Digitális tanrend – előbb vagy utóbb mindenkinek fel kell zárkózni


kidsnews (127éves) - 6 hónapja

Egyik napról a másikra kellett áttérni a hazai általános és középiskoláknak a digitális tantervre az új koronavírus miatti kormányzati intézkedések részeként, de annak ellenére, hogy ez a fajta tanítási mód rengeteg lehetőséget hordoz magában, volt ahol nem azt kapták a diákok, amire számítottak.

Bár nem számít valódi, reprezentatív közvéleménykutatásnak, de az általunk megkérdezett 100 olvasónkból (tehát, akik elérik és készségszinten használják is az online felületeket) 28-an nyilatkoztak úgy, hogy az ő osztályukban nem valósult meg kielégítő módon a tananyagok digitális módszerrel való továbbítása, vagyis az az oktató tevékenység, amikor a tanár valamilyen elektronikus módon juttatja el a megtanulandót a diákjainak, majd ezt ott is kéri számon később.

Beszámolóik alapján, nekik jellemzően e-Kréta üzenetek jönnek, amelyek néhány karakterben szabják meg mik azok a feladatok amit önállóan meg kell csinálni, majd lefényképezve a tanárok email címeire átküldeni. Pedig van ahol online anyagokkal, sokszor élő videóval lép kapcsolatba a tantestület az otthon ülő diákokkal, és a feladatszabás, illetve a számonkérés is ugyanazon platformon található meg leegyszerűsítve a közös munkát.

Az utóbbi diákokra még valami jellemző: ők azok, akiknek a hétköznapjai leginkább hasonlítanak a tanévre, azaz a meghatározott időben a meghatározott helyen kapják meg a tananyagot.

Az egri Eszterházy Károly Egyetem Gyakorló Általános, Közép-, Alapfokú Művészeti Iskola és Pedagógiai Intézet 4. E osztályos tanulója az otthonából követi a távoktatásban tanító pedagógus óráját. Illusztráció: MTI/Komka Péter

Az előrejelzések szerint azonban nagyon úgy néz ki, hogy a járvány valamikor június-júliusban tetőzik majd, így a nyári szünetet megelőzően valószínüleg nem nyitnak ki az iskolák, azok pedig akik lemaradnak a tananyaggal nem sok jóra számíthatnak az elkövetkezendő időszakban. Ezek a diákok ugyanis hatalmas lemaradást szedhetnek össze ebben a félévben, amit aligha lehet majd úgy pótolni, hogy mindenki egyenlő esélyekkel induljon majd egy esetleges felvételin. Előbb vagy utóbb, de fel kell zárkózni a többséghez, még azoknak is, akik most valamilyen okból képtelenek online módon kapcsolatot fenntartani az iskolákkal.

Mindezekről Lencse Mátét, az esélyegyenlőségért, a társadalmi integrációért, a gyerek- és az átörökített mélyszegénység felszámolásáért küzdő Igazgyöngy Alapítvány munkatársát kérdeztük. 

Már most látszik, hogy óriási a különbség az iskolák között, hiszen van ahol teljes egészében kihasználják a digitális tanrendben rejlő lehetőségeket, míg máshol egy-egy, néhány karakteres e-Kréta üzenet, vagy esetleg egy email jelzi, hogy bizony még mindig tanévben járunk. Mit gondoltok ti erről, nem lesz ebből baj később?

Az nem digitális tanrend, hogy elküldök feladatokat, hogy csinálják meg. Azt úgy hívják, hogy házi feladat. Csak eddig legalább az órán elhangzott ez-az a tananyaggal kapcsolatban, még ha nem is figyelt minden gyerek, még ha nem is volt kifogástalan módszertanilag az óra.

Jelenleg tömegek vannak olyan tanulásra kényszerítve, amihez eddig kevés segítséget kaptak. A hatékony önálló tanulás kulcskompetencia, de nem erre épül az oktatásunk és ezt most szépen meg is szívjuk. A tanárok, a gyerekek, a szülők. 

Számos helyről hallom, hogy a szülő órákat tart otthon, ami lássuk be, elég fura, hiszen nem önként vállalt otthon oktatásról van szó. És akkor ott van rengeteg olyan szülő, sok-sok gyerekkel, aki erre nem képes. Rengetegen elveszítik a munkahelyüket, rengetegen otthonról próbálják megtartani azokat, néhányan még ilyenkor is kénytelenek otthonról eljárni. Hogy eközben még a gyerekeik tanulmányáért is felelősek legyenek? Nem hiszem, hogy ez bármilyen szinten védhető elvárás lenne.

“digitális tanrend egy pont nulla”

A mai iskolarendszert nem az jellemzi, hogy iskolán belül találhatóak a nagy különbségek, inkább iskolák között, így a lemaradás nem lesz közvetlenül érzékelhető, hiszen együtt maradtak le adott iskola diákjai a másik iskola diákjaihoz képest. Persze nem ez lesz a legnagyobb gond, egyelőre beláthatatlan, hogy ez az egész mely társadalmi csoportokra milyen hatással lesz, persze az nem segít, hogy az oktatás tovább nyitja az ollót. Ha szeptemberben esetleg minden visszaáll – amire nincs garancia – akkor majd felmérjük a károkat és rendben, türelmesen visszaépítünk mindent. Ha ebben lesz központi támogatás az jó, ha nem, akkor majd a pedagógustársadalom, a gyerekek és a szülők, civilek megoldják. 

Ami engem jobban foglalkoztat, hogy mi van azokkal a gyerekekkel, akik most hónapokig nem járnak oviba és el kell kezdeniük az iskolát, akik nem tudták rendesen befejezni az alsót és mennek felsőbe, de az általános iskola-középiskola váltás is extra nehéz lesz.

Mit jelent ez az új rendszer számotokra? Hogyan tudjátok segíteni az Igazgyöngy Alapítvány Tanodájához csatlakozott gyerekeket?

Mi ugye nem iskola vagyunk, így kicsit kívülről szemléljük. Kívülről, de nagyon közelről. A tanoda az iskola mellett, iskola után működik és alapvetően nem az iskolai anyag elsajátításában segítjük a gyerekeket, hanem egyéni tanulási utakat biztosítunk számukra. Az új helyzetet mindenki tanulja, így mi is és a gyerekek is. Egyelőre keresgéljük a saját szerepünket, mert azt biztosan nem szeretnénk, hogy az iskola által feladott, sok gyerek számára egyedül megoldhatatlan feladatokat mi csináljuk meg, mert az nem lenne célravezető számukra. 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



Forrás:

kiemelt kép: pixabay.com

2017 Kidsnews | All rights reserved