Így működik a karácsonyi vásárlási láz


kidsnews (127éves) - 7 hónapja

Sokan már a Black Friday őrült akcióival megkezdik a karácsonyi bevásárlást, remélve, hogy a kedvezményesen beszerzett ajándékok csökkentik az ünnepekkel járó anyagi terhet. A karácsonyi fények káprázatában és a reklámok tömkelegében azonban nem is olyan egyszerű felmérni valós igényeinket, mint gondoljuk.

Az akciókat érdemes egész évben tudatosan kezelnünk, de az ünnepi időszak külön kihívásokat tartogat számunkra. A statisztikák szerint évről-évre egyre több pénzt költünk el különböző webshopokban, a hazai online kiskereskedelem 2018-ban elérte a nettó 425 milliárd forintos éves forgalmat. Az interneten keresztül lebonyolított tranzakciók lehetséges veszélyeiről mindenki hallhatott már, de ezek odafigyeléssel és rutinellenőrzéssel kivédhetők. Tudatosságunk, azonban nem merülhet ki ennyiben.

Az akciók által gerjesztett pszichológiai nyomás alól csak odafigyeléssel szabadulhatunk.

Hajlamosak vagyunk megvenni valamit pusztán az akció kedvéért, még akkor is, ha egyébként bőven ráért volna a beszerzése. Ellenőrizzük az árösszehasonlító oldalakon, hogy “véletlenül” nem csak a karácsonyi akció előtt pár nappal emelkedett-e meg az áhított termék ára. A kihagyhatatlanság érzését fokozhatja az az etikátlan kereskedelmi gyakorlat, mely során az adott termék vagy szolgálatás mellett feltüntetik, hogy hány ember nézi éppen az ajánlatot vagy hány darab van még készleten, belehajszolva ezzel a vásárlót egy meggondolatlan kiadásba. Természetesen nem egyedül az akciók ejthetnek minket rabul.

Az internetezési szokásainkat elemző algoritmusoknak köszönhetően pont olyan online hirdetésekkel fognak bombázni minket, amik potenciálisan érdekelhetnek bennünket.

Ha nem figyelünk hamarosan azon kaphatjuk magunkat, hogy már fél órája böngészünk egy webshopot, és esélyes, hogy kosarunkban is landol pár dolog.

Mielőtt azonban beszereznénk a vágyott terméket vegyünk egy mély levegőt és gondoljuk végig, hogy valóban szükségünk van-e rá. Még jobb, ha alszunk rá párat, ugyanis impulzusszerű vásárlásainknak három egyszerű kimenete lehet: megveszünk valamit és hosszú távon elégedettek vagyunk, megveszünk valamit és bűntudatunk van, megveszünk valamit és elfelejtjük. Adjunk magunknak időt, legyünk türelmesek, legyünk tudatosak. Hiszen minek is költenénk valamire, amivel jobb esetben is csak közömbösek leszünk.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



Forrás:

K&H Vigyázz, kész, pénz!

képek: pixabay.com

2017 Kidsnews | All rights reserved