A munka hatékonyságát vizsgáló, és igen tanulságos kísérletet találtak ki a Microsoft japán részlegénél az elmúlt nyáron. Úgy döntöttek augusztusban megpróbálják egyensúlyba hozni egymással a munkát és a magánéletet, mégpedig úgy, hogy az alkalmazottaknak egy héten mindössze négy napot kell dolgozniuk, és minden hétvégéjük három napból áll. A hosszított hétvége napjait ráadásul ki is fizették, mint szabadság.
A japánok messze földön híresek a munkatempójukról és a fegyelmezettségükről, de ennek azért vannak általunk kevésbé ismert árnyoldalai is.
A ’80-as évek végén Japánt egy hosszú gazdasági válság érintette, így komoly leépítésekbe kezdtek a cégek, miközben a munka mennyisége semmit sem csökkent. A vállalatoknál maradt dolgozók be kellett vállalják a rendszeres és kifizetetlen túlórákat, ha állást akartak maguknak. Az irreális célok, a teljesíthetetlen elvárások és az emiatt kialakult stressz sokakat öngyilkosságba kergetett, és rengetegen lettek a “karósi” áldozatai is.
A “karósi” kifejezést még 1978-ban alkották meg a szigetországban. Akkor használják, ha valaki halálba hajszolja magát a munkájával, és az éhezés, szívroham vagy stroke végez vele. Évtizedeken keresztül többen haltak meg ebben, mint közlekedési balesetekben, így ma már számos cég tesz erőfeszítéseket azért, hogy jobb egyensúlyt tudjanak teremteni az élet és a munka között a dolgozók számára.
Az elmúlt évtizedekben egyre inkább igyekeznek a munkaadók a dolgozók kedvében járni, a nagyobb vállalatok is maximálták a túlórák számát, és egyre többet fordítanak a rekreációra is. A négynapos munkahét is felmerült már többször, de nem igazán lehetett előre kiszámolni ennek hatásait.

A mostani Microsoft kísérlet során azonban kiderült, hogy a termelékenység 39,9 százalékkal nőtt az előző évhez képest, miközben 23 százalékkal csökkent az elektromos energia felhasználása, és 60 százalékkal kevesebb papírt használtak el nyomtatásra.
A Microsoft leányválalllatának beszámolója szerint az intézkedés nem csak a cég számára volt hasznos, hiszen az alkalmazottak körében hatalmas sikert aratott, így már betervezték télre is a lazítós tesztidőszakot.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a Twitter-en és most már a YouTube-on is.