Az alkoholtilalom döntötte be a Cincinnati metróprojektet


kidsnews (124éves) - 1 hónapja

Az Amerikai Egyesült államokban lévő Cincinnati városában található a világ leghosszabb, de soha nem használt metróvonala. Persze nem csak ez teszi különlegessé a mai napig meglehetősen jó állapotban lévő, elhagyatott 4 állomást és 3,5 kilométernyi, félig kész pályát tartalmazó alagutat. Bár ez most kicsit furcsán hangzik, de a szép reményekkel indult projektet konkrétan az alkoholtilalom tette tönkre.

Történt ugyanis, hogy Cincinnatiban az 1800-as évek végén lezárták, majd leengedték azt a csatornát, amelyen korábban, még a vasút elterjedése előtt jelentős kereskedelmi hajó forgalom volt.

A meder ezután évtizedekig használaton kívül volt, a város pedig hatalmas fejlődésnek indult körülötte. Az egekbe szöktek az ingatanok árai, megsokszorozódott a lakosság, és a konflisok között egyre gyakrabban jelentek meg az autómobilok is. Kezdetben a megváltozott helyzet miatt kialakult dugókat egy felszíni lóvasúttal próbálták enyhíteni, de ez nem sokat segített az időközben kialakult közlekedési káoszon.

Az egykori hajózási útvonal átalakítása földalatti vasúttá egy népszavazást követően kezdődött meg, amely finanszírozására lakossági kötvényeket bocsátottak ki.

Még el sem kezdték az építkezést, amikor az első világháborút követő recesszió lecsapott az Egyesült Államokra. Az inflálódó dollár miatt megkétszereződött a projekt becsült költsége. Bár nem volt meg a befejezéshez szükséges pénz, 1920. január 28-án mégis elkezdték a kivitelezést. A városatyák arra számítottak, hogy majd, ha egy kicsit enyhülnek a gazdasági problémák egy újabb kötvénnyel szedik össze a szükséges pénzt. 

A metróhálózat projektet, amit még egy világháború és a recesszió sem tudott bedönteni végül a szesztilalom végezte ki.

Cincinnati bevételeinek jelentős része akkoriban a szeszek értékesítését terhelő adóból folyt be a helyi költségvetésbe.

1920. január 16-án azonban életbe lépett a 18. alkotmánymódosítás és az alkoholkereskedés egyszerre illegálissá vált az államokban. A hatalmas deficit ellenére még közel egy évtizedig dédelgették álmukat a helyiek, de jól látszott, hogy a föld alatt dübörgő vonatokból pénz nélkül nem lesz semmi. Az építkezés 1927-ben fejeződött be, addigra 7 állomás és 11 kilométer épült meg a vonalból. 

Az eltelt időszakban 3 állomást és a vonal egy részét betemették, de egy 2008-ban készült tanulmány szerint körülbelül 130 millió dollár kellene az alagutak modern metróhasználatra való felkészítéséhez.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



Forrás:

en.wikipedia.org

képek: Wikipedia, Public Library of Cincinnati & Hamilton County

2017 Kidsnews | All rights reserved