Hogy maradj épségben két keréken? – Mivel kell rendelkeznie a bringádnak, ha szabályosan szeretnéd meghódítani az utakat


Kovács Barna (18éves) - 4 hónapja

Talán nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy a bicikli nem csak sporteszköz, hanem kiváló szolgálatot tesz a közlekedésben is. A környezetvédelem, a dugók elkerülése, és most még a koronavírus is arra ösztönözhet minket, hogy válasszuk a kerékpározást, ha valahová el kell mennünk.

Jó azonban tisztában lennünk azzal, hogy a biciklizés nem veszélytelen, és szabályok is vonatkoznak ránk, melyek betartása a közös érdekeinket szolgálja.

Magyarország szépen lassan bekerül a kerékpáros nemzetek közé, ami azonban azt is magával hozza, hogy megnövekszik a biciklisbalesetek száma. Az elmúlt években minden tizedik személysérüléssel járó baleset okozója kerékpáros volt, ami borzasztó, pláne, ha belegondolunk, hogy a KRESZ, illetve a biciklisekre vonatkozó szabályok  ismeretével valószínűleg jelentős részük elkerülhető lett volna. Két részes cikksorozatunk első részében a kerékpár tartozékaival foglalkozunk.

Kezdjünk mindent a legelején. Mire lehet szükségünk ahhoz, hogy biciklire üljünk? Természetesen egy kerékpárra – vágjuk rá kapásból – azonban ez nem elég. Számtalan kiegészítőt ír elő a jogszabály, amik nélkül nem szabad elindulni.

Az egyik legfontosabb, hogy legyen a kerékpáron két egymástól független fék (természetesen a két kerékhez).

Ez magától értetődőnek tűnik, ám sokszor látok fék nélküli fixiket. Ezeken a bicikliken közvetlen összeköttetés van a pedál és a kerék között, aminek köszönhetően hátrafelé is lehet tekerni. Sokan sajnos nem tesznek rájuk féket, hanem a pedál hátra tekerésével igyekeznek lassítani a mozgást, ami azon kívül, hogy tönkreteszi a térdeket, nem is biztonságos.

Szintén nagyon fontos az első (fehér) és a hátsó (piros) lámpa,

melyeknek tiszta időben legalább 150 méterről láthatónak kell lennie. Természetesen ezeket csak rossz látásiviszonyok között, és este kell felkapcsolni. Fontos, hogy rendelkezzünk még első és hátsó fényvisszaverővel, csengővel, és kettő borostyán színű küllőprizmával legalább az első keréken, amit helyettesíteni lehet a gumi két oldalán lévő fényvisszaverő csíkkal.

A kötelező tartozékokon túl vannak ajánlott kiegészítők is. Ilyenek a sárvédők, a visszapillantó tükör, a pedálon és a hátsó keréken borostyán színű prizmák, valamint a kormány szélén, szélességjelző prizma.  Csak ritka esetben kötelező (lakott területen kívül, rossz látási viszonyok esetében) mégis fontos kiegészítő a láthatósági mellény. Ennek segítségével 2-3 szorosára növelhető a láthatóság. Tudom, ez nagyon sok kiegészítő, és én sem állítom, hogy az ajánlott tartozékok közül is mindennel rendelkezem, de a lámpák és a jó minőségű fékek elengedhetetlenek, ezek nélkül senki ne induljon útnak.

Fontos, hogy tudatosítsuk: ezek a szabályok értünk vannak!

Sisakot használni lakott területen belül nem kötelező, lakott területen kívül is csak 40 km/h felett.

Ennek ellenére én mindenkinek erősen ajánlom a viselését. Nem is gondolnánk, hogy mennyire könnyű úgy esni, hogy súlyos fejsérüléseket szenvedjünk. A kiegészítőkön kívül nagyon fontos, hogy járművezetésre alkalmas állapotban legyünk. Bár a KRESZ bizonyos esetekben tolerálja a kerékpározás előtti alkoholfogyasztást, én semmiképpen nem javaslom.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



Forrás:

  • Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztály tájékoztató
  • Kerékpárosklub Kisokos

2017 Kidsnews | All rights reserved