Mit tehetünk a toxikus játékostársak ellen? -Biró Balázst a Magyar E-sport Szövetség (HUNESZ) elnökét kérdeztük


Tomi (13éves) - 3 hónapja

Cikksorozatunk korábbi két részében olvasható interjúnkban Biró Balázzsal a Magyar E-sport Szövetség (HUNESZ) elnökével és dr. Magyar Erika mediátorral és konfliktuskezelési szakértővel olvasóink megismerhették a toxikus játékosok viselkedésmódját és szokásaikat. Cikksorozatunk befejező részében pedig a negatív, bántó játékostársak helyes kezelését fogjuk kivesézni, és megosztjuk a mindenki számára példaértékű legfontosabb etikai szabályokat az e-sportolókra nézve.

Egyre több játék biztosít moderátort, de ezen felül szükséges és kell-e további lépéseket tenni, ha fenyegetve érezzük magunkat gondolva itt például az elfajult amerikai esetekre?

Biró Balázs: A moderátori rendszerek a publikus játék platformok elengedhetetlen részei már manapság.

A szöveges vagy hangátvitellel történő kommunikációban sajnos van lehetőség ezen rendszerek kijátszására, de az online játékok többségében lévő riportolási megoldásokkal ezekre is fel tudjuk hívni a játék készítők figyelmét. Ilyenkor a nem kívánt játékostársakat direktben jelenthetjük.

Magyar Erika: Külföldi példáknál hallani olyan extrém eseteket, amikor két játékos közötti vita az online térből a való életbe helyeződött át.

Ezek már komoly veszélyt jelenthetnek és bűncselekményeket (zaklatás, hamis vád) is megvalósíthatnak, amelyek esetében a hatóság segítségét kell kérni. Vigyázzunk arra, hogy személyünk és lakóhelyünk ne legyen beazonosítható.

Azt gondolom, hogy ahhoz, hogy egy online vita idáig fajuljon nagyon sok mindennek kell történnie és sok olyan pontot szalasztunk el, ahol ez lezárható lehetett volna. Ezért fontos, hogy a játékok fejlesztői és forgalmazói olyan támogatást tudjanak nyújtani a játékosoknak, amelyen keresztül szakértő segítséghez juthatnak a viták megoldásában és mindenekelőtt erős és támogató közösségként, asszertívan tudnak fellépni a sértő magatartásokkal szemben.

Olimpikonok és élsportolók az offline térben mindig is „etalonként”  szolgáltak a társadalom számára. Az e-sportolók esetében mennyire lehet ezt tapasztalni, érezni? Az e-sportolók viselkedése, kommunikációja befolyásolja az őt követő rajongók viselkedését a kiber térben?

Biró Balázs: Úgy vélem, hogy az e-sportokban kiemelkedő játékosok mintául szolgálnak a szurkolók, a követők részére, ezért mi a Magyar E-sport Szövetség berkeiben létrehoztuk a Magyar E-sport Etikai Kódexet, mely iránymutatás a versenyzők számára. Emellett a versenyeink szabályzataiban is külön figyelmet szentelünk ennek a témának.

A legfontosabb szabályok az e-sportolókra nézve:

  • Az e-sportoló legyen megértéssel a játékvezetés/adminkodás nehézségeivel szemben, méltósággal fogadja el a döntéseket, a mindenkor aktuális  szabályokat minden esetben tartsa be.
  • Az e-sportoló tartózkodjon attól, hogy akár mérkőzés közben, akár azon kívül az ellenfelet vulgáris kifejezésekkel illeti.
  • Az e-sportoló őrizze meg méltóságát a közönséggel és a médiával szemben, függetlenül az eredménytől.
  • Az e-sportoló a mérkőzés során tanúsítson maximális  odaadást, még akkor is, ha csapata már elérte a kívánt eredményt /biztos győzelmet, továbbjutást.
  • Az e-sportoló minden cselekedetével legyen tekintettel csapattársaira, szponzoraira és szurkolóira, kerülje az afféle magatartást, hogy őket kellemetlen helyzetbe hozza.
  • Az e-sportoló minden esetben szigorúan kerülje a meg nem engedett/csalást okozó programok használatát, kerülje a szabályok kijátszásának kísérletét.
  • Az e-sportoló  viselkedjék udvariasan a mérkőzés játékvezetőivel, hivatalos személyeivel szemben.
  • Az e-sportoló tegyen meg mindent annak érdekében, hogy magatartása és teljesítménye a közönség számára vonzó legyen. Tartsa tiszteletben az ellenfél szurkolóit is.
  • Hívja fel társai figyelmét ezen etikai normák betartására.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



2017 Kidsnews | All rights reserved