Sebestyén Marcell a fiatal magyar tervező, aki a KIA dizájnját álmodja meg.


Kék Homár (16éves) - 3 hete

Biztosan előfordult már veletek, hogy egy elnyújtott utazás alkalmával azzal ütöttétek el az időt, hogy hosszasan bámultátok a mellettetek elsuhanó autókat. Vajon felmerült-e ekkor bennetek, hogy ezeket a járműveket hatalmas műhelyekben álmodják meg és csiszolják tökéletesre? Most Sebestyén Marcell segítségével betekintést kaphattok az autótervezés rejtelmeibe, aki jelenleg a frankfurti  Kia autógyár csapatát erősíti formatervezőként.

Kékhomár: Miért döntöttél úgy, hogy ezt a szakmát választod, hogyan találtál rá erre az útra?

Marcell: Már ovis koromtól nagyon szerettem rajzolni mindenfélét, hamar meg is mutatkozott, hogy van hozzá affinitásom. Ez valahogy ösztönösen jött nálam. Meg persze a kocsikat is nagyon szerettem, szintén nagyon korán elkezdett érdekelni például, hogy milyen autómárkák léteznek. Aztán az évek során valahogy találkozott ez a két szenvedélyem. Kiderült számomra, hogy létezik egy szakma, az autótervezés, ahol történetesen pont erre a kettőre van szükség, szóval innentől már tudatosan errefelé tudtam fordítani a vitorláimat.

Milyen egyetemet kell elvégezni ahhoz, hogy az ember profin kitanulja ez a szakmát?

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen van ilyen szakirány, ahol először a terméktervezés kategóriában kezd az ember a három éves alapképzés keretein belül. Utána, a mesterképzésen már létezik speciálisan járműtervező szakirány, ami két éves. A MOME azért nagyon jó, mert rengeteg nemzetközi kapcsolatunk van az iparral, többek között a Mercedes Benzzel. A sindelfingeni központból rendszeresen jönnek tervezők, témát adnak és konzultálnak a diákokkal. Az igazán ígéretes hallgatóknak lehetőséget biztosítanak arra, hogy a szakmai gyakorlatukat a Mercinél töltsék. Ez azért nagyon fontos, mert az autótervező világ nagyon zárt, egy tervező stúdióba nem lehet csak úgy besétálni, nagyon kemény titoktartási szerződésünk van.

Hogyan kell elképzelni egy autó formájának megtervezését? Például van, aki csak a lámpákat álmodja meg?

Az a legszebb az egészben, hogy minden project más, egyedi. Mivel kreatív iparról van szó, nincs egy recept, amit minden esetre alkalmazni lehetne. Leginkább az a jellemző, hogy csapatban dolgozunk egy autón. Van egy-két designer akik az ötletekért felelősek, egy manager, aki a folyamatot összefogja, és napi szinten koordinálja, illetve a magasabb beosztásban lévő vezető tervezők, akikkel közös konzultációk során alakítjuk az autót. Ahogy egyre komolyabb stádiumokba kerül a terv, úgy egyre több és több ember lesz bevonva a folyamatba, nem csak design, de más, főként mérnöki területekről is.

Az egész úgy indul, hogy adnak egy kiírást, hogy minek kell majd megfelelnie az autónak, például egy városi kisautó más kritériumok szerint épül fel, mint egy terepjáró.

A folyamat első fázisában a tervezők elkezdenek skiccelni, rajzban ötletelni. Ez még mindig szabad kézzel a legegyszerűbb, de persze a bonyolultabb skicceket már photoshopban dolgozzuk ki. Ezt követi egy prezentáció, ahol bemutatják a főnököknek az elkészült ötleteket. Ezekből általában 4-6 darab jut el a következő fázisig, ahol egy 1:4-es méretarányos modell készül belőlük, az úgynevezett „clay” anyagból, ami leginkább az agyaghoz hasonlít. A modell ilyenkor még nem követi szigorúan az előírásokat, inkább csak egy 3 dimenziós skicc. Ezt újra egy főnökök elé tárt prezentáció zárja, ahol a tervekből kiválasztják a legjobb kettőt. Ezeket felnagyítják 1:1-es méretarányra, így már teljesen olyanok, mint az igazi autók, csak éppen a könnyen formázható „clay” anyagból készültek. Ennek a fázisnak a végén nyeri el az autó a végső formáját, amivel a designerek munkája be is fejeződik, és a gyártás előkészítése, illetve a prototípusok tesztelése következik.

Mennyire befolyásolja a munkátokat, hogy meg kell felelnetek a mérnökök kritériumainak?

Nagyon nagyban befolyásolja. Gyakorlatilag az autótervezés arról szól, hogy megtaláljuk azt az igazán finom egyensúlyt, ahol az autó minden kritériumnak megfelel, felvonultatja a legújabb technológiai megoldásokat, mégsem egy kompromisszumnak látszik, hanem egy ötletnek, amit profik álmodtak meg. Tulajdonképpen az utca emberének tervezünk, akit elsősorban az érdekel, hogy az autó nézzen ki jól.

 Vannak az úgynevezett tanulmányautók, amik nem a forgalomba készülnek. Mennyiben más egy ilyen jármű megtervezése?

Annyiban más, hogy nem kell annyira lavírozni a kritériumok labirintusában. Nem kell például törésteszteken részt venni. Egy tanulmányautó tulajdonképpen arra hivatott, hogy bemutassa egy márka filozófiáját, és hogy stílus tekintetében mire számíthatnak a fogyasztók az elkövetkezendő években.

Egyre nagyobb teret nyernek mostanság az önvezető autók és az elektromos autók. Szerinted ez mennyire fogja megváltoztatni a munkádat?

Bizonyos dolgok előre meghatározzák az autó külsejét. Például a motor elhelyezkedése. Az elektromos autóknál az lesz a legnagyobb kihívás, hogy nem a hagyományos, belső égésű motorokkal kell majd számolnunk, hanem akkumulátorokkal.

Az önvezető technológiák jelenleg ott tartanak, hogy ha mondjuk vezetsz az autópályán, akkor megnyomhatsz egy gombot, és átvált önvezető módra. De még mindig szükség van emberi felülvizsgálatra. A végső cél az, hogy a hagyományos műszerfalra (kormányra, pedálokra) már ne is legyen szükség. Ha ide eljutunk, azok a szabályok, amik most érvényesek az autótervezésre, felborulnak. Tehát például nem csak egymás mögött lehetnének majd az ülések, hanem akár egymással szemben is.

Mikor fogunk erre a szintre eljutni? És milyennek képzeled 10-20 év múlva a közlekedést?

Nagyon komplex kérdés, hogy mikor fogunk eljutni erre a szintre, és nem csak a technológiától függ. A jogi környezetet is át kell gondolni, például egy baleset esetében sem lesz egyszerű felelősöket keresni. Egy ember másként mérlegel egy ilyen helyzetben mint egy computer, ami adatokból számítja ki a lehetséges kimeneteleket. Továbbá a bizalom is nagyon fontos a fogyasztók részéről, az önvezető autók széleskörű elterjedésének talán a kulcsa, hogy bátran be merjünk ülni egy ilyen autóba.

Miért szereted a munkádat?

Mert nagyon sokszínű. Néha azt követeli meg, hogy leüljek, és egy egész napon át skicceljek és ötleteljek, kidolgozzak részleteket. Ez mindig kicsit személyesebb munka, egy alkalmazott művészet. Máskor pedig csapatban kell dolgoznom, a clay, illetve digitális modellező csapatnak adni instrukciókat, illetve mérnökökkel folytatni megbeszéléseket. Nincs két egyforma nap.

Mit tanácsolnál azoknak, akik az autótervezői karrierről álmodoznak?

Nagyon fontos a rajzi kifejezés fejlesztése, ez elengedhetetlen része a munkának. Érdemes képben lenni az autós világ híreivel is, illetve rengeteget gyakorolni a tervezést, skiccelést, és persze a lelkesedés, mert az az egésznek a kulcsa.

 

Ha szeretnéd, hogy a kidsnews.hu, a kedvenc weblapod legyen az év ifjúsági honlapja 2018-ban.

Szavazz ránk!

Ha tetszett az írásunk, oszd meg másokkal is, nyomj egy lájkot és kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a youtube-on is. 

 

Forrás:

címlap: Mercedes-Benz Szubdivízió

2017 Kidsnews | All rights reserved