A benzinen kívül ez kell a motorozáshoz


T.Thomas (20éves) - 2 hónapja

Amikor egy fiatal belekerül abba a korba, hogy elkezd érdeklődni a járművek iránt, akkor mindent megtesz azért, hogy ki is próbálhassa azokat. A számára leginkább tetsző jármű megtalálásának folyamata függ attól, milyen hatással voltak rá a játékai, hogy autók, repülők, munkagépek esetleg motorok tetszenek-e a gyereknek.

Mielőtt nekiugranánk apukánk régi motorjának a következő dolgokkal kell rendelkeznünk, annak érdekében, hogy szabályosan közlekedhessünk egy motorral:

  • jogosítvány
  • védőruházat
  • elsősegély csomag
  • a jármű iratai

Vegyük sorba mit is értünk a fent felsoroltak alatt illetve azok, hogyan szerezhetők meg.

Jogosítvány

Magyarországon a motoros jogosítvány megszerzése egy lépcsőzetes folyamat, ha fiatalon kezdjük el, 14 évesen tudjuk megszerezni az első és legkisebb kategóriát, ez az AM kategória. Azok, akik ezzel a kategóriával rendelkeznek mopedet, illetve robogót vezethetnek maximum 50 köbcentiig. Ezt követi a kismotoros A1-es kategória, mely 16 éves kortól szerezhető meg és 125 köbcentiig használható. Az A1 kategória után következik az A2, itt már nem a hengerűrtartalom, hanem a teljesítmény nagysága a megkötés, maximálisan 35 kW a megengedett és 18 évesen szerezhetjük meg. Az utolsó állomás a korlátlan A kategória, ennek megszerzéséhez 24 évesnek kell lennünk.

Fontos megemlíteni, hogy a kategóriák közötti váltás gyorsabb, ha nem telt el még 2 év az előző kategória megszerzése óta. Ez azt jelenti, hogy ha kevesebb, mint 2 éve szereztünk meg egy kategóriát és szeretnénk, feljebb lépni, akkor gyorsabban megtehetjük, ugyanis nem kell újból részt vennünk az elméleti oktatáson.

Az korhatár és teljesítmény korlátokon túl, az A1 kategóriától kezdődően 1. fokozatú orvosi igazolásra, valamint a 8 általános elvégzését igazoló dokumentumra lesz szükségünk.

A sisak, védőruházat

Magyarországon a motorosok által viselt védőfelszerelések közül a bukósisak az egyetlen, ami kötelező. A KRESZ úgy fogalmaz, hogy ha a jármű nem rendelkezik zárt utastérrel, abban az esetben kötelező a sisak viselése.

A sisakok lényegében 2 részből épülnek fel, egy elvezető és egy elnyelő részből állnak. Az elvezető rész deformálódással igyekszik csökkenteni az ütést, míg az elnyelő rész szivacsos kialakítása által szétoszlatja az ütés energiáját. Minden fejformára találhatóak kényelmes sisakok, és válogathatunk a kialakításuk terén is.

A bukósisakok az első „nagyobb ütésig” használható eszközök vagyis, károsodástól kezdve nem fog megfelelően védeni.

A sisak mellett számtalan protektor, csizma, kesztyű és ruha kapható mely életünk és testi épségünk megóvását hivatott szolgálni. A legfontosabb, hogy ezeken a védelmi felszereléseken ne spóroljunk, valamint ruházatból is olyat válasszunk ami speciális és tartalmaz protektort,

ne elégedjünk meg a 80’ években gyakorta látott vastagabb farmer szettel.

Ne féljünk kiadni motorunk árának akár felét annak érdekében, hogy minőségi védelemmel szelhessük az utakat. Ez nem azt jelenti, hogy egy AM kategóriás járművön öltözzünk be teljes védelmi szettbe, hanem, hogy vegyük figyelembe motorunk erejét és ehhez mérten védekezzünk.

Mivel egy esetleges baleset során nincs karosszéria, biztonsági öv, légzsák, ami csökkenti a sérülési veszélyt.

Ne felejtsük el a figyelemfelhívó élénk színeket sem, illetve láthatósági csíkokat sem, mellyel könnyen kitűnünk a forgalomban. A hangos motorok javarészt szabálytalan átalakításokon esetek át, illetve a rendőrök is szeretik kiszedni őket a forgalomból az ellenőrzéseken, szóval ne kockáztassunk.

Elsősegély csomag

A motorosoknak is kötelező elsősegély csomaggal rendelkezniük. Ezt A típusú csomagnak nevezik, mely méreteiben kisebb, mint a gépkocsikban használatos B típusú doboz, viszont a legfontosabb eszközöket ez is tartalmazza. Ne feledjük, hogy a motoros jogosítványhoz is le kell tennünk az elsősegély nyújtási vizsgát.

Jármű iratai

Ahogy a gépjárműveknél, úgy a motoroknál is kötelező regisztrált rendszámtáblával, illetve érvényes műszakit tartalmazó forgalmi engedéllyel rendelkezni. Ezek nélkül nem ajánlatos közútra menni, ugyanis a szúrópróbaszerű igazoltatások során komoly büntetésekre számíthatunk.

Összességében a fent felsorolt elemeken kívül a motorozáshoz körültekintés, óvatosság, komolyság és sok-sok tapasztalat szükséges.

Tudom, hogy a sebesség mámorító, jó érzés, ahogy gyorsul alattunk a kicsike és a menetszél egyre közelebb húz minket a benzintartályhoz, de vegyük figyelembe a többi forgalomba résztvevőt és ne áldozzuk fel testi épségünk az élvezet és a sebesség oltárán.

Egy gépkocsiban közlekedő sokkalta nagyobb biztonságban érzi magát, hisz őt általában védi a gépjármű kasztnija, míg minket motorosokat csak a figyelmünk és körültekintésünk véd. Sajnos, ha egy motoros találkozik egy autóval, akkor a motoros húzza a rövidebbet. Ha tisztában vagyunk a fentiekkel és eleget tettünk minden kötelezettségnek, akkor már semmilyen akadálya nincs egy jó kis motorozásnak.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



2017 Kidsnews | All rights reserved