Hallottál már a Hipersuli programról? – és a digitális oktatásról?


BO TI (18éves) - 3 hónapja

A Legtöbb szülő, tanár – és ha már itt tartunk,a fiatalok – fejében is teljes a zavar, hogy most voltaképpen jók vagy rosszak a digitális eszközök? Az biztos, hogy a digitalizáció egyre mélyebben vesz részt a mindennapjainkban, okoseszközök segítenek számtalan helyzetet az életben. Ugyanakkor egyre többen vesszük észre, hogy távolodunk a közvetlen kapcsolódásoktól és manapság valódi mosoly helyett is smile-t küldünk a padtársunknak egy jó poénért.

A világ fejlődik és ezúttal már nem kaptunk instant válaszokat az elődjeinktől, a digitális térben nekünk kell a járatlan utakon a saját válaszainkat megtalálni.  A Telenor mint a telekommunikációs piacon szereplő vállalat megértette ennek a fellelőséget és igyekszik olyan lehetőségeket bemutatni, amelyek a digitális eszközök hasznos és kiegyensúlyozott használatát tanítják meg a most felnövekvő fiataloknak.

A Hipersuli programmal a Telenor Magyarország arra törekszik, hogy a digitális világ segítségével innovatív és eredményesebb módszerekkel támogassa mind a fiatalokat a tanulásban, játékos készségfejlesztésben,  mind pedig a pedagógusok munkáját az oktatásban.

Mi Varga Krisztina tanárnőt, a Hipersuli iskolai szakmai koordinátorát és Koren Balázst, a Hipersuli szakmai vezetőjét kérdeztük arról, hogy miért hisznek a digitális oktatási módszerekben, mit is jelent ez voltaképpen, hogy kell elképzelni ezt az egészet.

 

Mi is az a Hipersuli program?

Egy Telenor által támogatott program, amelyben  tanárok igyekeznek egymást segíteni  abban, hogyan lehet digitális eszközökkel, okostelefonnal, táblagéppel és mobilinternettel kiegészíteni, színesebbé vagy hatékonyabbá tenni az oktatást az óráikon.

Nemrég jelentették be Franciaországban, hogy nem lehet telefonokat vinni az iskolákba. Mit gondoltok erről?

Balázs: Először is fontos kiemelni, hogy itt nem az eszközökről és főként nem a digitális taneszközökről van szó. Ez egy válasz a francia kormány részéről egy általános és világméretű problémára, és ezt élesen el kell választani többek között a digitális oktatástól. Ez a rendelkezés a magán telefonokról szól és ott is inkább egy plusz eszköz az iskoláknak a digitális eszközök helyes használathoz. Én a Hipersuli  szakmai vezetőjeként sem támogatom, hogy a diákjaim a szünetekben az eszközeiket nyomkodják, és kizárólag azon kommunikáljanak, ahogy azt sem tartom helyesnek, hogy a vacsora asztalnál a családoknál ott legyenek az okostelefonok az asztalon. Ezek az idők egymásról kell, hogy szóljanak, a közvetlen emberi pillanatokról, amit meg kell élnünk, hogy szellemünk és lelkünk is ki tudjon valóban bontakozni.

Szerintetek mi a helyes használat?

Krisztina: Voltaképpen mi mind most tanuljuk és tapasztaljuk ezeknek az eszközöknek az előnyét és hátrányát egyaránt, a „kütyüzésnek” még nincsen kiépült kultúrája, ezért nehéz dolga van a szülőknek és a gyerekeknek egyaránt, hiszen nem tudják mi a helyes használati útja-módja ezeknek. Én azt látom a saját diákjaim esetében, hogy a digitális oktatási eszközök bevezetésével folyamatosan egy jobb irányba alakul a használata. Szerintem ezek remek eszközök arra, ha éppen valamit gyorsan ki kell keresni mondjuk az órán, vagy ha gyorsan fordítani kell és nincs meg egy szó jelentése. Kitűnő eszköz, ha térképen kell egy adott helyszínt megkeresni. Viszont nem helyes, ha szünetekben egymás mellett ülve a személyes beszélgetés varázsát elveszi a gyerekektől az eszköz.

Balázs: Szerintem nagyon fontos a gyakorlati példa a gyerek számára, hiszen ha azt mondja a szülő, hogy ne játssz a telefonodon, de a gyerek meg azt látja, hogy a szülei folyamatosan azt nyomkodják, akkor az ad egy „vizet prédikál, bort iszik” mintát a gyerek számára. Ha a gyerek ezt a példát látja, akkor a dolgok nem fognak jól működni és nem tanulja meg az eszköze helyes használatát. Hiába, hogy a szülő dolgozik rajta, a gyerek nem tudja szétválasztani a telefonon folytatott munkát a telefonon való játszástól, ő csak annyit lát, hogy apa vagy anya túl sokat lóg a kütyüjén.

Ahogyan Kriszta is mondta, ennek még nincs kiépült kultúrája, az okostelefonok alig tíz éve vannak jelen az életünkben és így is elég nagy utat tettek meg a fejlődésben. Persze, hogy nem épült ki a kultúrája, hiszen ennyi idő alatt nem is épülhetett ki a kultúrája, ezért nagyon nehéz mind a felnőtteknek, mind a fiataloknak helyesen kezelni az eszközeiket.
Milyen előnyei vannak a kütyüknek az iskolában?

Balázs: Én személyesen két elemét emelném ki, ami számomra óriási előnyöket ad. Az egyik az azonnali tudás felmérés lehetősége és így akár több szinten, differenciáltan is lehet tanítani, illetve azonnali visszajelzést kaphatok arról, hogy mennyire ment át az anyag a diákoknak. Így elkerülhető, hogy feleslegesen teljenek el hetek, mire egy dolgozatnál realizálom, hogy mondjuk az osztály fele elveszett valahol. Illetve a második, ami kapcsolódik tulajdonképpen az első előnyhöz, hogy nem csak én, de a gyerekek is azonnali visszajelzést kapnak a tudásukról, így időben tudnak változtatni, ha szükséges. Mindenki nyer. 🙂

 

Köszönjük az interjút Krisztinának és Balázsnak, talán mindannyiunkban kicsit tisztult a kép.

2017 Kidsnews | All rights reserved