Közel 40, az univerzummal egyidős galaxist fedeztek fel japán csillagászok

Sz Marci (14éves) - 1 éve

Hatalmas áttörést értek el a Tokiói Egyetem és a Japán Nemzeti Asztronómiai Obszervatórium kutatói a Hubble, a Spitzer és ALMA (Atacama Large Millimeter Array) távcsőrendszer segítségével.

39 olyan galaxist sikerült ezen távcsőrendszer segítségével felfedezni, amelyek az univerzum első kétmilliárd évéből származnak, azaz a becsült életkoruk a 11 milliárd évet is meghaladja. Ez azért is  jelenthet nagyon nagy áttörést, mert ezen csillagrendszereket (már csak a világegyetem kora miatt is) nehéz megfigyelni: emberi ésszel felfoghatatlan távolságuk és amiatt, hogy fényük relatíve későn érkezett hozzánk.

A galaxis tulajdonképpen csillagok, bolygók összessége, amiket pályán tart egy, a galaxis közepén tátongó szupermasszív fekete lyuk.

A Földön az úgynevezett szökősebesség (az a sebesség, amellyel leküzdhető a planétánk gravitációja) ~11 m/s. Nos ezekből a fekete lyukakból a fény sem tud kitörni, mivel a fénysebesség nem éri el az itt keletkező gravitációhoz szükséges szökősebességet. A fénysebesség 272.727-szerese a földi szökősebességnek. Így ez azt jelenti, hogy a Föld grabitációjánál éppen ennyiszer akkora gravitáció kell egy fekete lyuk kialakulásához.

És mivel a fizika egyik alapelve, hogy semmi nem érheti el a fénysebességet, ezért ebből következik, hogy az az anyag vagy fény, amely átlépi az eseményhorizontot, az onnan soha többet nem kerül elő.

Mint tudjuk, az ősrobbanás felfoghatatlanul rövid idő alatt következett be. Ekkor a hidrogén nagy nyomáson összetömörödött csillagokká. Ezen felfedezés többek között azért is lehet érdekes, mert a csillagászat és a kozmológia (az űrrel foglalkozó tudományág) sokkal kevesebb hasonló korú csillagrendszer születését feltételezi, továbbá ezek a galaxisok feltehetően egy-egy szupermasszív fekete lyuk körül alakultak ki. Egyes japán kutatók szerint ez a későbbiekben átrajzolhatja majd a klasszikus fizikáról alkotott képünket.

Qubit, Nature, Origo