Kajak-kenu – avagy mit csinálunk télen?


DumásKisCsaj (17éves) - 2 éve

Magyarország egyik sikersportága a kajak-kenu. Több Olimpiai- Világ- és Európa bajnok sportolót tud felsorakoztatni. Viszont mit tudunk mi kajakosok vagy kenusok csinálni, ha a hőmérő higanyszála mínuszban, vagy csak éppen nulla fok fölött van? A lehetőségek tárháza végtelen, ennek ellenére a téli munka így sem olyan sokszínű a tavaszi vízreszállás előtti időszakban, mint azt ahogy novemberben gondolta az ember.

Az egyesületek és a versenyzők minden évben igyekeznek kihúzni a vízen töltött időt – vagy az itthoni jó időnek köszönhetően, vagy melegvizes edzőtáborban. De ezeknek az időknek is vége lesz előbb utóbb és a sportág apraja-nagyja befordul a következő szezon egyik legfontosabb állomáshoz: a téli alapozáshoz.

A legfontosabb kérdés: ilyenkor mit csinálunk mi sportolók? Röviden a válasz: úszás, kondi, futás. Hetente többször. A 16-18 éves korosztálynak ilyenkor heti 8-10 edzése van átlagosan. Egy-egy edzés iskola előtt és után fér bele a napba és nem a legegyszerűbb feladat ennek a két dolognak az összeegyeztetése. Na, de azért nem ennyire egyszerű a történet.

 

Úszás. Ezt nálunk nem teljesen úgy kell elképzelni, mint a profi úszóknál, de azért kellemesnek se mondhatjuk. Ezeket az edzések átlagosan reggelente tartjuk és 1- 1,5 órán át. Télen amikor amúgy is fázunk, felkelni hajnalban és utána beugrani a hideg vízbe… Senkinek sem a kedvence. Plusz hajnalban nem reggelizünk, edzés után pedig csoda, ha nem ájulunk el. Én személy szerint a 25 m-es medence után mindig szédülök. Sajnos akár az is előfordulhat, hogy ebédidő előtt nem is eszünk.

Futás. Nos, igen a másik mumus. Ezt átlagosan három részre lehet osztani. Egy pálya futásra, egy hosszabb futásra és egy hegyi futásra. A pálya futás annyit takar, hogy nem folyamatos monoton az edzés hanem x km-t felbontanak különböző egységekre. A sprintereknek kedvez, de ez előtt nem ajánlatos jól bekajálnia senkinek (az emlékeimből sosem törlődnek ki a keddi pályafutások emlékei). A hosszabb futás valamivel jobb, mint a pálya, de hát ki szeret futni? Bár, inkább futok többször keveset mint egyszerre nagyon sokat. Na, igen és a drága hegyi futás. Ez távban általában a legrövidebb, viszont ez fejleszti legjobban az állóképességet és véleményem szerint az akaraterőt is. A Kiscelli emelkedő senkinek se a kedvence, de azért jó érzés utána – ha az ember végig tudta csinálni.

Kondi. Ez a legsokszínűbb része a téli felkészülésnek. Rengeteg dolgot lehet csinálni, amivel az erőnket fejleszthetjük. Vannak saját testsúlyos edzések (pl. húzódzkodás, TRX, stb.), nagy súlyos kondik, körkondi, crossfit. Szóval itt ahány ember, annyiféle szokás, viszont a végcél ugyanaz. A versenyzők fizikai állapotának olyan szintű megerősítése, ami kitart a versenyszezon legvégéig és ebben a besavasodott izmok, a szétszakadt tenyerek sem hátráltatnak minket. Sokszor érzem azt, hogy nem is edzésre járok, hanem katonai kiképzésre.

Az alapozási időszak átlagosan 3-4 hónapig tart, amibe becsúsznak kicsit lazább hetek, de a végére már minden kajakos és kenus várja a vízre szállást február végén-március elején, még akkor is ha sok ruhát kell magunkra húzni vagy a szerencsésebbek egy kicsit melegebb éghajlaton kezdhetnek neki a szezon kellemesebb időszakának.

 

Ha tetszett az írásunk, oszd meg másokkal is, nyomj egy lájkot és kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a youtube-on is.



2017 Kidsnews | All rights reserved