülő Hungaroringen sem. Minden év nyarán látogat a mezőny és a turistatömeg hazánkba, mely sokak kedvenc nagydíjává nőtte ki magát. Demon Hill 1993-ban, Fernando Alonso 2003-ban, Jenosn Button 2006-ban, Heikki Kovalainen pedig 2008-ban, szintén nálunk aratta karrierjének első futamgyőzelmét. Lewis Hamilton eddigi 5 elsőségével tartja a rekordot. Az említett pilóták mellette Felipe Massa számára is emlékezetes lehet a mogyoródi verseny, egészen más szempontból. A brazilt a 2009-es időmérőn találta el egy rúgó a fejénél, melynek következtében elájult, és súlyos állapotba került. A magyar orvosoknak köszönhette életét, akiknek nem győzött elégszer hálás köszönetet mondani. Az abszolút pályacsúcsot Sebastian Vettel tartja 1:16:276-os, idén futott idejével. A leggyorsabb kör mellett az első pozíciót is elhappolta a többiek elől a Ferrari pilótája 2017-ben. A Papp István és Gulácsi Péter által tervezett pálya 4,381 km hosszú, 14 kanyart, illetve 70 kört számlál. Az esős nagydíjak sokszor felbolygatják az erőviszonyokat, az ilyen időjárási körülmények kedveznek a nézők számára, hiszen így sokkalta kiszámíthatatlanabb a futamok végkimenetele. Budapesten eddig 2006-ban és 2014-ben volt példa ilyen esetre.

Emellett a biztonsági autó tudja igazán összerázni a mezőnyt, ennek használata akkor kerül bevetésre, amikor valami oda nem illő alkatrész, esetleg egy továbbhaladni képtelen autó eltávolítása a pályáról több időt vesz igénybe. Efféle szituációkban a versenyzők mögött több másodperccel lemaradók is könnyedén le tudják dolgozni hátrányukat, hiszen a safety car alatt előzni tilos.

Na de miként néz ki egy világbajnoki szezon, azon belül egy versenyhétvége?

A 2017-es idény 20 Grand Prixből (nagydíjból) áll, melyeket 20 különböző országban, 6 kontinensen bonyolítanak le, márciustól novemberig. 10 csapat 20 pilótája verseng az egyéni, illetve a konstruktőri (csapat) világbajnoki címért. A pontokat az első 10 helyezett között osztják ki a futamok után. Az utóbbi 7 évet a Red Bull és a Mercedes dominanciája jellemezte. Az elmúlt 3 esztendőben csakis Mercedes pilóta diadalmaskodott, tavaly Nico Rosberg, míg előtte két ízben Lewis Hamilton. 2010 és 2013 között pedig egyhuzamban 4 győzelemhez segítette hozzá az osztrák istálló Sebastian Vettelt.

Pénteken 2, szombat délelőtt 1, egyaránt 90 perces szabadedzést rendeznek, melyeken lehetőség nyílik a tesztpilóták szerepeltetésére, és a pálya feltérképezésére. Szombaton következik az időmérő, mely a vasárnapi verseny indulási sorrendjéről határoz.

A 2017-es év motorszállítói a Ferrari, a Mercedes, a Renault és a Honda. 2011 óta a F1 gumiszállítója a Pirelli. Az olasz gumiabroncsgyártó cég minden futam előtt megszólal az ügyben, hogy hány kiállással lenne érdemes számolniuk a csapatoknak.

Most, hogy szinte minden tisztázásra került e csodás sport kapcsán, ki kell hangsúlyozni, a vasárnapi húsleves után a kanapén heverve nem bűn olykor a Formula-1 nevezetű műsorra kapcsolni, választani egy kedvencet, aztán neki és egy látványos manőverektől hemzsegő, páratlan izgalmakkal tarkított futamért szorítani.
Csak aztán nem elaludni…

Forrás:

Kép:pixabay

2017 Kidsnews | All rights reserved