Nem volt meglepetés a történelem érettségin sem, de lehetett pontot veszíteni


kidsnews (127éves) - 5 hónapja

A hidegháború, a Kádár-korszak és a Szovjetunió is szerepelt a történelem középszintű írásbeli első részének témái között az Eduline oktatási portál információi szerint. Az esszéfeladatoknál a kereszténység születése és az 1956-os forradalom is szóba került. Emellett az antik kultúrával, középkori céhekkel és Mátyás külpolitikájával kapcsolatos feladatot is kaptak a diákok a történelem érettségi első, rövid feladatokból álló részében.

Érkezõ diákok állnak sorban az írásbeli történelem érettségi vizsga elõtt. MTI/Vasvári Tamás

Külön feladat foglalkozik a Numerus clausus-szal és törvény elfogadása előtti vitával. Ebben a feladatrészben a diákoknak rövid választ igénylő feladatokat kell megoldaniuk – mindegyik valamilyen forrás, például szöveg, kép, diagram feldolgozását, értelmezését várja a diákoktól. Összesen tizenkét ilyen feladatot kapnak, egy-egy feladat több részből is állhat. Az írásbeli második részében esszéfeladatokat kaptak a vizsgázók, akik mindegyiknél kapnak valamilyen forrást, például szöveget, képet, adatot vagy térképet segítségképpen. Idén szóba került a kereszténység születése, a második világháború és az 1956-os forradalom is téma.

A feladatsor kétféle kifejtendő feladatot tartalmazott: rövidet, amelyet körülbelül 100-130 szóban, vagyis 12-16 sorban kell megoldani, valamint hosszút, amelynél 210-260 szavas, vagyis körülbelül 26-32 soros esszét várnak a vizsgázóktól.

A középszintű történelem érettségi esszétémáit a diákok és a tanárok egyaránt könnyebbnek ítélték, mint a tesztfeladatokat – derül ki az MTI tudósítói által megkérdezettek véleményéből.

A szerdai vizsganapon sokan választották a kereszténység és az 56-os forradalom témáját, volt, aki “kimondottan karanténbarátnak” nevezte a kérdéseket.

    Az egri Neumann János Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium igazgatója azt monda, hogy meglepetést nem okozott ugyan a történelmi érettségi, ám a rövid feladatokból álló első rész a tanárok és az intézmény diákjainak egybehangzó véleménye szerint, “mélységét tekintve” közelített az “emelt” követelményszinthez. Az igazgató szerint az esszével már könnyebben boldogultak a fiatalok. Visszajelzéseik szerint mindenki tudott az “ízlésének és felkészültségének megfelelő” témát választani.
    Az igazgató az elmaradó szóbeli vizsgákról szólva úgy fogalmazott, sajnálja, hogy így alakult, mert “pedagógusként mindig élvezet egy-egy jól sikerült feleletet hallgatni”.

    A tolnai Szent István Katolikus Gimnázium végzőse, Ódor Ágnes szerint “összességében nem volt vészes” a történelem érettségi. Elmondta, hogy az esszékérdések közül sokan választották a kereszténység és az 56-os forradalom témáját. Az iskolában 57-en érettségiztek. Novothné Baán Erzsébet igazgató szerint, bár a tesztfeladatok megoldásához komoly szövegértési kompetencia kellett, a feladatok nem voltak nehezebbek az elmúlt évekéhez képest.

    A gyönki Tolnai Lajos Gimnáziumban 20-an német, 16-an magyar nyelven vizsgáztak. A németül érettségiző Both Attila elmondta:

számára is bonyolultabb volt felkészülni online órákon. A jogi pályára készülő diák szerint az esszétémák között meglepetés volt az EU kiadásairól szóló feladat.

Az informatikai szakra készülő Orosz Csanád azt mondta, osztályában is többen választották a kereszténység és az 1956-os forradalom témáját.

Nagykanizsai Zsigmondy Vilmos Szakképzõ Iskolában MTI/Varga György

A Tatai Református Gimnázium történelemtanára, Márkus Gábor “kimondottan karanténbarátnak” nevezte a középszintű érettségi történelem esszékérdéseit. Szerinte “a kapott témák kissé enyhítették azokat a nehézségeket, melyekkel a felkészülés során megküzdött az ország diáksága”. Úgy vélte, az 56-os forradalom és a kereszténység témaköre jól feldolgozható és bőséges hozzá a forrásanyag. A Németország terjeszkedéséről és Károly Róbert gazdaságpolitikájáról szóló témákban a feladat megoldásában a térképek is nagy segítséget nyújtottak – tette hozzá.
    

A tatabányai Bárdos László Gimnázium igazgatója és gyakorló történelemtanára, Pleier Tamás úgy fogalmazott, hogy a kérdések nem állították megoldhatatlan feladatok elé a diákokat. Olyan törzsanyagot kérdeztek, amelyet a tanmenet betartásával még korábban gyakorolni is lehetett.

A tatai Eötvös József Gimnázium igazgatónője, Barsi Éva azt mondta,

nem találkozott szomorú diákkal a történelem érettségi után. A kétnyelvű oktatást is folytató gimnáziumban egy osztály angolul érettségizett. A diákok szerint idén az esszékérdések könnyebbek voltak, mint a tesztsor, ahol a kitűnő megoldáshoz nagyon aprólékosan kellett ismerni az anyagot – jelezte.


    A kiskunfélegyházi Móra Ferenc Gimnázium intézményvezetője, Kása Zsuzsanna elmondta, hogy történelem szakos tanárok nem lehettek jelen az intézményben, a megírt dolgozatokat 48 óra elteltével kaphatják meg.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



Forrás:

MTI

2017 Kidsnews | All rights reserved