Minden influencer mögött áll egy profi médiaügynökség


kidsnews (124éves) - 3 hónapja

A legtöbb fiatal, aki nézi a videómegosztókat, azt gondolja, hogy kedvencei saját kútfőből készítenek és tesznek fel videókat, majd építették fel a semmiből egy csatornát, holott komoly háttércsapattal, specializálódott ügynökségekkel dolgoznak együtt. Ilyen ügynökség például a Star Network is, így arról, hogy pontosan mit is jelent ez az együttműködés Tóth Bálintot, Senior YouTube Szakértőt és Influencer Projektmenedzsert kérdeztük.

Mit csináltok ti itt a Star Networknél?

“Az az érdekes, hogy a több mint 5 éves itteni pályafutásom alatt erre a kérdésre a válasz folyamatosan változott.”

Korábban az volt a feladatunk, hogy segítsünk csatornáknak növekedni, új közönséget elérni, továbbá különböző technikai tanácsokkal láttuk el, leginkább a YouTube csatornájuk kapcsán. Mára azonban ez óriási mértékben megváltozott.

Először is rengeteg influencer van, akinek már nincs is YouTube csatornája, vagy nem ott ismert, így sokkal több platformmal és trenddel kell tisztában lennünk ahhoz, hogy megfelelő szakmai tanácsokat adjunk. Másodszor az influencer marketing egy buzzword-é vált, nagyon sok cég akart influencerekkel együtt dolgozni. Ezért nekünk is adaptálódni kellett, és most már örömmel írhatom, hogy nagyon sok márkával dolgozunk együtt szorosan influencer kampányok kapcsán.

A mi feladatunk, hogy olyan együttműködés valósuljon meg, amiben az influencer személyes szabadsága, hitelessége nem sérül, de ezzel együtt a márka céljai is meg tudnak valósulni.

Ennek érdekében a koncepciógyártástól a tartalom elkészítésében való segítségen át a riportálásig nagyon sok teendőt végzünk. Végül de nem utolsósorban a partnereink építését rendezvények szervezésével és forgatásban való eszközbeli és pénzügyi segítségnyújtással is támogatjuk.

Hogyan lehet bekerülni hozzátok, esetleg nektek tűnik fel egy influencer, aki önállóan rakosgatja fel a videóit és megkeresitek?

képünk illusztráció

Először is érdemes meghatározni az influencer szót, mert egyelőre nagyon sokan mást értenek alatta. Számukra az influencer olyan személy, aki egy adott közönséget úgy tud megszólítani hitelesen, hogy aktivizálni is tudja őket valamilyen tevékenységre (pl. megosztás, saját tartalom gyártás, rendezvényre látogatás).

Ezek közé tartoznak online médiából érkező személyek (pl. Szirmai Gergely, zsDav, B.Nagy Réka stb.), de a sportolókat, celebeket is ide lehet sorolni szintén. Az utóbbiakkal általában mi vesszük fel a kapcsolatot, hisz már kialakult beosztásuk, gyártócsapatuk, együttműködési rendszerük van. Az előbbieknél jellemzőbb inkább az, hogy minket megkeresnek, de itt is szoktunk piackutatást tartani rendszeresen, hogy lássuk kik az új emberek, akikkel esetleg együtt tudnánk dolgozni szorosabban is.

A kiválasztásnál az is kérdés, hogy milyen szorosan dolgozunk együtt. Bizonyos partnerekkel szinte csak szponzorációs együttműködések kapcsán egyeztetünk, mert csak erre van szükségük. Más influencerekkel szorosabbra fűzzük a viszonyt, és a márka együttműködések mellett az első pontban már említett szolgáltatások közül többet is nyújtunk nekik.

Mennyire szóltok bele egy csatorna tartalmaiba?

Alapvetően azt tapasztaljuk, hogy nehéz új tartalmi irányokat elindítani egy-egy influencernél, kevéssel lehet ilyen szinten együtt dolgozni. Emiatt általában csak javaslatokat írunk, illetve, ha azt látjuk, hogy szükségünk lenne egy olyan influencerre, aki eddig kevésbé kiaknázott területet dolgoz fel, akkor inkább influencert keresünk, semmint a meglévő influencerek közül tervezzük meg valakivel, hogy ebben az új témában fog tartalmakat gyártani. A másik oldala ennek az éremnek a minőségi tartalomgyártás.

Amennyiben azt látjuk, hogy egy csatorna nagyon erősen a trash tartalmak felé orientálódik, akkor mindig próbáljuk visszaterelni minőségi tartalmak irányába.

Amennyiben ez nem sikerül, akkor legtöbbször megválunk egymástól, és maximum projektalapon dolgozunk együtt.

Ha jól értem ez egy klasszikus „star” és menedzser felállás, vagyis nagyrészt az ügynökség profi szakemberei segítik az online világban is az „online celebeket” a reklámszerződésektől a megjelenésekig. Pontosan hogyan kell ezt elképzelni?

Nem teljesen így kell elképzelni. Egy klasszikus menedzser mindent intéz a celeb számára a márka együttműködésektől kezdve a gyártáson át a PR megjelenésekig. Vele kel fel és vele fekszik le kis túlzással.

Mi inkább egy portfóliót nyújtunk az influencerek számára, és közösen kiválasztjuk, hogy nekik mire van szükségük. Van olyan, akivel szinte mindent mi intézünk, de van sok olyan is, akivel csak 1-1 szolgáltatás terén dolgozunk együtt, mert nincs szüksége másra, vagy önmaga is meg tudja oldani.

Legtöbb fiatal ma már arról álmodik, hogy youtuber, influencer vagy gamer lesz. Mennyire könnyű kenyér az online tartalomgyártás?

Pár éve még azt mondtam volna, hogy nagyon sok potenciál van az influencerkedésben.

Ma már nagyon telített piacról van szó, és bár jönnek új trendek, ebben nem biztos, hogy mindenki megtalálja a neki szimpatikus utat.

Most a Tik-Tok és a Twitch az, ami pörög, de nem feltétlen tud mindenki ezekkel a platformokkal, a témáival vagy a felületeken lévő többi tartalomgyártóval azonosulni. Viszont azt gondolom, hogy ezen kívül még továbbra is vannak kiaknázatlan területek. Egyrészt azt látjuk, hogy az idősebb generáció egyre több időt tölt a YouTube-on és egyre szívesebben néznek tartalmakat, viszont kevés az olyan csatorna, aki ezt ki is tudja szolgálni. Másrészt témakörök terén is vannak lehetőségek. Például nehéz felsorolni sok minőségi gasztro csatornát. Ráadásul a márkák is egyre jobban fordulnak olyan influencerek felé, akik kisebb közönséget, de hitelesen meg tudnak szólítani. Például egy kamionos vagy pszichológia témájú csatorna számára is egyre több lehetőség adódik.

Nem olyan régen néztük meg The American meme című filmet, ahol a közösségi médiában szereplő sztárok vallanak a népszerűség árnyékos oldaláról, itthon mennyire van jelen? Tud olyan nyomasztóvá válni a népszerűség, mint az Egyesült Államokban?

Minél fiatalabb egy videósnak a korosztálya, annál jobban fordul elő ez a jelenség.

A gyerekek és tinédzserek természetükből adódóan is hajlamosabbak idealizálni a kedvenceiket, és ezáltal nem feltétlen veszik figyelembe azt, hogy ők is emberek, akiknek ugyanúgy vannak igényeik, szükségleteik.

Azt gondolom, hogy olyan rendezvényeken, ahol ilyen közönséggel találkoznak, a szervezőknek is figyelniük kell az ilyenekre amennyire lehet. Sajnos láttunk máshol olyat, ahol a videósoknak nem volt olyan saját privát terük, ahol kicsit pihenni tudtak volna. Egyébként pedig az utcán sokszor felismerik őket, ez sajnos velejárója, de nagyon sokan már kezelni tudják ezt. Néhány éve még tartottunk pár előadást ezzel a témával kapcsolatban, de most már úgy látjuk, hogy nincs annyira igény erre.

A legtöbb szülő félelme, hogy a gyermeke igénytelen tartalmakat néz, ne adj isten videós blogger akar lenni, úgy gondolják ez nem karrier. Te mit gondolsz erről?

Azt gondolom, hogy a legnagyobb probléma az, hogy nincs egy platform szülők, videósok és cégek számára, ahol közösen beszélhetnének erről a kérdésről érdemben, és jutnának közös álláspontra. Most kaotikus a helyzet.

Az influencerek egy része a szülőkre hárítja a felelősséget, mondván nem kell nézni a gyereknek a tartalmat, le lehet tiltani. A szülők egy része nem is hajlandó a témában beleásni magát, elutasítja zsigerből.

Bizonyos márkák pedig olyan együttműködéseket valósítanak meg influencerekkel, ami a káros tartalmakat erősítheti, illetve az influencerség mint karrier imázsát is fenntartja sok gyerek számára, pedig mint mondtam, azért ma már nehéz ebben a versenyben kitűnni. Persze nagyon sok szereplő van, aki pedig figyelembe vesznek más szempontokat, értékeket. Viszont ők nincsenek egy platformra irányítva, és nincsenek közös irányok meghatározva.

Ma már tényként kezeljük, hogy a jövő televíziója a videomegosztók, sőt az fiatalok már most is nagyrészt itt néznek bármit, és valljuk be rengeteg rémes szeméttel is találkozik az ember. Hogyan kellene ezt szerintetek szabályozni?

Mostanában jelentette be a YouTube, hogy azok a csatornák, akik gyerekeknek szóló tartalmat készítenek, korlátozott mértékben fognak tudni bevételt szerezni videóikból hirdetések által. Látszik ebből is, hogy vannak állami oldalról nyomások, amik arra ösztönzik/kényszerítik a platformot, hogy szűrje a gyerekeknek szóló csatornákat valamilyen módon.

A módszer maga vitatható, de az általad felvetett kérdés aktuális, és foglalkoznak is vele.

Mi dolgoztunk együtt olyan videóssal, aki nagyon sokat káromkodott a videóiban, ezért a videóinak címébe beletettük mindig a 18+ feliratot. Egy kezdetleges film, illetve játékbesorolási rendszert hoztunk létre, ezt akár ki lehet terjeszteni az egész platformra. Mindazonáltal ez sem tudna tökéletes megoldást adni, hiszen nagyon sok gyerek szülő eszközén keresztül nézi a videókat, tehát a rendszer őt többtíz évesnek látja.

Komplex kérdésről van szó, amihez komplex megoldások kellenek, ehhez pedig a már korábban említett közös platform adna egy kezdő lépést szerintem. 

Mi a véleményetek a „like vadászatról” amiért egyre extrémebb helyzetekbe mennek bele a fiatalok?

Bizonyára hallottátok, hogy az Instagram elkezdte elrejteni a like-okat több országban. Tehát ők is foglalkoznak ezzel a kérdéssel, és már éppen ideje volt, mert hosszú évek óta aktuális kérdés az, amit említettél.

Első körben szerintem ez egy jó lépés, ha az a célunk, hogy like vadászatot háttérbe szorítsuk. Mindazonáltal azt gondolom, hogy előbb-utóbb más számokban fognak „versenyezni” a fiatalok egymással (megosztás, komment stb.), mert sajnos ezek a platformok alapvető pszichológiai folyamatokat érintenek, elsősorban a jutalomközpontot.

Így tehát leginkább egy átfogó oktatási, felvilágosító programra lenne szükség, amibe szakértőket, szülőket, fiatalokat ÉS influencereket egyaránt fontos bevonni. Céges szinten mi eddig úgy támogattuk ezt a célt, hogy két alkalommal rendeztük meg Minecinema keretében a Neten a Gyerekem programot, ahol a rendezvényre látogató szülők számára tartottunk pszichológusokkal és online média szakértőkkel ingyenes előadásokat szakértők által többek között ebben a témában is.

Viszont sajnos azt látjuk, hogy szülők részéről is alacsony az érdeklődés, ezért is van szükség átfogóbb kooperációra.

Ha jól tudjuk, itthon egy kiskorúnak, vagyis egy 14 év alatti gyermeknek nincs lehetősége magáról szülői engedély nélkül videót feltölteni, hogy néz ez ki a gyakorlatban?

Hivatalosan minden platformon 13 éves kort kell betölteni ahhoz, hogy tartalmat tudjál feltölteni. A valóságban viszont idősebbként is be lehet regisztrálni, és szoktak is. Ha a szülő nem lát rá ezekre, akkor akár hosszú ideig a tudta nélkül tud a gyerek videókat feltölteni. Van 13 év alatti influencer is amúgy, az ő esetükben mindig valamilyen rokon, leginkább szülő az, aki segíti ebben a tevékenységében, akár üzleti együttműködéseket is szervez általa.

Mennyire hasonlít a videózás a klasszikus filmkészítéshez, televíziózáshoz? Érdemes a Színház- és Filmművészeti Egyetemben gondolkodni, ha ezzel akarsz foglalkozni?

Ha nem profi műsorgyártásról beszélünk, akkor a videózás sokkal kevesebbet technikai eszközt igényel. Nincs szükség többmilliós kamerákra, de emellett stábra sincsen, hiszen sokszor látjuk azt, hogy egy videós saját maga készíti a tartalmait koncepcióalkotástól vágásig. Megfognak a kezükbe egy vlogkamerát és már mehet is a felvétel.

Mindazonáltal számos tartalomgyártó már kiszervez bizonyos munkákat, leginkább a vágás az, ami erre a sorsra jut. Összességében egy videós munkája sokkal kiterjedtebb mint egy televíziós műsorgyártóé, hiszen a videós a tartalomkészítéssel kapcsolatos teendők mellett többek között üzleti ügyeket is intéz, rendezvényekre jár. Egyetemre akkor érdemes járni, ha egy magasabb szintű tartalmat szeretnél megvalósítani. Kisfilmeket, művészi videókat, egyedi műsorokat, animációs tartalmakat.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



Forrás:

képek: Gerd Altmann, geralt, Jan Kuss /pixabay.com

2017 Kidsnews | All rights reserved