Mi az első, ami eszedbe jut ha meghallod, hogy Forma-1?


Orbók Réka (19éves) - 4 hónapja

Nekem azonnal a versenyautók, amik hatalmas sebességgel cikáznak a pályán és a bennük lévő elképesztő hanggal zúgó motorok zaja. Bár mindez annyira könnyűnek tűnik kívülről – sokan maguk is állítják, hogy ez nekik is menne –,  csak a felszín alá kell néznünk és máris egy egészen más perspektívából látjuk az egész versenyt.

Nekem a Renault Hungária biztosított lehetőséget, hogy belessek a kulisszák mögé és elmélyítsem tudásom erről az igen is nehéz sportról. Meg kell, hogy mondjam ezelőtt sosem ástam bele magam igazán a verseny menetébe, mégis szeretettel fogadtak és avattak be a Forma-1 rejtelmeibe a csapat tagjai. Ott lenni és mindezt átélni velük a Magyar Nagydíjon egészen egyszerűen felejthetetlen élmény volt, hiszen egész nap pörögtek az események és mindenkit fűtött az izgalom.

Aki hozzám hasonlóan eddig nem mélyítette el ismereteit a sportággal kapcsolatban, annak itt egy kis ízelítő.

Maga a verseny több nagydíjból áll össze és az egyéni, illetve csapat eredményeket is díjazzák, értékelik. Egy csapat két pilótát indíthat, így előfordulhat, hogy nem az nyeri a csapatversenyt, mint amelyiknek a pilótája az egyénit, tehát több fronton folyik a küzdelem.

 

Mikor a csapatok megérkeznek az egyes helyszínekre esetünkben a Hungaroringre, akkor lehetőségük van még szabadon gyakorolni, majd a verseny előtti napon lévő időmérő dönti el, hogy másnap élesben ki hányadik helyről indul. Már ez is nagyon izgalmas, hisz a fanok nem csak kedvenc istállójuknak, de kedvenc pilótájuknak is szurkolhatnak, aki az adott évre egy másik csapathoz is kerülhetett.

Lehetőségünk abból állt, hogy az egész verseny folyamatába betekintést nyerhettünk.

Miután megérkeztünk, felmentünk a paddockba ami az a hely ahová a csapatok kihelyezhetik a teherautóikból összeállított mobilházaikat (motorhome-ok), amelyek helyet adnak a “pihenő”, vendéglátó résznek, illetve a másik oldalon a gumikat, motorokat, alkatrészeket tároló elemeknek, és természetesen a bokszutca mellett a boksznak, pit-nek. Az egész paddockban rend és tisztaság uralkodik, minden egyes teherautó, mobilház csillog villog és egy laikusnak – mint jómagam – futurisztikus élményt nyújt, a szó legjobb értelmében (kicsit olyan, mint egy luxuslakópark).

A napunkat a sárga-fekete színekben pompázó Renault motorhome-jában kezdtünk, ahol a program ismertetése után már mehettünk is az első bokszlátogatásra. Ahogy beléptünk a motor zaja töltötte meg a helyiséget, ami olyan hangos volt mintha egy ütvefúróval újítana fel a szomszéd, mégis meglepően hamar meg lehetett szokni ezt a technikai sporttal járó hangterhelést. Folyamatosan legalább 8-10 ember dolgozott egy versenyautón, így állandó volt a sürgés-forgás és szinte tapintani lehetett a verseny előtti izgalmat.

Jobb oldalon Carlos Sainz, a baloldalon pedig Nico Hülkenberg autóját csodálhattam meg, amiken a szabadedzés során még állítottak a szerelők, mérnökök. Mint megtudtam -külső hasonlóságuk ellenére- annyira más a két autó belső felépítése, hogy az egyik autó szerelői nem tudnak dolgozni egyáltalán a másikon. Az autók súlya az idei évtől egyébként már minimum 734 kg kell legyen, amely azért van ez így beszabályozva, mert minél könnyebb a versenyautó annál gyorsabb, ezért egészen egyszerűen fel kellett állítani egy minimum határt.

Tavaly ez még kevesebb volt, de aztán egy kötelezővé tett biztonsági elem (a haló) súlya miatt változtattak a szabályokon. Természetesen a versenyautó legnehezebb eleme a motor, ami valahol 100 kg körül mozog.

Ami még nagyon érdekes az autóban az maga az ülés, hiszen ahhoz hogy a pilóta eredményesen végig tudja csinálni a versenyt saját egyedi ülése kell legyen. Ehhez először leveszik a testének lenyomatát, majd a kapott forma alapján alakítják ki a megfelelő darabot, így a neki készült ülés aztán konkrétan egybeolvad vele a viadal során.  Persze a pilótának ezután már nem szabad sem felszednie, sem pedig leadnia a súlyából, ezért úgy is fogalmazhatunk; szó szerint formában kell maradni.

A futamok során 7 fajta gumi közül lehet választani, de abból gyakorlatilag csak 3 fajtát használhatnak. Van eső gumi, kemény, félkemény, puha, ultra puha is. Mindegyiknek más jellemzői vannak, a puha gumival például nagyon gyorsan lehet menni, de amint esik egy kicsi eső rögtön elkezd csúszkálni az autó. Azt, hogy mikor melyiket használják műholdfelvételek alapján döntik el a szakemberek.

Elmondták, hogy ha a kinti levegő hőmérséklete 30 fok körül van, akkor az aszfalté akár 40 fok fölé is mehet, így a maximális teljesítményért vagyis a legjobb tapadásért nagyon fontos a gumik előzetes felmelegítése. A mai verseny előtt ezért először 80 fokra, majd az utolsó egy órában már 110 fokra melegítették ezeket.

Maga a pilóta fejhallgatón keresztül kommunikálhat a csapattal, hogy mi jó, vagy sem, továbbá mit szeretne beállítani, mert ha kigurul a bokszból, onnantól ő maga manuálisan a kormányán lévő gombokkal állíthat az autón. Megtudtam, hogy bármi is történik arra oda kell figyelni, hogy a kommunikáció a lehető leghiggadtabb viszonyban történjen amellett, hogy lényegre törő, hiszen bárki belehallgathat a rádióforgalmazásba és ha az nem megfelelő, vagy esetleg csúnyán beszélnek akkor büntetés várhat utána a csapatra.

A bokszban persze nagy a zaj, sürögnek-forognak az emberek, hiszen ha befut egy autó, mert valami baj van vele, akkor a szerelőknek mindig a lehető leggyorsabb kell beavatkozni, miközben a kocsiban lévő folyadékrendszereket fűteni, a fékeket pedig hűteni kell, hogy azok az optimális hőmérséklet tartományban maradjanak. Külső szemlélőként látva ahogy az emberek össze vissza futkosnak úgy tűnhet, hogy az egész egy nagy káosz, de valójában mérnöki pontossággal meg van tervezve az egész folyamat. Csak magát a kerékcserét naponta órákig gyakorolják, mert annak idején is nagyon sok múlik.

Nem olyan egyszerű kenyér egyébként Forma-1 pilótának lenni. A rendkívüli fizikai és mentális terhelés alatt, valamint a 45-50 fokra felmelegedett tűzálló ruhában és a sisakban tölteni a napot nem a legjobb dolog. Ez annyira igénybe veszi a szervezetet, hogy minden kiállásnál hideg levegőt fújnak a pilótára, hogy ne kapjon hőgutát.

Igen, nagyon jó érzés nyerni/jó időt menni és “híresnek” lenni, de ne feledjük, hogy a versenyzők mögött egy egész csapat áll, akikkel folyamatosan együtt dolgoznak a sikerért, ami nem feltétlen egyenlő az első hellyel. Amikor lehetőségem volt megkérdezni a bokszbejáráskor, hogy mint csapat mire számítanak a versenyben, mit szeretnének akkor teljesen reális elképzelések mentén mondták, hogy idén a legfőbb cél megtartani a 4. helyet, amit tavaly elértek, aztán a jövőben pedig majd meglátják mi lesz.

Hatalmas élmény volt, hogy az időmérő futam alatt is a pitben maradhattam és a fülesekkel még a rádióforgalomba is bele hallgathattam. Az időmérőnek egyébként az a lényege, hogy a versenyző által megtett körökből a leggyorsabb idejét véve összeálljon a másnapi sorrend, de ez 3 részből áll (Q1, Q2, Q3) ahol az utolsó tíz-tíz már nem jut be a Q2-be vagy utána a Q3-ba.

A Magyar Nagydíjon Nico Hülkenberg a 13. helyen végzett, majd pedig végig izgultuk a Q3-at, várva, hogy Carlos Sainz vajon hogyan teljesít. Nagyon szoros volt a verseny, konkrétan tized- vagy századmásodpercnyi különbségek voltak és végül 2 mp-el lemaradva az első helyen végző Lewis Hamiltontól, ötödik helyről indulhatott. Lehetett látni mindenkin a boldogságot, ahogy egy családként örülnek a sikernek és a bokszban mindenki egymás vállát veregetve az eredmény hallatán.

Ezek után még Carlosnak volt fél pillanata aláírni az ajándékba kapott Renault-s sapkát, így az emlékek mellett egy kis ajándék is megmarad erről a fantasztikus napról.

Nico Hülkenberg és Carlos Sainz valamint a Renault csapatfőnökkel Cyril Abiteboullal készült videóinterjúnkat ide kattintva tudjátok megnézni.

 

Ha tetszett az írásunk, oszd meg másokkal is, nyomj egy lájkot és kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a youtube-on is

2017 Kidsnews | All rights reserved