Vissza az életbe – Bérczesi Robi interjú.


Solymosi Máté (17éves) - 3 hete

„Elhatároztam, hogy egyszerű dalok kellenek, és onnantól kezdve nem befolyásolt semmi. Talán a következő lemez tükrében érthető lesz, hogy miért.”

Cikksorozatunk első két részében Robi zenei kezdeteiről, a BlaBláról és a Hiperkarma első két albumáról beszéltünk. Ebben a fejezetben drogos korszakának végéről és az életbe való visszatéréséről kérdezem, illetve az azóta elkészült három lemezről. Ezek közül a legújabb, a 12 számos Napsütötte Rész néhány hónapja jelent meg.

Hogy fogadták az emberek a Konyharegényt?

Mint mondtam, a Konyharegény szerintem a leggyengébb láncszem a Hiperkarma diszkográfiájában, annyi visszajelzés érkezett, hogy egyszer utaztam a buszon, és egy srác –aki mellettem állt – mondta, hogy jó lett a Konyharegény.

Ilyen gyakran esik meg? Felismernek az utcán?

Nem, nem túl sűrűn fordul elő, mivelhogy nemigen járok el itthonról. Amúgy is ritkán történik ilyesmi, hogy megállítanak az utcán és kérnek egy aláírást vagy egy fotót, bár persze mindig készségesen adok.

Még a technikai részre visszatérve, a későbbi lemezeitekre változott bármi?

A harmadik lemezt ugyanúgy vettük föl, mint az Amondót, a Délibábon gépalapokat használunk két dal kivételével, az ötödik lemezt pedig megint teljesen élőben.

A stúdió is ilyen sokat változott?

Igen. Az első két lemezt a HSB stúdióban vettük fel (Hang Suvasztó Brigádnak a rövidítése), Dunakeszin, a repülőtér közelében. A harmadik lemez több helyen is készült, a Dürer Kertben, Somogyvári Dani barátomnál illetve Szekeres András stúdiójában. A negyedik és az ötödik lemezt pedig a törökbálinti Superzise stúdióban vettük fel. Ez egy régi kúriában van, egy nagy stúdiókomplexum, a 70-es években ide jártak a magyar zenei élet nagyjai fölvenni a számaikat.

Motivált ez titeket, hogy oda váltsatok?

Nem igazán, fogalmam sincs, hogy hogy sikerült a helyet szerezni, hogy kinek jutott eszébe, valószínűnek tartom, hogy Pitének, a menedzserünknek.

Mennyiben jelentett változást, hogy Frenk kilépett a bandából? Gyorsan vettétek az akadályt?

Igazából azt hittem, sokkal nagyobb változás lesz. Én nagyon ragaszkodtam hozzá, mert egy kiváló zenésznek tartom, de igazából úgy érzem, hogy nem lett olyan nagy érvágás, hiszen Benővel egy nagyszerű dobost sikerült szereznünk a zenekarba. Azt a közönség dönti el, hogy mennyire tetszik nekik a Benő stílusa, de az tény, hogy neki is van egy saját stílusa, ahogy dobol. Frenk szabadabban játszik, a Benő meg egy takkra játszó, pontos dobos.

Cserébe bővült a felállás, ha jól tudom.

Igazándiból Nemes Janóval bővült, aki szaxofonon, fuvolán és melodikán játszik, illetve a vokálokat énekli. Mindemellett pedig a vonósnégyeseket továbbá a fúvósszólamokat is ő írta meg, ő kottázta le, szóval a lemez hangszerelésében is nagy szerepe van.

Akkor neki van klasszikus zenei háttere?

Igen, zenetanár.

Hogy került hozzátok?

Még a Quimbynek készült egy tributelemez, ahol feldolgoztuk az Aranykor című számukat, és rockabillysre vettük a figurát, ahova kellett egy szaxofonos, és akkor találkoztunk először, akkor dolgoztunk először. Később meghívtuk néhány dalba, és azt vettük észre, hogy mindegyik dalban szerepel. Úgyhogy bejátszotta magát a zenekarba, aminek nagyon örülünk.

Beszéltél korábban arról, hogy a Délibábon rengeteg szöveg még korai Hiperkarma vagy Blabla szöveg volt. Miért nem újakat írtál, miért nyúltál inkább vissza?

Mindegyik Hiperkarma lemezre mentettem át Blabla dalokat. A Délibábon van ezek közül a legtöbb, aminek az volt egész egyszerűen az oka, hogy ennyi új dal volt bennem. A fiókba kellett nyúlnom emiatt régi dalaimért, hogy kijöjjön egy albumhossznyi idő. Ez a mostani lemez az első a Hiperkarma történetében, hogy teljesen új dalok vannak és nincsen kipótolva régi Blablákkal.

Ezek a régi Blablák miért maradtak meg? A többieknek nem tetszett, vagy te nem voltál még megelégedve velük akkor?

A Blablának volt a Csillagtelep című lemeze, ami a második lett volna, csak visszadobta a kiadó, így azt nem tudtuk felvenni. Arról a lemezről mentettem át leginkább dalokat, meg olyanokat, amiket még annyira régen írtam, annyira kamaszkoromban, hogy az első dalaim között voltak és akkoriban eszünkbe sem jutott, hogy megcsináljuk.

A második Blabla lemez miért lett visszadobva, elmondta nektek bármikor a kiadó?

Szerintem nem tetszett nekik annyira. Igazából tényleg egy gyenge eresztés volt az első Blabla lemezanyagához képest, de szerintem az is közrejátszott, hogy mindössze 2000 db-ot tudtunk eladni az első lemezből, ami nagyon kevésnek számított, ezért nem akartak egy második lemezbe is pénzt tenni. Megjegyzem, a Délibáb lemezből is 2000-et adtunk el, és abból már aranylemez lett.

Az új album elég nagy elrugaszkodás még a Délibábtól is, nem féltetek, hogy nem fog kifizetőtni?

Mikor eldöntöttem, hogy egyszerűbb dalokat szeretnék írni erre a lemezre, onnantól kezdve nem volt visszaút. Onnantól kezdve nem befolyásolt semmi. Sem a zenekartagok, sem a közönség véleménye. Majd talán a következő lemez tükrében érthető lesz, hogy miért.

Nincs nyomás a közönségtől, hogy ilyen vagy olyan zenét csinálj?

Nem igazán. Most az új lemezünkön kicsit meg lepődtek, akik a Hiperkarmát ismerik, ugyanis a saját magunk mércéjéhez viszonyítva sokkal könnyedebb dalok születtek. De ez direkt ilyen lett. Kell egy ilyen lemez is.

Akkor ez csak egy kiugrás lesz most?

Igen, a következő lemezen megint visszatérünk a borongósabb szövegekhez és harmóniavilághoz. Az moll-os lesz.

Könnyen ment megírni, vagy pont, hogy kihívást nyújtott neked egyszerűt alkotni?

Nagyon régen írtam már ilyen egyszerű dalszerkezetű dalokat, utoljára a Blablában, tehát ez egy kicsit visszakacsintás a múlt évezredbéli tevékenységemre, azt leszámítva, hogy a szövegek, azért igazán maiak. Érdekesség, még ezzel a lemezzel kapcsolatban, hogy régen úgy írtam a dalokat, hogy gitároztam és énekeltem, most a szöveg volt meg előbb, és a szöveg alá kanyarítottam a zenét.

Interjúkban és a bemutató koncerten is említetted, hogy nagyjából egy évet kaptatok elkészíteni az albumot. Elégnek láttátok az időt?

Hogyne, hogyne. Itt csak közhelyeket tudok mondani, teher alatt nő a pálma, határidő a legjobb múzsa… nekem ez így bejön.

Negatív hatása ennek nem volt akkor?

Nem estem pánikba.

Erre a lemezre jött bármi visszajelzés?

Ez a lemez két hete került csak ki, akkor is csak az internetre, úgyhogy egyelőre még korai lenne bármit is mondani. Biztos lesz, akinek ez nem fog annyira bejönni, túl könnyednek találja majd – bár megjegyzem, ez csak a Hiperkarma mércéhez mérve könnyed, alapvetően azért nem annyira vidám lemez ez – és van akinek épp ez tetszik benne, hogy ilyen dalok is lesznek a koncerteken.

Mik a tervek a jövőre nézve? Pihentek a következő album előtt?

Nem, nem pihenünk. Nekem ez a munkamenet megfelel. Elkészítünk egy lemezt, utána megturnéztatjuk, utána megint egy lemez, megint turné, nagyjából ebben a körforgásban telik az életem.

És a lemezek szövegét/zenéjét turné közben írod? Vagy ezek külön szakaszok?

Régebben folyamatosan alkotó ember voltam, folyamatosan írtam, de a legutóbbi két lemeznél már egy kijelölt időintervallumban írtam meg az összes zenét és szöveget.

Cikksorozatunk következő, és egyben utolsó részében Robit a koncertéletről és hitvilágáról fogjuk kérdezni.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.

2017 Kidsnews | All rights reserved