Volt egyszer egy Malév


kidsnews (124éves) - 12 hónapja

A Malév működésének sajnálatos leállítását követően a cég hivatalos Facebook oldala is befejezi működését. Megtisztelő és hálás feladat volt a magyar nemzeti légitársaság közösségimédia-felületein dolgozni. Köszönjük több mint 23 ezer barátunk támogatását, kérdéseit, valamint konstruktív kritikáit. Reméljük, hogy olyan szeretettel gondoltok vissza a Malévre, mint ahogy mi gondolunk vissza egykori munkahelyünkre.

Minden jót és kellemes repülős élményeket kívánunk valamennyi kedves Barátunknak, Utasunknak.

Szeretettel:

A Malév Facebook Csapata”

 A fenti bejegyzés a cég működésének 58. évében, 2012. február 12-én került fel a Malév hivatalos facebook oldalára, ez volt az utolsó üzenet az egyébként mai napig elérhető oldalon. Bár az elmúlt években több olyan hír is szárnyra kapott, amely szerint valamilyen formában újraéled a magyar nemzeti légitársaság ez a mai napig nem történt meg. A Malév utolsó közforgalmi járata az MA745-ös Helsinki–Budapest útvonalon közlekedett, amelyet egy Boeing 737-es típusú repülőgéppel teljesített a cég. A „közelkörzeti” légiforgalmi irányítástól a landolás előtt a pilóta “az utolsó Malév járat” nevében köszönte meg a több évtizednyi közös munkát.

A flotta gerincét adó 18 darab Boeing 737 Next Generation típusú repülőgépből 14-et, az úgynevezett “fekete sereget” még aznap este Írországba, a gépek tulajdonosának, az International Lease Finance Corporation (ILFC) európai bázisára repülte a cég. A kisebb 737-eseket azóta megsemmisítették, a többit a lízingcég más légitársaságoknak adta bérbe, ezek a gépek azóta is üzemelnek, köztük volt már, amelyik – bár más légitársaság színeiben –, de járt Budapesten.

A Malév közel 3 millió utast szállított évente 23 ezer járatpáron, miközben 2600 munkavállalót foglalkoztatott és 500 hazai vállalkozással állt kapcsolatban. Központi repülőtere az akkor még Ferihegyi Repülőtér névre hallgató, Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér volt, de Sármellékről majd a Debreceni nemzetközi repülőtérről működtetett járatokat. Egy 2007-es felmérés szerint a Malév Európában a harmadik legpontosabb légitársaság volt 84,8%-kal.

Megszűnéséhez közvetlenül az vezetett, hogy az Európai Unió egy a Wizz Air fapados légitársaság által kezdeményezett vizsgálat alapján megállapította, hogy a Malév számára 2007 és 2010 nyújtott állami finanszírozás jogellenes támogatásnak minősül mivel az EU szabályai tiltják a légitársaságok költségvetési pénzből való támogatását. Bár a csődöt megelőzően, 2011 nyarán az Európai Bizottság hivatalos javaslattal élt a magyar kormánynál, hogy egy szerkezetátalakítási program bemutatása után a kifogásolt állami támogatást is elfogadhatónak tartják, érdemi lépés nem történt a Bizottság elvárásainak teljesítése érdekében.

Ezt követően 2012 januárjában az Európai Bizottság összesen mintegy 100 milliárd forintnyi állami támogatás visszatérítésére kötelezte a Malévot, és megtiltotta a magyar államnak a további támogatást. Érthető, hogy külső szponzor ilyen körülmények között nem fektetett be a cégbe, a kormány pedig vagyonkezelőt nevezett ki, a leállás rendezett formában történő levezénylésére.

A bizonytalan finanszírozást látva a Malév beszállítói egymás kezdték előre követelni a szolgáltatásaik ellenértékét, amely során, 2012. február 3-án hajnalban a Boeingeket lízingelő cég Tel-Avivban lefoglalta a MALÉV ott tartózkodó egyik repülőgépét, mivel a társaság nem fizetett előre. A kialakult helyzet miatt a nemzeti légitársaságunk 2012. február 3-án reggel 6 órakor repülési tevékenységét felfüggesztette, Boeing-flottájának nagy részét a bérbeadó ILFC amerikai lízingcég visszavitette az írországi Shannon repülőtérre. A vállalat utolsó, a megszűnéskor a flottába tartozó, de korábban szervizelésre váró, HA-LQC lajstromjelű, Bombardier dash-400 típusú repülőgépét, 2012. február 23-án Leposa Attila kapitány és lánya, Leposa Edina elsőtiszt vitte vissza Norvégiába.

 

 

Az elemelkedés után a gép megtett egy iskolakört és alacsony magasságon áthúzott az korábbi bázisa fölött, majd Szlovákia felé hagyta el Magyarország légterét. Leposa Edina a „közelkörzeti” légiirányító csatornáján elköszönés után Horváth Charlie Nézz, nézz az ég felé című dalából énekelt egy részletet.

„Úgy tűnik, hogy nekem ez az utolsó közforgalmi repülésem, 43 évet repültem ebből 33-at a Malévnél” -mondta elcsukló hangon Leposa Attila a repülés során vele készült interjúban.

Akit érdekel a Malév és a magyar repülés története az ellátogathat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B terminálja mellett elhelyezkedő Aeroparkba, hiszen a repülőgép múzeumban megtekinthető a magyar közforgalmú repülés elmúlt 60 évének szinte teljes fejlődéstörténete, a Li–2 típustól kezdve egészen az ezredfordulóig szolgálatban lévő Tu–154-esen át a manapság is aktív L-410-es típusig.

Forrás:

facebook.hu; wikipedia.org, hvg.hu; aeropark.hu

 

2017 Kidsnews | All rights reserved