Miért baj, ha egy játékos toxikus?


Tomi (13éves) - 4 hónapja

Tinédzserkor(unk)ban egyáltalán nem szokatlan, ha napunk jelentős részét egy internetes közegben, főként videójátékokkal töltjük. Bizonyára már sokunkkal előfordult, hogy valamilyen toxikus, rosszindulatú, vagy troll játékossal kerültek szembe internetes időtöltésük során. Ilyenkor tanácstalanul állhatunk bizonyos szituációk előtt, hogy mégis hogyan reagáljuk le őket. Azonban új cikksorozatunkban toxikus játékosok viselkedését és tetteik hatásait járjuk körbe Biró Balázzsal a Magyar E-sport Szövetség (HUNESZ) elnökével és dr. Magyar Erika mediátorral és konfliktuskezelési szakértővel.

Legtöbb szülőnek a túl sok gép előtt töltött idő mellett, a toxikus játékosok és az online bántalmazás az egyik legnagyobb ellenérve. Hogyan látják a profik, akik napi szinten ezeken a felületeken játszanak és gyakorolnak, mennyire jellemző a toxikus játékos a kiber térben?

Biró Balázs: Az elektronikus sportok versenyzői is a videojátékosok közösségéből jönnek, ezért a videojátékos közösségben előforduló szokások itt is jelen vannak.

Igyekszünk mind jobban elejét venni a toxikus viselkedésnek, így a HUNESZ szabályrendszerei tiltják az ilyen jellegű kártékony magatartást. Szövetségünk tagjai, a versenyszervezők, a csapatvezetők és az e-sportban jelenlevő szponzorok érdeke is az, hogy ez a közösségromboló magatartásforma ne lehessen jelen a versenyeken. Különös figyelmet fordítunk a versenyeink keretei között megjelenő fiatalkorú és gyermekkorú közönségre, melyet gyermekvédelmi szabályzatunkban is rögzítettünk.

Játékos körökben, ha egy toxikusnak minősülő csapattag megalázó megjegyzéseket tesz tudásunkra, karakterünkre, játékstílusunkra, az jogi szempontból milyen megítélés alá esik?

Amikor megtudtam, hogy ezzel a kérdéssel fogunk foglalkozni őszintén megijedtem. Mit tudok én a gamerek világáról?

Sosem játszottam és nagy valószínűséggel már nem is fogok. Elkezdtem hát kérdezgetni a környezetemben élő játékosokat, kinek milyen tapasztalata van ezzel a kérdéssel kapcsolatban.

Bár a tér virtuális, a szereplők ugyanúgy csoportokba szerveződnek, amelynek közös célja van és a cél elérése érdekében kell, hogy eredményesen együttműködjenek. Valódi közösségekről beszélünk, amelyet sokféle mentalitású és tapasztalatú személy alkot. Ha pedig közösség felől kell megközelítenem a témát, akkor már sokkal inkább tudom kamatoztatni a szaktudásomat.

A legtöbben azért lépnek be az online világba, mert jól szeretnék érezni magukat, hogy feltöltődjenek vagy épp kiadják a feszültséget. Ennek a közösségnek a tagjai korban, tapasztalatban és kudarctűrésben is igen eltérőek. Ezek az eltérések gyakran vezethetnek konfliktusokhoz. A való élettel ellentétben a virtuális világ arctalansága sokkal kevésbé akadályozza meg az embereket abban, hogy kinyilvánítsák negatív érzéseiket, bátrabban adnak hangot a negatív véleményüknek, amelyek sértegetések sorozatát indíthatja el, tönkretéve a játékélményt.

 De nem csak a sértegetések okoznak problémát. Vannak, akik játékmódjukkal mérgezik meg társaik szórakozását.

Sok olyan fiatal (13-14 éves) van, akik még nem tapasztaltak, de úgymond beszabadulnak a virtuális térbe, ahol minden együttműködési szabályt felrúgva indokolatlan lépéseket tesznek (kiiktatják társuk karakterét, beletrollkodnak a küldetésbe stb.), vagy épp nem tesznek semmit, passzívak.

Ha szerencsések, olyanokkal találkoznak, akik felismerik tapasztalatlanságukat és emlékezve arra, milyen volt kezdőként, normális hangnemben igyekeznek helyre tenni, tanácsokkal segíteni.

De ha valakinek mondjuk amúgy is rossz napja volt, vagy alapból türelmetlen, komoly sértésekkel tűzdelt, trágár visszajelzést fog adni, talán mert anno őt is hasonló módon oktatták ki. Van még egy „reakció” az elkerülés, amikor a játékos semmilyen visszajelzést nem ad, inkább elfordul. Ebben a térben ő az, aki szó nélkül tilt vagy mute-ol. Neki látszólag kevésbé van hatása ezekre a folyamatokra. Látszólag, mert igazából, feltételezem ezekben a közösségekben is ők az a hangtalan többség, amely, ha aktívabb lenne változtathatna a körülményeken.

Vannak, akik jól kezelik a sértegető, mérgező játékosok jelenlétét és azt mondják, hogy ez kezelhető probléma. Elegendő a moderátorokon keresztül reagálni és ha kell letiltatni a toxikus személyt. Olvastam azonban olyan beszámolót is, ami az online játékokban megélteket az iskolában átélt kiközösítéssel és bántalmazással hozta párhuzamba. Sokféle módon élhetjük meg ugyanazt a helyzetet, ezért is fontos erről a jelenségről beszélni.

A virtuális közösségekben is hasonló sérelmeket képesek egymásnak okozni az emberek, mint a való életben, így a magatartások megítélése és az azokra adott válaszok is hasonlóak kell, hogy legyenek.

Hogy hogyan reagál erre a jog?

Hát legfőképpen nem reagál, de nem azért, mert ezek nem lehetnek jogsértő cselekedetek. Az ilyen típusú magatartások rágalmazás vagy becsületsértés vétségét valósíthatják meg és mindezek mellett az adott személy emberi méltóságát sértik.

Mivel azonban a játékok megadják a lehetőséget arra, hogy a játékost kitiltsák, lenémítsák, így feltételezhetően ez elegendő revans az okozott sérelmekre. Ha pedig valaki rendszeresen próbálná zaklatni a társát, lehetőség van végleg letiltani, így a zaklatás, bántalmazás egyik jellemzője, a rendszeresség sem tud megvalósulni.

 A sérelmekre a gyakorlatban adott válaszok tehát sokkal gyorsabbak és kielégítőbbek lehetnek, így nem éri meg jogi útra terelni az ügyet, nem történik feljelentés. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ezeknek a magatartásoknak nem lehetnek hosszútávon negatív hatásai egyéni és közösségi szinten.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



2017 Kidsnews | All rights reserved