Komoly, de sokaknak ismeretlen szabályok vonatkoznak az influenszerekre


kidsnews (124éves) - 2 hete

Az „Influencer Festival 2.0” elnevezésű rendezvényről készült cikkünkben már megemlítettük a Gazdasági Versenyhivatalt, amely a tiszteséges üzleti viselkedést felügyelő, független állami szervezet Magyarországon. A véleményformálók világáról készült cikksorozatunkban most a reklámozás és a termékmegjelenítések szabályairól kérdeztük őket, mivel úgy tűnik ezek nem teljesen tiszták és egyértelműek a piac ezen a vonalon mozgó szereplőinek. Megkeresésünkre dr. Csernyánszky Mihály, a Gazdasági Versenyhivatal Versenykultúra-fejlesztési és Kommunikációs Irodájának munkatára válaszolt.

Tulajdonképpen mit jelent az, hogy reklám? Ha egy véleményvezér kezében jól felismerhető egy termék, vagy bemutat egy új játékot az annak számít?

A reklám fogalmát a reklámtörvény határozza meg. Ez alapján reklám minden olyan közlés, tájékoztatás, illetve megjelenítési mód, aminek célja, hogy egy áru vagy szolgáltatás ismertségét és értékesítését növelje.   Amennyiben influenszerek ilyen céllal mutatnak be egy terméket, akkor az is reklámnak minősül.

Mi van abban az esetben, ha csak valaki feltesz egy videót a kedvenc hamburgerezőjéről? Ez is reklámnak minősül akkor is, ha nem kap érte semmit? 

A legfontosabb kérdés, hogy miért teszi fel a fiatal a videót: ha az a célja vele, hogy népszerűsítse a hamburgerezőjét és minél több ember látogassa meg, ez akkor is reklámnak minősül, ha nem kapott érte pénzt az étteremtől. Fontos még azt is hangsúlyozni, hogy nemcsak pénz lehet ellenszolgáltatás egy reklámért, hanem pl. egy ingyen ebéd vagy egyéb kedvezmény is, amit valaki azért kap, hogy népszerűsítse a helyet. Ilyenkor biztosan reklámnak minősül a kérdéses videó. 

Valahogy így kellene: #kedvenchamburgerezom #csakitteszem #hamburger #reklam

Honnan számít valaki influenszernek a GVH megítélésében? 

Minden tartalomra, ami a reklám fenti fogalmának megfelel, irányadóak a jogszabályi rendelkezések. Tehát teljesen mindegy, hogy ténylegesen hányan követik a reklám közzétevőjét. 

Ki az, aki felelős egy reklámnak minősülő tartalom esetében a törvényi megfelelésért? Milyen felelőssége van például egy reklámozó cégnek a tartalmak kapcsán? Büntethető egy termékforgalmazó azért, mert a youtuber, influenszer esetleg vásárlásra buzdít kiskorúakat?

A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatért felel mindenki, akinek az áru értékesítése, eladásának ösztönzése közvetlenül érdekében áll. Tehát az is, aki elkészíti a videót/posztot (influenszer, youtuber), az is, aki közzéteszi azt (pl. reklámügynökség, kiadó) és az is, akinek a termékét, szolgáltatását népszerűsíti a reklám. 

Tehát, ha valaki mondjuk digitálisan, valamiféle filterekkel módosítja a fényképét és a blogjában azt állítja, hogy egy krémtől lett ilyen szép a bőre az büntethető? 

Minden esetet egyedileg kell megvizsgálni, de akár egy ilyen magatartás is minősülhet tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak, mivel az megtévesztheti a fogyasztókat. 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



Forrás:

kiemelet kép: Gerd Altmann/pixabay.com

2017 Kidsnews | All rights reserved