Barényi Béla szerepe az autógyártásban


kidsnews (124éves) - 3 hónapja

Ma már nehezen elképzelhető, hogy egy új autó megvásárlásán hezitáló leendő tulajdonos ne keresse fel döntését megelőzően azokat a weboldalakat, ahol tájékozódhat a kiszemelt jármű aktív és passzív biztonsági rendszerei vonatkozásában.

A frissen piacra kerülő gépkocsikat ugyanis független szervezetek aprólékosan vizsgálják, hogy a gyártó által megalkotott karosszéria és technika mennyire képes megvédeni a járműben ülőket. Amikor ezeket a törésteszteket nézzük nem is gondolnánk, hogy egy magyar származású feltalálónak mekkora szerepe volt a gyűrődési zónák, a nem deformálódó utastér, a teleszkóp szerűen deformálódó kormányoszlop és a passzív biztonsági elemek megvalósításában.

Az Ausztriában született Barényi Béla a Daimler-Benz mérnökeként dolgozta ki ezeket a technológiákat és magát a töréstesztet is ő vezette be az autógyártásban már az 1940-es években.

Barényi diplomáját 1926-ban a Bécsi Műszaki Főiskolán szerezte majd Steyerben, az Austro-Daimlernél kezdett dolgozni. Munkássága során sokat foglalkoztatta az olcsó, mindenki számára elérhető népautó gondolata és bár tervezett is egyet, azt sohasem szabadalmaztatta. Az elképzeléseihez megszólalásig hasonlító kisautót furcsa mód ezután már Volkswagen Bogárként mutatták be 1936-ban, így Barényi polgári pert indított és 1955-ben jelképes egymárkás kártérítést kapott.

Pályája során mintegy 2500 találmányát jegyezték be és más egyéb kitüntetései mellett megkapta a szakmájában legtekintélyesebbnek számító elismerést, a Rudolf Diesel aranyérmet, valamint az aacheni Nemzetközi Károly-díjat. Emlékére pedig utcát neveztek el Stuttgart-Maichingenben. 1997-ben, kilencvenéves korában hunyt el.

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a youtube-on is

Forrás:

Barényi Béla kép: Mercedes-Benz 

autoszektor.hu

2017 Kidsnews | All rights reserved