Átvert a webshop? Így segíthet a bankod


Kovács Barna (18éves) - 3 hete

Egyre elterjedtebbé válik az online vásárlás, a korosztályunk számára természetes, hogy ha szükségünk van valamire, akkor azt akár úgy is megvehetjük, hogy ki sem kell tennünk a lábunkat a házból. Azt azonban nem nagyon tudatosítjuk magunkban, hogy az internetes vásárlás sok veszélyt rejt magában. Rengeteg pénzt megspórolhatunk, ha vigyázunk, és ha tisztában vagyunk a lehetőségeinkkel arra az esetre, ha már megtörtént a baj, mely minden elővigyázatosság ellenére is előfordulhat

Elképzelhető, hogy nem jön meg a megrendelt termékünk, pedig kifizettük, de az is előfordulhat, hogy teljesen mást kapunk, mint amit rendeltünk és nem reagál az eladó a megkeresésünkre. Lehet, hogy még nem történt ilyen az eddigi vásárlásaitok során, de képzeljük csak el, hogy milyen érzés lehet 36-os lila mamuszt kapni a régóta áhított sneaker helyett, amit 43-as méretben rendeltünk meg, vagy kulcstartó méretű műanyag telefont kapni, az általunk rendelt csúcsmobil helyett.

Még ilyen esetben sincs veszve minden, de fel kell ismernünk: lehet, hogy csalás, esetleg súlyos tévedés áldozatai lettünk.

Három dolgot tehetünk:

1. feljelentést teszünk a rendőrségen,

2. értesítjük a fogyasztóvédelmi hatóságot,

3. a bankunkon keresztül megpróbáljuk visszaszerezni a pénzünket.

Mi most elsősorban a 3. lehetőséggel fogunk foglalkozni, de az első kettőt sem szabad elfelejteni, gyakran segíti egy feljelentés, hogy a bankunk eredményesen tudjon eljárni.

Nade, mit tehet a bank, ha átvert minket egy webshop?  A Pénziránytű Alapítvány segítségével utánajártunk.

Röviden összefoglalva a bankunk megpróbálhatja visszaszerezni a pénzt az eladó bankjától, amire nem is rosszak az esélyei. 

Két út van, a visszahívás és a chargeback eljárás. Előbbit utalásoknál (is) lehet alkalmazni, utóbbit pedig online bankkártyás fizetésnél.

Az utalásoknál használt „visszahívás” elnevezésű banki tranzakció nehézsége, hogy bele kell egyeznie a kedvezményezettnek -vagyis a hibásan teljesítő webshopnak is, anélkül sajnos nem megy, márpedig egy professzionális csaló webshop– véleményem szerint – ebbe aligha akar majd belemenni. Itt szükség lehet a hatóság közbelépésére is. Ellenben, ha az áruház csak egy logisztikai krízis miatt hibázott, vagy szimplán nem szeretné magára felhívni a hibás teljesítésekkel a bankja figyelmét, lehet esélyünk.

A kártyás fizetéseknél alkalmazott „chargeback” egy fokkal hatékonyabb, ugyanis abba nem kell beleegyeznie az eladónak, csupán a bankjának.

„A chargeback eljárás során a kibocsátó bank a reklamált tételt „visszaterheli” a kereskedővel szerződésben álló elfogadó bankra – ezzel egy időben jóváírja ügyfele számláján az összeget a kivizsgálás idejére – és várja, hogy az elfogadó bank a rendelkezésére álló határidőn belül a reklamációt kivizsgálja.

Amennyiben az elfogadó bank a reklamációt jogosnak találja a kártyabirtokos számláján a jóváírás véglegesnek tekinthető. Azonban, ha az elfogadó bank jogtalannak tartja a reklamációt, azt megfelelő bizonyító erejű dokumentációval visszautasíthatja és visszaterhelheti az összeget.” – mondta el kérésünkre az egyik kereskedelmi bank biztonsági szakértője

Ezek az eljárások nem kerülnek pénzbe a vevőnek, a bankoknak kötelessége ez eseteket kivizsgálni.

A webshopoknak nem éri meg ez a „játék” ugyanis, ha a chargeback arány meghaladja a vásárlások 1-2%-át az eladó elveszítheti az online bankkártyás fizetési lehetőségét.

Fontos leszögezni, hogy bármilyen eljárás lefolytatására csak megfelelő adatok birtokában van lehetőség.

Bankonként és esetenként változó, hogy pontosan milyen adatokra lehet szükség, de a bankkártya szám, bankszámla szám, a tranzakcióhoz kapcsolódó adatok (pl.: mikor, hol?) biztosan kelleni fognak, ezen felül szükség lesz a megrendelés tényét igazoló visszaigazoló mailre, amelyben az eredeti termék azonosítható.  

Érdemes lementeni a köztünk és az eladó közötti üzenetváltásokat és a számlát is. Hibás teljesítés esetén jól jöhet a 36-os lila mamuszról is egy fotó a banknak. Abban minden általunk megkérdezett pénzügyi szakértő egyetért, hogy jobb vigyázni és előre gondolkodni.

Talán magától értetődő, de fontos, hogy biztonságos módszert alkalmazzunk a személyazonosításra. Ilyen például, ha beállítjuk, hogy a telefonunkon lévő banki alkalmazásokba való belépéshez szükség legyen az ujjlenyomatunkra.

Sokat tud segíteni a kétlépcsős bejelentkezés is.

Mely leggyakoribb módszere, hogy a jelszavad megadása után egy biztonsági kódot kapsz sms-ben a mobilodra és csak ennek a megadásával lehetséges a továbblépés. Hogy ez a mindennapi használatban ne okozzon nagyobb kellemetlenséget, bizonyos szolgáltatásoknál beállítható, hogy az adott eszközön ne kelljen többé kétlépcsős azonosítást használni csak, ha egy új, eddig nem azonosított eszközről jelentkezünk be. Ennek azonban az eszköz elvesztése esetén magas a kockázata, így nem javasoljuk senkinek.

Fokozottan óvatosnak kell lenni, ha az oldalon nem találunk adatokat az eladóról, például elérhetőséget vagy székhelyet. Óvakodni kell a kéretlen e-mailektől, felugró ablakoktól.

Vásárlás előtt ellenőrizzük a webshop URL-jét. Fontos, hogy https:// rövidítéssel kezdődjön, amely a kapcsolat biztonságának biztosításához az SSL vagy TLS protokoll szerinti titkosítási technológiát alkalmazza.

Ne vásároljunk hotspotokon keresztül! Nyilvános, ingyenes wifiről ne rendeljünk árukat! Ilyen kapcsolat esetén ne gépeljük be személyes és banki adatainkat.

Fontos, hogy az online térben sosem adjuk meg a kártyánk PIN kódját, erre a kiber térben a úgynevezett CVC kód ( kártya hátoldala)  hívatott.

Így, ha a gépünk eltárolja a korábban beütött kártyaadatokat, akkor sem okozhat elvben problémát. Ennek óriási hátránya, hogy az ember hajlamos elfeledkezni a különböző előfizetéseiről. Szóval érdemes csekkolni a VPN, a streaming szolgáltatók és egyéb előfizetéseinket, és aktualizálni.

Lemondáskor sokan szembesülünk vele, hogy ha nem is lehetetlen, de minimum egy félnapos tortúra rátalálni a lemondó felületre. Ilyenkor segíthet, ha köztes fizetési rendszert (Pl.: Paypal) használunk, mivel ezeken a felületeken egyetlen paltformon kezelhetjük az előfizetéseinket, méghozzá úgy, hogy az eladó/szolgáltató semmilyen adatunkat nem kapja meg. Ám ezekről tájékozódni kell használat előtt, hiszen akár egy másik csalás áldozatai is lehetünk.

A rendszeres online vásárlók esetében jó választás lehet, ha netkártyát szereznek be. Ezekhez külön internetes vásárlásokhoz való alszámla tartozik, amelyet csak a vásárlás előtt töltünk fel a  szükséges összeggel, ami így csak pár percig lesz rajta.  

A fenti módszerekkel sem tudunk minden csalót kiszűrni, de egy jó részüket bizonyára igen. Elengedhetetlen még, hogy rendszeresen frissítsük a rendszerszoftvereket, és az alkalmazásokat mind a számítógépünkön, mind a telefonunkon.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



Forrás:

A cikk támogatója a Pénziránytű Alapítvány

2017 Kidsnews | All rights reserved