Nagy melegben (is) fontos a folyadékpótlás


kidsnews (124éves) - 3 hónapja

Annak tudatában, hogy világunkban egyre inkább felértékelődik az ivóvíz szerepe, talán büszkeséggel tölt majd el az a gondolat, hogy naponta te magad is több deciliter vizet állítasz elő miközben „elégeted” a szervezetedben jelen lévő tápanyagokat. Ezen jelenség felett érzett fennkölt derűdet némiképp csökkentheti az a tény, hogy ez a mennyiség egyáltalán nem véd meg a kiszáradástól.

Átlagosan ugyanis napi 1.5 liter vizet pisilsz, körülbelül 0.5 litert lélegzel ki, ugyanennyit izzadsz, és még a székletedben is van néhány deci. Nem kell kifejezetten matematikai zseninek lennünk ahhoz, hogy észrevegyük, itt valamit tenni kell. Szerencsére, mivel én rendkívül felkészült vagyok a témából, meg is tudom mondani, hogy mit: INNI. 

A cukormentes üdítő italok folyadékpótlásra megfelelőek.

Nézzük a lehetőségeket.

ÜDÍTŐITALOK:

A cukrozott üdítők körülbelül 11 százalékot tartalmaznak az összetevőből.

A szemléletesség kedvéért képzeljük el azt, hogy egy ilyen 1,5 literes innivalóból elpárologtatjuk a vizet. Ami visszamarad az nagyjából 15 dekagramm cukor.

Szerintem mindannyian érezzük, hogy ezek a termékek nem igazán illeszthetők be az egészséges táplálkozás irányelvei által megadott lehetőségek közé. A cukor energiatartalma egy ilyen üdítőben nagyobb, mint egy tábla csokiban. Elősegíti a fogszuvasodás kialakulását, növeli a vérzsírszintet (a trigliceridét) és hát hízlal. Mindeközben rendelkezik egy olyan tulajdonsággal is, ami minket itt különösen érdekel: vízhajtó hatású. A kólákban ezen kívül még ott van a foszforsav, ami ártalmasabb a fogakra, mint maga a cukor, és akkor még nem is beszéltünk a koffeinről, ami milligrammonként 1.17 milliliter víztől „szabadítja” meg a szervezetet. Egy valamit azért kijelenthetünk: a cukormentes üdítő italok -a kólát kivéve- a folyadékpótlásra megfelelőek.

ENERGIAITALOK: 

A propaganda szerint ezek olyan anyagokat tartalmaznak, amelyek energetizáló hatással vannak a fogyasztóikra.

Az energiaitalok egyáltalán nem alkalmasak a folyadékpótlásra.

A bennük jelenlévő, konkrétan már veszélyes mennyiségű koffeinről ez bizonyított is (a Nemzetközi Olimpiai Bizottság által is tiltott erőnlétfokozó) a többi összetevőről viszont nem.

Egy gyermek esetében még egy doboz energiaital elfogyasztása is egészségügyi kockázattal járhat.

Bár a dobozba töltött karnitin, guarana és taurin egészségvédő hatása ismert, összeségében kijelenthetjük: ezek a termékek egyáltalán nem alkalmasak a folyadékpótlásra.

ALKOHOLOS ITALOK

Az alkohol kifejezetten vízhajtó hatású, és mivel sokszor energiaitalokkal együtt fogyasztják őket, együttes hatásuk nagyon kedvezőtlen a szervezet vízháztartására nézve, tehát ezeket is nagyívben elkerülhetjük.

VÍZ, ÁSVÁNYVÍZ

A magyar ivó- és ásványvizek normális étkezés mellett tökéletesen megfelelnek folyadékpótlásra, tehát erre a célra elsősorban ezek javasolhatók.

Persze nem csak innivalókból juthatunk vízhez. Érdemes lédús gyümölcsöket, zöldségeket, kefirt, joghurtot is fogyasztanunk.

És hogy mennyit igyunk?

Ez függ az életkorunktól, a súlyunktól, a levegő hőmérsékletétől, páratartalmától és persze a fizikai aktivitásunktól. Amíg csecsemőkórban 74 százalék a testünk víztartalma, addig az időseknél már az 50 százalékot sem éri el.

Egy 60 kilós ember vízigénye 22 fokban körülbelül 1.3 liter, de 38 fokban ez már 2.3 literre megy fel.

Fontos megemlíteni, hogy az idősek és gyermekek hajlamosabbak a kiszáradásra, ezért őket rendszeres időközönként figyelmeztetnünk kell a folyadékpótlás fontosságára.

Amíg csecsemőkórban 74 százalék a testünk víztartalma, addig az időseknél már az 50 százalékot sem éri el.

A szomjúságérzeten kívül kiszáradásra utaló jel, ha sötétedik a vizeletünk, fájni kezd a fejünk, szívdobogás érzésünk van, valamint indokolatlanul fáradtnak érezzük magunkat. Ezek a jelenségek már 1-2 százalékos folyadékdeficitnél jelentkeznek.

A cikkünk szerzője: Szövényi Ákos dietetikus

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



Forrás:

képek: congerdesign, Adriano Gadini, Olichel/pixabay.com

 

2017 Kidsnews | All rights reserved