Ezért éri meg hideg vízzel zuhanyozni!


Miss Úszósapka (15éves) - 1 hónapja

Reggelente semmitől nem ébredsz fel? Egész nap fáradt vagy? Napközben gyakran vagy stresszes? Sportolás után sokáig tart a zavaró izomláz? Hajad és bőröd több törődést igényelne? Nehézkesen küzdesz meg apróbb vírusokkal? Gondolnád, hogy ezekre a problémákra mind megoldás, vagy előrelépés lehet napi egyszer öt perc hideg vízben zuhanyzás? Elképesztő pedig, hogy mennyi mindenre képes!

Én egy hónapja találkoztam először testközelből ezzel a hidegvizes zuhanyzás ötlettel, egy észt származású nagyon tudatos kortársammal beszélgettem testről-lélekről-szellemről, ezek egyensúlyáról, az összefüggésekről a gondolataink, lelki állapotunk és testi egészségünk között, sportokról, a mentális egészség fontosságáról és természetes módszerekről.

Mesélte, hogy neki egy éve bekerült a napi rutinjába ez a hidegvizes zuhanyzás (is), és amióta így határozott, érezhetően nőtt a teljesítménye a sportban.

A módszer ráadásul a kitartását és az akaratát is edzette, miközben az egészségének és a környezetének is jót tett vele. Engem meggyőzött, azóta én is átálltam rá.

Meglátjuk, télen a mínuszokban (vagyis sajnos már annyira nem mínuszokban) is bírom-e:) Először sokkoló egy kicsit (ha nagyon fel van forrósodva a tested, a biztonság érdekében érdemes langyossal kezdeni, hogy ne blokkoljon le a szervezeted), aztán fél perc múlva már meg sem kottyan, olyan természetes lesz, mint a melegvíz (a hideg Balatont meg a tengert is megszokod ugye), aztán amikor elzárod a zuhanyt, kellemes melegség önt el.

Pár nap elteltével már meg is szokja a szervezeted a hőmérsékletet, később pedig egyenesen a szükségletei közé fog tartozni. Egy próbát mindenképp megér!

Pár indok, amiért érdemes változtatni szokásainkon:

  • Ébresztő hatású, egy bögre kávé versenybe sem szállhat vele.
  • Valójában stimulálóbb, mint bármi más, és egész napra garantált a nagyobb testi, szellemi, lelki frissesség. 
  • Stresszcsökkentő és antidepresszáns.

A sejtjeink nevetve fognak tapsolni a hideg víz hatására, és boldogságukban megfelejtkeznek az oxidatív stresszről

arról nem is beszélve, hogy a test elsődleges noradrenalin forrását is mozgásba hozza a hideg zuhany, ami segíthet enyhíteni a depresssziót, ugyanilyen pozitív hatásai vannak ezen a téren a hidegnek, ugyanis különösen érzékeny idegvégződéseinket is megtalálja. 

  • Gyorsítja az izmok regenerálódását.

Profi sportolók módszere a jeges/hideg fürdő edzés előtt, mivel így később indul el a test felmelegedése és serkenti az oxigénellátását. Edzés után pedig még gyakoribb a hideg zuhany az élsportolók körében, ugyanis elősegíti az erős terhelés okozta mikroszakadások gyógyulását, nem enged tejsavat termelni, ami az izomlázunkért felelős és lassítja, csökkenti a gyulladásokat, a fájdalmat és a sérülések lehetőségét.

  • Intézkedik a haj- és bőr frissességről.

A forró víz kifejezetten leépítő hatással van a fejbőrünkre, hajunkra és bőrünk különböző részeire, mert leoldja a bőrfelszínen keletkező védőburkot – egy olajos réteget–, ezáltal szárazabb és pattanásosabb lesz a bőr, hiszen a testünk ezerrel újrakezdi az olajréteg termelését. A hideg víz hatására viszont felfrissül, feszesebbé és selymesebbé válik a bőr, hajszálaink erősebbek lesznek és megőrzik természetes fényességüket. Hajmosásnál ajánlott a forró és a hideg víz váltogatása a masszívabb fejbőr és haj érdekében. 

  • Javítja az immunredszer ellenállóképességét.

Vannak kis vírusok, betegségek, amik ellen a test – sokadjára sem – tanul meg elegendő védelmet nyújtani fehérvérsejtek hiányában.

Napi egy hidegzuhannyal támogatod a harcos fehérvérsejtjeid termelését, amik önfeláldozón megzabálják a rossz baktériumaidat.

  • Serkenti a vérkeringést.

A hideg hatására összehúzódnak az erek, tehát mozgásba kerülnek és megpróbáltatás elé állítjuk őket, hiszen így is el kell látniuk a testünket oxigénnel. Aztán amint újra kitágulnak, a nagy lendülettel érkező vérnek tisztító hatásai lehetnek ami az érfalra tapadt betolakodókat vagy kisebb vérrögöket illeti. Ezzel a kis “edzéssel” rugalmasabbá és erősebbé tehetjük az ereinket, arról nem is beszélve, hogy a jobb vérkeringés közvetlen eredménye az egészségesebb szív.  

  • Boldogsághormon-termelés-elősegítő

Ki ne akarná boldogabban indítani a reggeleit?

  • Környezetkímélőbb

Ha nem kell a bojlernek, vagy a vízmelegítőnek a zuhanyzáshoz használandó 60-100 (!!!) liter víz felmelegítésével foglalkoznia, kevesebb energia (meg minden más ami ehhez kell) használódik ezen az ágon. Talán nem tűnik soknak az a napi pár perc meg pár (…) liter, a sok kicsi mégis sokra megy, ha a Földünk drága jövőjét nézzük.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



Forrás:

képek: pixabay.com

2017 Kidsnews | All rights reserved