Augusztus 6. – a budapesti Róna utca 224-re zuhant egy utasszállító


kidsnews (127éves) - 2 hónapja

9/11 óta elképzelhetetlen, hogy a pilóták az utasokkal beszélgetve vezessenek gépeket, ahogy a lakott terület feletti repülésre is szigorított szabályok vonatkoznak. Azonban a 60-as években nagyjából a földi tömegközlekedés stílusában intézték a légi utazásokat is.

Mindenki ült már úgy buszon, hogy az uniformisában feszítő „pilóta” 20-22 tonnás járgányát lazán kormányozva csapta a szelet a nyitott vezetőfülke mellett álló hölgyismerősének.

Nos, 1961. augusztus 6-án a Malév HA-TSA jelzésű utasszállító repülőgépén utazóknak és az akkori Lumumba (ma Róna) utca 224. lakóinak sajnos nem sikerült néhány döccenővel megúszniuk az udvarlási szakaszt – de kezdjük inkább az elején.  

Ebben az időszakban élte fénykorát a sétarepülés, az akkori Ferihegyi Repülőtérről naponta többször indítottak panoráma utakat, amelyeken 12 perces repülőútra vitték az érdeklődőket Budapest felett.

Az általános útvonal szerint a gépek 600 méterig emelkedtek, a Dózsa György út és a hajdani Népköztársaság útja (ma Andrássy út) felett haladtak, majd egy éles balkanyar után a Kálvin tér érintésével az Üllői út felett fordultak ismét a reptér irányába.

A balesetet szenvedett gép már eleve szabálytalanul szállt fel, mivel Hoffman Róbert kapitány engedett felszállni az ülőhelyeken túl további 3 utast, akiknek állni kellett a sétarepülés alatt. A felszállást követően a gép legibemutatókról ismert kunsztokba kezdett Budapest felett, hullámrepült és túldöntött fordulókat vett, aztán az orra előbb megemelkedett, majd erős sebességvesztéssel a hátára fordult és zuhanásba kezdett.

Ennél a pontnál a vizsgálatok alapján a gépen ülők – mivel nem használták a biztonsági öveket – kiestek az üléseikből, és az alighanem az ajtóban álló további utasok is elvesztették az egyensúlyukat és a pilóta fülkébe estek.

Napfényes vasárnap lévén szemtanúi is akadtak az eseményeknek, akik közül az egyik  így számolt be a látottakról:

 „Éppen a BVSC Szőnyi úti uszodájában strandoltam, és fényképeztem a családot, amikor láttam a repülőgépet, amely élesen balra dőlt, a motorhangja is furcsán megváltozott, azután a gép a hátára fordult, szűk körön pörögni kezdett, majd egy nagy puffanást hallottam, és sűrű füstgomolyagot láttam felszállni.”

A rövid hivatalos vizsgálati leírásban a hatóságok így számoltak be az akkori sajtónak az események láncolatáról:

 „A DC 3/S típusú repülőgép Ferihegyről sétarepülésre indult Budapest felett. Néhány perces repülés után a gépparancsnok utasszállítás közben meg nem engedett módon a gépet több alkalommal zuhanó repülésbe vitte, majd felrántotta. Az utolsó ilyen manőver után a gépet közel a sebességvesztés határáig rántotta fel.

 A gép az egy irányba forgó légcsavarok forgatónyomatékának hatására teljesen átfordulva, háton repülő helyzetbe került, és ilyen helyzetben a lakóházak közé zuhant. A repülőgép megsemmisült és a fedélzetén tartózkodó négy főnyi személyzet és a 23 utas életét vesztette. A földön a lezuhanó repülőgép három személy halálát okozta.”

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



Forrás:

444.hu; zuglo.hu;

2017 Kidsnews | All rights reserved