Pár tipp arra az esetre, ha este nem tudnál aludni.


Miss Úszósapka (15éves) - 4 hónapja

Vannak nagyon mázlista, jóalvó emberek és vannak olyanok, akiknek több órába telik, mire tényleg álomba szenderülnek egy hosszú nap után. A kettő között pedig ott vannak azok, akiknek változó, hogy épp melyik csoporthoz tartoznak. Eddigi tapasztalataim szerint a rossz alvás nem vicc, hanem komoly pszichológiai háttere van, és nem csak az éjszakáidat határozza meg hanem kihat a nappalaidra is. Ha nem alszol jól, nem tudsz elaludni, órákat fetrengsz az ágyban, éjszaka sokat kelsz fel mindenféle ok nélkül, akkor bizony valamit helyre kell raknod magadban. Ha ez egy hosszú, mozgalmas, megerőltető, fárasztó, izgalmas vagy extra nap után történik akkor természetes, hogy olyannyira pörög az agyad a történéseken, hogy nem tud az alvásra koncentrálni, de ha zsinórban nem tudsz elaludni csak hosszas szenvedések árán, ideje elkezdeni keresni a szorongás, vagy zavar okát. Íme tehát pár tipp arra az esetre, ha egy hosszú és mozgalmas nap után bezuhansz az ágyba, ám hiába próbálsz aludni, egyszerűen képtelen vagy rá:

1.,

Moss arcot olyan hőfokú vízzel, ami jólesik! Sokszor van az, hogy nem tudsz az agyadban uralkodó kupleráj miatt az alvásra koncentrálni, egy kis kiszakadás a kétségbeesett, fárasztó ágyban vergődésből, egy kis figyelmeztető a testnek sosem árt.

2.,

Próbáld összpontosítani egy helyre a szerteágazó gondolataidat! Lehetőleg valami olyasmi legyen ami könnyedén leköt Téged, ami érdekel, amit ismersz már eléggé ahhoz hogy a lehető legtöbb időre egy helyre koncentrálja a gondolataidat. Próbálj pl. felidézni nagyon részletgazdagon egy olyan útvonalat, amin nap mint nap végigmész, lásd magad előtt az összes házat, milyen színű, hány emeletes, kertes vagy nem, milyen a kapuja stb. Keress minél több “menés”-t kifejező szót, írj körül a fejedben egy kedves embert, próbáld elképzelni mindenestül. Ez a bárányszámlálós dolog nem hülyeség, ellenben mondjuk a répás-fütyülős rossz dumával. A barik is azért vannak annyian, hogy addig számold őket (ezzel ugye kifejezetten egy helyre koncentrálva) amíg álomba nem ringatnak a bégetésükkel.

3.,

Olvass papíralapú könyvet! Jó trükk elfárasztani a szemet, mert vele együtt majd az agy is fáradni fog, ráadásul az előbb emlegetett összpontosításra is kiváló.

4.,

Tedd le a telefont! A fénye meg a tartalma kizárt, hogy segítene neked elaludni. Még több behatást tol eléd a készülék, még több agyalni valót ad, egy percig sem hagy majd téged unatkozni. Tedd le, ahelyett hogy feleslegesen csinálnál rajta valamit, helyette olvass inkább, vagy csak nézz ki a fejedből.

5.,

Hallgass valami nyugis zenét! Prímán kizárja a külső hangokat, segít lenyugtatni – vagy legalábbis ritmizálni – a gondolataidat.
Helyezz magad mellé valami levendula illatú dolgot! A levendula nyugtató hatású, ha teában iszod, ha illóolajat csepegtetsz egy zsepire, ha vízzel kevered és azzal mosol arcot előtte, ha a növényt magát kis párnába tömködve magadhoz veszed.

6.,

Levegőzz egy gyorsat! Nyiss egy ablakot ki rövid időre vagy menj ki a teraszra/kertbe (ha van) friss levegőt szívni. Ha utána visszatérsz, tiszta lappal kezdheted a harcot a nemalvás ellen.
Ha előrelátó vagy, akkor a kajálási szokásaiddal is elő tudod segíteni az alvás nyugalmát. Reggel egyél sokat, hogy rendes méretűre táguljon a gyomrod, hogy aztán abba a nap végéig elegendő ebéd férjen, és este csak keveset és korán kelljen enned, hogy elalvás közben a szervezetednek ne az emésztéssel kelljen foglalkoznia. Minél kevesebb cukrot, meg nehéz ételeket eszel este annál jobb. Az este 7 órát szokták “ideális vacsorahatárnak” mondani de ez nem azt jelenti, hogy héttől nyolcig nem eszel, aztán nyolctól kilencig betolsz két malacot nutellával.

7.,

Gondold végig a napodat! Lehet azért pörög az agyad, mert a napközben történt valami, amit meggondolandónak tart, te viszont elsiklottál felette. Ha tudatosan végiggondolod, mi történt veled az elmúlt órákban, egy mentális lezárás-megerősítést küldesz az alvásért felelős részeidnek.
Gondold végig hideg vagy meleg esne jól neked, majd vagy egy hideg vizes textil, vagy egy forró tea lesz a megoldásod.

Ha tetszett az írásunk, oszd meg másokkal is, nyomj egy lájkot és kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a youtube-on is.

 

Forrás:

Dieter Robbins képe a Pixabay -en.

Wokandapix képe a Pixabay -en.

2017 Kidsnews | All rights reserved