Galamb József, a Ford Motor Company vezető mérnöke


kidsnews (124éves) - 9 hónapja

A detroiti Ford Motor Company gyáraiból kigördülő, a világtörténelem gyakorlatilag leghíresebb egyben az első sorozatgyártású gépkocsija, a T-modell, 1908 októberében került a szalonokban, ahol aztán 825 amerikai dollárért lehetett megvásárolni.

Ford akkoriban ezt mondta az autóról:

„Nagy tömegeknek szánt autót fogok építeni. Elég nagy lesz egy családnak, de mégis elég lesz egyetlen ember, aki kezeli és gondoskodik róla. A legjobb anyagokból, a legjobb szakemberek fogják összeszerelni és a modern mérnöki munka legegyszerűbb konstrukcióira fog épülni. Ennek ellenére annyira olcsó lesz, hogy bárki, akinek jó fizetése van, képes lesz megvásárolni és családjával együtt élvezni azt az áldott időt, amit Isten nagyszerű nyílt terei nyújtanak.”

Ford nem a levegőbe beszélt a gépkocsi alacsony előállítási költségei és kedvező ára miatt néhány év alatt elképesztő népszerűségre tett szert, igazi népautóvá vált, hiszen 1927-ig összesen 15 millió darabot adtak el belőle.

A modell magyar szempontból is kiemelkedő jelentőségű, hiszen a tervezésében majd pedig a sorozatgyártásban oroszlánrésze volt Galamb Józsefnek, az 1881. február 3-án született makói mérnöknek.

A szegény református parasztcsaládban született fiú, elemi iskoláit, és a gimnázium első négy osztályát szülővárosában végezte, amelynek költségeit az addigra befutott ügyvédként tevékenykedő bátyja fedezte, majd Szegeden, az Állami Fa- és Fémipari Szakiskolában folytatta tanulmányait. Már ekkor elhatározta, hogy egy napon autót fog tervezni.

Elhatározásának megfelelően ezután a Budapesti Állami Felsőipariskolának hallgatója lett. A csupa jelessel elvégzett főiskola után egy évet töltött gyakorlaton majd, mint kovács, kútfúró, harangöntő, lakatos, rézöntő, réz- és bronzműves szakmunkás is képesítést szerzett, és elsajátította a lokomobilok, gőzkazánok és stabilgépek kezelését.

Rövid katonai szolgálat után munkába állt, majd 1903-ban az aradi MARTA gyár ösztöndíjával németországi tanulmányútra, később az Egyesült Államokba, Saint Louisba utazott.

Az itt megrendezett világkiállítás olyan hatást gyakorolt rá, hogy elhatározta Amerikában marad. A tehetséges mérnökre hamar felfigyeltek mikor belépett a Fordhoz, ahol kisvártatva a tulajdonos Henry Ford közeli munkatársa lett, így a Ford T-modell kidolgozásában döntő szerepet kapott.

Galamb József munkája nyomán a Ford T-modell éppen olyan lett, mint amilyennek a cég tulajdonosa egykor megálmodta. A 60 kilométeres sebességre képes népautó mindössze 540 kilós, 22 lóerős, négy hengeres motorral és kétsebességes váltóval szerelt modell volt. A váltómű mellé egy olyan mechanikus kuplung került, amelyet Galamb József tervezett:

Az új autó sikerének hála Galamb a Ford detroiti gyárának igazgatója lett. A termelékenység fokozásának igénye miatt dolgozóit sorba állította és már csak egy-egy munkafolyamatot bízott rájuk, így találékonysága nyomán létrejött a földkerekség első gyártósora.

Galamb József 1944-ben kérte vezető állásából felmentését és nyugdíjazását, amelyet követően 1955. december 4-én hunyt el Detroitban.

Forrás:

rubicon.hu és wikipedia.org

2017 Kidsnews | All rights reserved