Lehet, hogy te is az iskolai bántalmazás áldozata vagy?


kidsnews (124éves) - 6 napja

Legtöbben hajlamosak vagyunk szorongó, érzékeny, csendes és az átlagtól eltérő emberként elképzelni a bántalmazás áldozatát, ahogy a zaklatót is rendre agresszív, uralkodásra hajlamos, domináns egyedként azonosítjuk, akit mellesleg képtelenség megváltoztatni. Ez annak ellenére így van, hogy soha egyetlen kutatás sem igazolta, hogy ezeknek az állításoknak bármilyen alapja lenne.

Ilyen mértékű valóságalappal rendelkezik az a tévhit is, hogy a kamaszok életkori sajátossága az, hogy bántják egymást.

Vajon tényleg törvényszerű lenne, hogy a tizenévesek egymás önbecsülésébe gázoljanak? Tényleg nincs más út a felnőtté válásban csak egymás megalázása?

Vajon miért támogatja passzívan ezt a felnőtt társadalom? Egyáltalán tisztában vagyunk mit is takar a bullying fogalma? Mi a bántalmazás? Ki az és hogyan ismerhető fel az áldozat? A novemberben, a Cartoon Network televíziós csatornával, a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanáccsal, valamint a Star Network influencer ügynökséggel közösen indítottuk útjára az idei Aki ver, az nem haver kampányt, amely a bullying felismeréséről és elutasításáról szól. 

Jelenlegi cikkünkben igyekszünk megtalálni a válaszokat az áldozatokra vonatkozó kérdéseinkre, amelyben Dr. Magyar Erika mediátor volt a segítségünkre.

Elsőként akkor tisztázzuk mit is jelent a bullying és kit nevezünk áldozatnak?

Az iskolai zaklatás, bántalmazás (bullying) áldozata az, akit a diáktársa, vagy diákok egy csoportja, offline és/vagy online térben, rendszeresen, erőfölényüket kihasználva, ártó szándékkal lelkileg, legvégső esetben fizikálisan zaklat, bántalmaz.

Kiemelném a rendszerességét a jelenségnek, hiszen a sokszor hónapokig, évekig tartó megaláztatás, bántalmazás hihetetlen mély lelki sebeket képes ejteni az áldozatban, így rendkívül fontos, hogy a legkisebb jelekre is mielőbb reagáljunk.

Mit jelent a bullying esetben az erőfölény? A bántalmazó nagyobb, erősebb vagy manipulatívabb, népszerűbb az osztályban?

Igen, ezek mindegyike jelenthet erőfölényt. Fiúknál általában a fizikai erő kihasználása, míg a lányoknál a klikkesedés és így a kiközösítés, ami gyakran előfordul.

De ez sem törvényszerű. Szerepekről van szó, amelyeknek vannak sajátos jellemzői és fel is cserélődhetnek időnként. Az alá-fölérendeltség sokszor csak abban az adott közösségben jellemzi az érintetteket. A bántalmazó lehet, hogy egy másik közösségben (pl. mondjuk az edzésen) épp áldozat és az áldozat is felvehet bántalmazó szerepet, mint ahogyan mind a ketten lehetnek aktív, egyenrangú tagjai egy olyan közösségnek, amely támogató és elfogadó a tagjaival és elutasító az erőszakkal.

képünk illusztráció

Mennyire tipizálható egy áldozat? Tényleg mindig szorongó, érzékeny, csendes, átlagtól eltérő ember az áldozat, ahogy ezt sokan gondolják?

Bárki válhat áldozattá, aki minimálisan is eltér a zaklatói által elfogadott tulajdonságoktól, mércétől. A lényeg, hogy bele lehessen kötni… és kibe ne lehetne.

A zaklató célja a másik megtörése, megijesztése, kétségbe ejtése, ezáltal a teljes hatalomgyakorlás felette. Amennyiben kiszemeltje az
elvártaknak megfelelően reagál a kóstolgatásra, megtalálta áldozatát. És bár sokan nem így gondolják, de rendkívül nehéz nem megtörni és nem kétségbe esni egy fiatalnak a pletykák terjesztése, gúnyolódás, cikizés, kirekesztés vagy épp a fizikai támadás hatására. Főként akkor, ha ebben a harcban egyedül marad, ha nem számíthat támogatásra.

A hosszan elhúzódó és ismétlődő bántalmazás hatására az áldozat kétségbeesik, félelemben éli a mindennapokat, hiszen sosem tudhatja mire számíthat aznap.

Bűntudattal és szégyenérzettel kell megküzdenie, elhiszi, hogy ő a felelős a kialakult helyzetért és egy idő után már csak a túlélésben bízik, főként, ha tanácsként is ezt kapta.

Nincs bizalma senkiben, úgy gondolja, hogy zaklatóját senki nem állíthatja meg. Az önértékelése romokban, hiszen a bántalmazó üzeneteivel és cselekedeteivel épp emberi mivoltát támadja. A düh és kétségbeesés váltakozik benne, a harag kezd eluralkodni rajta és mint tudjuk ez az érzés nem osztogatja bőkezűen a jó tanácsokat. A bántalmazott végső eszközként önmaga vagy mások ellen fordulhat. Számos eset jelenik meg a sajtóban, amelynek előzménye egy hosszasan elhúzódó bántalmazás volt. És ezek mindegyike megelőzhető, illetve időben kezelhető lett volna!!!

A bántalmazott kilátástalan helyzetét állandósítja a közössége, amely teret ad annak, hogy valakit alacsonyabb rendűnek tekinthessenek, zaklathassanak, bánthassanak. Az erőszaknak nincs olyan formája, amely elfogadható. Márpedig a rosszindulatú pletyka vagy a gonosz viccelődés is ide tartozik. Szokták mondani, hogy az számít viccnek, amelyen mind a ketten nevetünk.

képünk illusztráció

Ha a viccelődés sértővé válik valamely oldal számára és ezt az érzését a másik nem veszi komolyan, tovább folytatja a másik elutasítása ellenére, már ez is bántó cselekedet.

Hogyan lehet akkor az „átkot megtörni”? 

Az áldozatnak támogatásra van szüksége, diáktársaitól, tanáraitól és a szüleitől egyaránt. Sokszor nem mer segítséget kérni, az alábbi jelekből azonban joggal lehet feltételezni, hogy a fiatal segítségre szorul:

  • a viselkedése megváltozik,
  • elveszti érdeklődését a tanulás és a közösség iránt,
  • tanulmányi eredménye romlik,
  • ingerlékeny vagy éppen visszahúzódó lesz,
  • rosszullétek gyötrik, fáj a hasa vagy a feje, kimerült, nem tud aludni vagy épp sokat alszik (a folyamatos félelem és menekülési késztetés miatt a test állandó készültségben van, amely egy idő után kimeríti)
  • furcsa, rá nem jellemző dolgokat tesz (bármit vállal csak elkerülhesse a zaklatást)
  • nem vesz részt a családi vagy az iskolai rendezvényeken.

Fontos leszögezni, hogy a zaklatás megakadályozásában az áldozatnak van a legkevesebb lehetősége.

Amennyiben téged is bántanak az iskolában és van olyan személy a környezetedben, akiben megbízol, osztd meg vele a történteket és kérj segítséget. Ha nehezen bízol meg másban vagy más véleményt is meghallgatnál, külső segítséget kérnél, hívd a Kék-Vonal Alapítvány éjjel-nappal elérhető és ingyenes lelkisegély vonalát a 116 111 vagy a 116 000 telefonszámon.

A történetek megosztására Dordzsceren Csingisz is felhívja a figyelmet TEDxTalks videojában, aki önmaga is iskolai bántalmazás áldozata volt.

A megoldás a közösségben keresendő, közösségi szinten van szükség a változásra ahhoz, hogy a bántalmazás megállítható és megelőzhető legyen. Így következő cikkben azoknak a szerepét és lehetőségeit fogjuk bemutatni, akik a közösség legnagyobb részét alkotják és szemlélői a zaklatásoknak.

Addig is, ha azt tapasztalod, hogy egy társadat cikizik, gúnyolják, róla valótlan dolgokat terjesztenek, fizikálisan bántalmazzák tudd, hogy tehetsz ellene.

Mindenekelőtt biztosítsd arról, hogy nincs egyedül, hogy látod Őt és érzékeled azt, ami vele történik. Csak ülj le mellé és tudasd vele, hogy jelen vagy. Ne kezdj el tanácsokat osztogatni, de hallgasd meg ha kéri!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



Forrás:

képek: pixabay.com

2017 Kidsnews | All rights reserved