Facebook a bullying ellen!


Matuz Ágnes (15éves) - 3 hete

A manapság egyre többször, akár interneten is fellelhető bullying/megfélemlítés ellen lép most fel az egyik legnagyobb közösségi oldal, a Facebook. A bullyingról már korábban is esett szó, itt nálunk a kidsnews.hu-n, és nem új téma más platformokon sem. De ha esetleg még nem hallottál volna róla, akkor most, íme egy kis „gyorstalpaló”. A bullying egy angol kifejezés, magyar megfelelője nem nagyon van, de magába foglalja a megfélemlítést, zaklatást, bántalmazást. Főleg fiatalok körében értelmezzük, hiszen az ilyesmi (sajnos) rendszeres a mai iskolákban, a pedagógusok pedig ritkán vannak helyesen felkészítve az ilyen helyzetekre, így nem ritka, hogy az eseteket elintézik annyival, hogy „ugyan csak piszkált, lépj túl rajta. Az ilyen megesik”.

Természetesen, ami az iskolában megtalálható az az interneten is, és mert főleg a Facebookon fordul elő, külön örültem, hogy az oldal előállt ezzel az ötlettel, miszerint néhány pedagógusnak kiküld egy bizonyos tervet, aminek segítségével a gyerekek körében dolgozó felnőttek kezelni tudják a helyzetet. Felvetődik a kérdés, mégis hogyan kerülök én a képbe? A Facebook úgy gondolta, hogy a főszerkesztőnk, Szilvi szintén ebbe a kategóriába tartozik, aki ezután megkérdezett minket, hogy mit gondolunk erről az egészről (a szerkesztőség körében egyáltalán nem fordul elő ez a jelenség, így itt nem merült fel ilyen probléma. ). Így került hát hozzám az útmutató – ami be kell valljam, egészen jól sikerült.

Mint említettem, nekem már maga a kezdeményezés is tetszik, a kivitelezés pedig, ha nem is tökéletes, de elég alapos. Egy általános tájékoztatóval kezdődik, a bullying fogalmáról, ezután körbe járja a megfélemlített és a megfélemlítő szerepkörét, végül a megelőzés lehetséges módjait taglalja.

Mit tégy, ha a diákodat megfélemlítik? Hallgasd figyelmesen, ne adj szavakat a szájába, és még véletlenül se hibáztasd – írja a szöveg. Megemlíti még az empátiát és a legfontosabbat: az eset kivizsgálását is, hiszen általában ez marad el. Tulajdonképpen remekül átfogja a témát, elmondja, hogyan készíts eseménytervet, mit tegyél a diák biztonsága érdekében, valamint mit tehetsz, ha az eset komolyabb, és hatósági vagy igazgatói bevonást igényel.

És ami külön tetszik ebben az egészen, hogy kitér arra is, hogy hogyan viselkedj az elkövetővel. Hiszen ő valószínűleg szintén gondokkal küzd, ha nem is olyanokkal, mint az áldozat, érdemes megkérdezni pontosan miért tette, amit tett, így elébe vágva a további ilyen eseteknek. Ugyanolyan együttérzést „ír elő” velük szemben, ám itt hangsúlyozza, hogy tudatni kell a tettessel, ami történt az következményeket von maga után. Ez valóban fontos, hiszen a következetesség (pláne kisebb gyerekeknél) sokat számít.

Ezután jön talán a lényeg, a megelőzés. Hiszen az lenne az alap, hogy ilyen helyzetekbe ne is kerüljenek a diákok. A legfontosabb az alapszabályok lefektetése. El kell mondani, hogy nincs tolerancia az ilyen viselkedéssel kapcsolatban akkor sem, ha az épületen kívül, vagy az interneten történik, és fent kell tartani valamilyen (lehetőleg anonim) hálózatot, ahol a tanár tudomást szerezhet a történtekről, hogy később majd elkezdhessen vizsgálódni azzal kapcsolatban. Valamint figyelmezteti a pedagógusokat, hogy érdemes az iskolán belül kialakítani egy szabályzatot a megfélemlítés ellen.

Ezek most csak a lényegesebb pontok voltak, a kiírás sokkal részletesebben taglalja mindet. És habár szerintem önmagában nem elég, ha valaki ezt elolvassa, de remek ismertető/ összegző anyag lett. Ettől függetlenül, ha egy pedagógus küzdeni szeretne a szóban forgó jelenség ellen, érdemes elmennie egy ezzel kapcsolatos továbbképzésre. De addig is ez is valamelyest felkészítheti a tanárokat,  hiszen már az ötlet – hogy foglalkozni kell ezzel a témával – is dicséretes.

 

Ha tetszett az írásunk, oszd meg másokkal is, nyomj egy lájkot és kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a youtube-on is.

2017 Kidsnews | All rights reserved