Július 25. – katasztrofális véget ér a szuperszonikus polgári repülés


kidsnews (127éves) - 2 hónapja

Ahogy a világűr, úgy a levegő meghódításának is számos mérföldkövét köszönhetjük a hidegháborús versenyhelyzetnek. Az ötvenes évektől kezdve az Egyesült Államok, a Szovjetunió és egy brit-francia együttműködés versengett a szuperszonikus (hangsebesség feletti) polgári repülés mielőbbi életre hívásáért. A leggyorsabbnak a szovjetek bizonyultak a francia-brit tervekre feltűnően hasonlító Tu–144-essel, ennek ellenére valódi üzleti és szakmai sikereket végül a Concorde hozott a brit-francia tervezőknek.

A majd 24 évig tartó hőskorszaknak és sikersorozatnak a 2000. július 25-én történt katasztrófa vetett véget, amikor az Air France 4590-es számú, szuperszonikus járata felszállás közben ráhajtott a Continental Airlines percekkel korábban felszállt DC-10-es repülőgépéről leszakadt 435 milliméter hosszú, 29-34 mm széles és 1,4 mm vastag lemezdarabra.

A gép kereke a lemezzel találkozva szétrobbant, a robbanás repeszei és törmeléke kilyukasztották a Concorde 5. számú üzemanyagtartályát, ezután a kifolyó üzemanyag szerencsétlen események további láncolata során begyulladt.

A pilóták a 360 kilométeres felszállási sebességgel robogó, 185 tonnás Concorde felszállását már nem szakíthatták meg, de szemtanúk elmondása alapján a levegőben tartása is lehetetlen küldetés volt.

A tapasztalt pilóták még átúsztatták a lángoló gépet a zsúfolt autópálya felett, és balra döntve igyekeztek elkerülni a Párizs melletti, 25 ezer lakosú Gonesse-t, ezért a gép végül egy mező közepén álló szállodára zuhant.

A sors fintorra, hogy a Tu-144-es évtizedekkel korábban, egy légibemutatón bekövetkezett katasztrófája csupán néhány kilométerre történt a Concorde teljes 27 éves történetének egyetlen halálos áldozatokkal járó légi balesetétől – mindenesetre a két közeli tragédia véget vetett mindkét típus pályafutásának.

Hiába tudta megtenni a London-New York távot három óra alatt, a katasztrófa után a nagyközönség Concorde-ba vetett bizalma annyira megrendült, hogy a fizető utasszám drasztikusan visszaesett és a légitársaságoknak nem érte meg tovább üzemeltetni a szuperszonikus járatokat.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



2017 Kidsnews | All rights reserved