42 éve, 1976 január 21. -én állt szolgálatba a Concorde


kidsnews (124éves) - 6 hónapja

Manapság, ha azt mondjuk Concorde, az olcsó mobilkészülékek mellett már csak keveseknek ugrik be, az 1960-as évek elején fejlesztett legendás, szuperszonikus repülőgép, pedig a Concorde pályafutása során alig több mint három óra alatt tette meg a Párizs-New York távolságot és több mint harminc éven át volt az elit privilégiuma.

A British Aircraft Corporation és az Aerospatiale együttműködése során összesen húsz Concorde repülőgépet gyártottak le. Nagy-Britannia és Franciaország is egy-egy prototípust és nullszériájú gépet, valamint nyolc-nyolc darab sorozatgyártott modellt épített meg.

A British Airways London és Bahrein között 42 éve, 1976. január 21-én indította el menetrendszerű Concorde járatát, a London – New York járata pedig 1977. november 22-én szállt fel először. Története során egyszer, 1985. szeptember 14-én a British Airways G-BOAF lajstromjelű Concordeja Budapesten járt.

A Concorde átlagos utazósebessége 2,04 mach, azaz körülbelül 2510 km/h volt és a maximális repülési magassága elérte a 18 000 métert. Olyan magasságban repült, hogy már a tervezésnél komoly aggodalmat okozott az utasokat érő kozmikus sugárterhelés ezért a fedélzeti műszerek között sugárzásmérő is helyet kapott.

 

 

Ez volt az egyetlen olyan repülőgép a polgári közlekedésben, amely a katonai gépeknél megszokott utánégetővel ellátott gázturbinákat használt. Olyan sebességgel volt képes repülni, hogy levegőrészecskék által keltett felületi súrlódás miatt a gép burkolatának hőmérséklete a 127 °C is elérte ezért a maximális utazósebességet még a speciális anyagok használata és vakító fehér festés ellenére is limitálni kellett.

A típus több évtizedig komolyabb baleset nélkül repült egészen 2000. július 25-éig. Ezen a keddi napon az Air France 4590 számú járata, 100 utassal és 9 főnyi személyzettel a fedélzeten a Párizs-New York útvonal megtételére készült. A repülőgép már a felszállás során lángra kapott majd miután nehézkesen elemelkedett, rövid és küzdelmes repülés után egy szállodába csapódott.

A hivatalos jegyzőkönyv szövege szerint: „2000. július 25-én az Air France 4590-es járata a Párizs CDG-New York JFK útvonal kezdetén a kifutópályán gurult, amikor a futómű abroncsát a Continental Airlines DC-10-es gépének hajtóművéről leszakadt fémdarab megsértette. Ettől az abroncs levált a futóműről, és sérülést okozott a 4-es hajtóműben. Ezután a hajtómű kigyulladt, majd a gép megpróbált így felszállni. A CDG irányítótorony azt az utasítást adta, hogy próbáljanak meg átrepülni a Le Bourget reptérre. Kisvártatva megszakadt az összeköttetés.”

A tragikus baleset után az összes gépet leállították, majd átvizsgálták és számos biztonsági újítást hajtottak végre rajtuk.  Az utolsó kereskedelmi járat 2003. október 24-én tette meg a New York – London utat, amelyre minden jegy elkelt majd a típust kivonták a légi közlekedésből.

 

Ha érdekesnek találtad ezt a cikket, kérjük, kedveld és oszd meg ismerőseiddel, hogy minél többen olvashassák gyermekalkotói közösségünk írásait.

 

Forrás:

Cikk : 1 2

Kép: wikipedia.org

2017 Kidsnews | All rights reserved