Számos zöld szervezet tesz erőfeszítéseket, hogy a szemétért felelős vállalatokat környezettudatosabb gazdálkodásra kényszerítse, kierőszakolva ezzel, hogy a gyártók a termékek csomagolását körültekintőbben válasszák ki.
Most egy akciósorozatban világszerte 187 851 darab , Magyarországon pedig 3 ezer a vizeket szennyező, egyszer használatos csomagolást válogattak szét és vizsgáltak meg környezetvédő aktivisták, hogy megtudják melyek azok a cégek, amelyek a legtöbb műanyagszemetet termelik. Jelentésükben egyébként csak olyan márkákat vettek figyelembe, amelyek legalább 10 országban jelen voltak, de ennek ellenére úgy tűnik sikerült átfogó képet adni azokról a termékekről és cégekről, amelyek a leginkább felelősek a bolygón megtalálható szemétszigetekért. Ezekben a vizsgálat szerint a legnagyobb mennyiségben kávés poharak, ételtároló dobozok és PET-palackok voltak megtalálhatók.
Az alábbi sorrendet állították fel:
- Coca-Cola
- PepsiCo
- Nestlé
- Danone
- Mondelez
- Procter & Gamble
- Unilever
- Perfetti Van Melle
- Mars
- Colgate-Palmolive.
Furcsa azonban, hogy -bár nem elhanyagolható- valamiért ezekből a jelentésekből mindig kimarad a fogyasztó felelőssége. A terméket előállító vállalatok ugyanis a piacgazdaság részei, döntéseiket pedig kizárólag eladási számok motiválják. Ha mi fogyasztók csak akkor vesszük meg a terméket, ha az környezettudatos csomagolásban van, akkor garantált, hogy a gyártósorokat villámgyorsan át fogják programozni a zöld megoldásokra.
Legközelebb, amikor vásárolsz, gondolj erre és válassz környezetkímélő csomagolású termékeket. Fontos továbbá, hogy mindig használd a szelektív hulladékgyűjtő rendszert.