Influencer Festival 2.0: Nem elég csak jónak, hitelesnek is kell lenned!


kidsnews (124éves) - 4 hete

Napjaink egyik legizgalmasabb reklámterülete az influenszerek világa, ahol a véleményvezérek az őket követőknek igyekeznek tartalmat szolgáltatni, és ennek a tevékenységnek a farvizén a támogatóktól érkező vagy éppen a saját maga által kreált termékeket eladni.

Ennek fényében talán nem is annyira meglepő, hogy hazai befolyásolóink konferenciáján, az Influencer Festival 2.0-án az egy négyzetméterre jutó sajtómunkások száma a Forma 1-es futamokéval vetekedett.

A nap folyamán előadásokat hallgathattunk a nemzetközi és a hazai piac összehasonlításától, a közösségimédia-csatornák használatának változásairól, ezek szociológiájáról és pszichológiájáról, a következő évek szakmai tendenciáiról, illetve a tartalmak törvényi szabályozásairól, a nemek és a korcsoportok vizsgálatában. 

Ha mindezt most jól végiggondoljuk hamar rájöhetünk: az, amit a legtöbb néző egy jópofa, spontán tartalomnak gondol, az valójában egy hatalmas üzleti gépezet alaposan beolajozott fogaskereke.

Persze mindeközben azt szeretnék velünk elhitetni, hogy amit látunk az az influenszer személyes élménye, tapasztalása, véleménye, hiszen mi nézők már meguntunk a nagy televíziós csatornák és rádiók reklámblokkok közé szorított ámokfutását, és igyekszünk valami egyedinek és természetesnek tűnő felé fordulni. 

Ahol azonban ott van a néző (azaz a későbbi vevő) ott lesz a reklámozó is. Nagyon úgy fest, hogy a pénzemberek ezt a piacot sem engedik el, amíg pontosan olyan mértékben ki nem zsigerelik, mint ahogy azt tették más hagyományos felületekkel. Hogy ez nálunk miben jelentkezik? Lássuk be, pontosan olyan kellemetlen és átlátszó a blogger napi hatodik, idétlen és reklámbűzös posztját átugrani, mint megkeresni a portálon az ide-oda pattogó óriásbanneren azt az átkozott X-et, hogy végre becsukva azt megnézhessem amiért ott vagyok. 

Mindemellett az Influencer Festival 2.0-án sok érdekes kérdést boncolgattak az influenszerek maguk is (bár ott megtanultam, hogy a hazai véleményvezérek egytől egyig utálják az influenszer jelzőt, ha magukról van szó). Szóval a hazai véleményvezéreink szerint az egyik legideálisabb állapot az lenne, ha mindenki csak olyan terméket reklámozna, amellyel maga is azonosulni tud, amit ő maga is valóban szeret és használ, és eközben a fizetett tartalmak mennyisége nem lépné át a kritikus 30 százalékot. Persze a beszélgetések alatt hamar kiderült, hogy ez az ideális állapot a mostani piacon gyakorlatilag kizárt, mert ahogy Istenes Bence megjegyezte:

“mindenkinek tudnak annyit fizetni, hogy megszeresse a márkát.”

A hazai véleményformálók jelentős része ugyanis úgynevezett „megélhetési influenszer” így gyakorlatilag rákényszerül, hogy nagyobb mennyiségű reklámot rakjon ki, mint amennyi szakmailag indokolt és elfogadható lenne, ezzel erodálva a nézők piac iránti bizalmát. 

Ezek után nem meglepő, hogy rendkívüli érdeklődéssel figyeltem a Celebrity Endorser vs. Content Creator címre hallgató elvi vitát, ahol a nagyon kellemes hangulatú beszélgetés ellenére jól tetten érhető volt a mögöttes klikkesedés és az egymásnak odaszúrogató kommunikáció. Itt Puskás Peti és a Pamkutya csatornát képviselő testvérpáros próbálta ütköztetni a minőségi tartalomgyártást a követők grundolásával.

A vitában elhangzottak szerint valójában az egész szakma úgy gondolja (és a nemzetközi trendek is azt mutatják) hogy kizárólag a magas minőségű, egyedi tartalmakkal lehet majd a jövőben talpon maradni a virtuális porondon.

Mielőtt azonban végleg elakadt volna a szavam a sugárzó pozitív flowtól, sikerült beletenyerelnem a gyászos valóságba, amikor beültem Fazekas Ildikó (Önszabályozó Reklám Testület) és Dr. Zenisek Andrea (Gazdasági Versenyhivatal) előadásra. Itt egy igen érdekes beszélgetést hallgathattam végig arról, hogy a hazai influenszer piacon még egy olyan nagyon egyszerű szabályozás végrehajtása, mint a „légyszi jelöld meg, hogy reklám, ha bármit elfogadtál cserébe” is komoly nehézségekbe ütközik. Mindezek miatt nagyon úgy tűnik, hogy az eddigi pozitív, oktató hozzáállást hamarosan fel fogja váltani a szankcionáló szakasz a hivatalok részéről, amikor majd a támogató céget és magát a reklámozót is komoly pénzbüntetésekkel fogják betalálni.

Az előadás külön érdekessége volt, hogy kiderült: bár hazánkban még nem olyan nagymértékű az egymás feljelentgetése, mint nyugatabbra, az egymást gyalázó posztok és fikázó tartalmak már megjelentek a hazai véleményvezérek életében is. Erről a témáról részletesebben is beszélgetünk majd a Gazdasági Versenyhivatal képviselőjével, amelyről a következő cikkünkben olvashattok. 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



2017 Kidsnews | All rights reserved