Toxikus társak a játékban, avagy hogyan kezeljük őket..


Szöllösi Kristóf (23éves) - 4 hete

Ha játszottál már online kompetitív játékkal, jó eséllyel összefuthattál egy vagy több trollal, esetleg piszkálódós, toxikus játékosokkal. De vajon mi a teendő ilyenkor? Erre a kérdésre keressük a választ ebben a kétrészes cikksorozatban.

Az utóbbi években hatalmasat ugrott az online kompetitív játékok népszerűsége, ezt kár is lenne tagadni. Az, ami az ezredforduló idején még csak egy viszonylag szűk társadalmi réteg szórakozása volt, mára már egy folyamatosan növekvő és fejlődő üzletág, profi csapatokkal, hatalmas szponzorokkal és több százezer dollár összdíjazású versenyekkel. Az esport, és ezzel együtt az esportnak alkalmas játékok népszerűsége az egekben van, azonban ennek a jelenségnek a sok pozitívum mellett akad egy hatalmas árnyoldala is: a sokszor többmilliós játékosbázisban törvényszerű, hogy nem épp sportszerű alakok is akadnak.

Azt hiszem, ha játszottál már valamilyen népszerűbb online játékkal (gondolok itt például a League of Legends-re vagy a CS:GO-ra), akkor tudod, miről beszélek. Ezekben a programokban ugyanis, gyakran még a tét nélküli meccseken is, rendszerint feltűnik egy-egy játékos a csapatunkban vagy az ellenfélnél, aki látszólag mást se tud, csak dühösen kiabálni mindennel és mindenkivel. Szinte még el se kezdődött a meccs, de már írják, hogy kikaptatok, mert valami nem tetszik nekik, rosszabb esetben pedig rászállnak valakire, és végig őt piszkálják, amíg az illető ki nem lép, vagy a meccs véget nem ér.

Ezeket a játékosokat általában csak toxikusnak hívjuk, hiszen ez a név tökéletesen leírja az egész viselkedésüket. Folyamatos hisztizésükkel és beszólásaikkal lényegében az online zaklatók egyik „alcsoportját” jelentik, magatartásukkal pedig megmérgezik a környezetüket és elrontják mások játékélményét is.

A jelenség ráadásul annyira gyakori napjainkban, hogy már nem egy pszichológus kutató is foglalkozott vele. Az ő megállapításaik alapján a toxikus viselkedés egyik alapköve az online disinhibition hatás, melynek lényege, hogy az emberek a számítógép előtt ülve egész máshogy viselkednek, mint a hétköznapok során a való életben. Hiszen az interneten lógva vagy játék közben a másikból nem látunk mást, csak egy nicknevet vagy egy felhasználói profilt, így könnyen megfeledkezhetünk arról, hogy bizony a monitor túloldalán is egy ember ül. Épp emiatt a hatás miatt online sokszor olyan mondatok is kicsúszhatnak a szánkból, melyet a való életben soha nem mondanánk egy idegen embernek.

Szintén a toxikus viselkedést „segíti” még az előző bekezdésben részletezett hatással valamennyire összefüggő anonimitás. Az interneten könnyen titokban tarthatjuk a kilétünket, és ezt kihasználva sajnos a toxikus játékosoknak és személyeknek a lehető legritkább esetben kell tartaniuk a felelősségre vonástól. Persze a legtöbb játék készítői próbálnak tenni valamit a programjukban történő online zaklatás ellen, de a különféle tiltások és szigorítások viszonylag egyszerűen kijátszhatóak mondjuk egy újabb fiók létrehozásával.

Mit tegyünk hát akkor, ha valaki minket talál be játék közben?

Talán a legfontosabb és egyben legnehezebben megfogadható tanács az, hogy ne törődjünk a toxikus játékossal. Hiszen ahogy a mondás is tartja, „Ne etesd a trollt!” Az én tapasztalataim szerint ez az általános bölcsesség a legtöbb toxikus játékos esetében beválik. Ha látványosan ignoráljuk, egy idő után feladja a provokálást, sőt, velem már olyan is előfordult, hogy a játék elején engem piszkáló illető a meccs után bocsánatot kért, mondván, nehéz napja volt, és utólag belegondolva vállalhatatlanul viselkedett.

Ez persze nem mindig működik, ráadásul sokszor tényleg nehéz megállni, hogy ne írjunk vissza a minket piszkáló illetőnek (főleg akkor, ha mindenféle butasággal vádol minket, miközben ő sokkal rosszabbul játszik), ilyenkor használjuk nyugodtan a némítás funkciót. Szerencsére a legtöbb online játékban a készítők lehetőséget adtak a játékosoknak kikapcsolni a chatet, vagy némítani adott játékosokat, én pedig azt tanácsolnám, hogy ne féljünk használni ezt az opciót.

Sokan azzal érvelnek a némítás ellen, hogy így nehezebben tudunk majd kommunikálni a csapatunkkal, azonban ne legyenek illúzióink! Ha valaki a játék első húsz percében csak inzultálni tudja a többieket, az aligha fogja a csapatot átfogó stratégiákkal traktálni a meccs hátralévő részében.

Az is fontos viszont, hogy ha azt látjuk, hogy valaki mást piszkálnak a csapatunkból, álljunk ki az illető mellett. Az ilyen online kompetitív meccsek már fejben is eldőlhetnek, épp ezért nagyon fontos, hogy próbáljunk kialakítani egy pozitív, támogató légkört a csapaton belül. Meg gondolj bele, neked se esne jól, ha csapattársaid folyamatosan piszkálnának, csak azért, mert éppen akkor nem megy olyan jól a játék. Fontos azonban, hogy ne a toxikus játékossal vitatkozzunk, hiszen ezzel csak lemennénk az ő szintjére, inkább a kiszemelt csapattársunkat bátorítsuk. Ha jól csinált valamit, dicsérjük meg, ha pedig nem jött össze valamelyik húzása, bíztassuk, hogy legközelebb majd sikerülni fog.

Végezetül pedig, ha lement a meccs, és úgy érezzük, hogy egy vagy több játékos rászolgált, egy pillanatig se féljünk jelenteni azokat, akik toxikus viselkedésükkel tönkretették a játékot a többieknek. Persze ne nyakra-főre, a legkisebb nézeteltérésre is jelentéssel válaszoljunk, de ha valaki minősíthetetlenül viselkedett, ne féljünk ezt jelezni a fejlesztők felé.

A játékok készítői ugyanis tudnak erről az egyre nagyobb problémáról, és a lehetőségeikhez mérten igyekeznek is fellépni ellene. Bár egy többmilliós játékosbázis tökéletes megszűrése nyilván reménytelen feladat, azért a legtöbb helyen a folyamatos visszaesőket különféle tiltásokkal büntetik. Jó példa erre, amikor valakit adott mennyiségű meccsre eltiltanak a chat használatától, de ha nagyon extrém példákkal akarunk élni, vegyük a Tyler1 nicknevű streamert, akit még 2016-ban örökre bannoltak a League of Legends-ből.

Tehát, ha ránk száll valaki online, azt nyugodtan némítsuk, ha pedig egyik csapattársunkat találják be, ne féljünk kiállni mellette.

Forrás:

kép: 1, 2, 3, 4,

2017 Kidsnews | All rights reserved