Se jegy, se bérlet, se aprópénz, csak egy 5000-es, de te mégis buszra szállnál? Szereted a kihívásokat – 2. rész


Poscher Dominik (20éves) - 2 hónapja

Miután a két részes BKK-s sorozatunk első felvonásában a végére jártunk az örök talánynak, mely szerint a különböző szituációkban pontosan mit tehet az ellenőr, ezúttal az eddig talán fel se merülő, de annál életbevágóbb kérdések kapcsán igyekszünk eloszlatni minden kételyt: Mekkora hangerőn szólhat a JBL a járműveken? Most akkor kinyithatom az ablakot vagy nem? Nem baj, ha csak egy 10 000-es van nálam, úgyis van visszajárója a sofőrnek, ha meg nincs, csak nem szállít le. Vagy mégis? Vagy mégsem? Vagy mégis? Minden kiderül.

Kérdéseinkre a BKK szakemberei válaszoltak, Birinyi Balázs kommunikációs főmunkatárs vezetésével.

Tegyük fel, nyáron, nagy melegben az utas iszik egy korty vizet a palackjából vagy kulacsából. Az ilyen esetet esetleg elnézhetik, vagy nincs kivétel?

A közösségi közlekedési járműveken történő étkezés és italfogyasztás tiltásának az a célja, hogy a szolgáltató védje az utasok ruházatának, poggyászának és a mozgó járművek, valamint azok berendezéseinek a tisztaságát.

Természetesen az ellenőrök senkit nem büntetnek meg, aki nyári kánikulában vagy rosszullét miatt vizet iszik valamely járaton, vagy ha éppen cukorbeteg, és néhány falatot eszik.

Ugyancsak egy nyári példa: a buszon üzemel a klímaberendezés, azonban így is izzasztó a hőség, ezért az utas kinyitja az ablakot, mire felszólítás érkezik a sofőrtől. Előbbi köteles eleget tenni a kérésnek?

Természetesen a járművezető nem kötelezheti az utasokat az ablakok becsukására. Ezzel kapcsolatban azt érdemes tudni, hogy a klimatizált járműveken a légkondicionáló berendezés – ahogy az otthoni, munkahelyi klímaberendezések is – akkor fejt ki megfelelő hűtőhatást, ha az ablakok zárva vannak.

Maradva az ablak használatánál: egy utas kinyitja azt, ezzel azonban nagy huzatot okoz a mögötte ülőnek, aki emiatt kéri, hogy csukja be. A vita majdhogynem tettlegességig fajul, a sofőr kénytelen megállni és rendet tenni. Kinek kell igazat adnia?

A BKK Üzletszabályzata nem szabályozza, hogy milyen körülmények között nyithatóak, illetve nem nyithatóak a jármű ablakai, hiszen minden ezzel összefüggő helyzet más és más.

Arról, hogy a járművön a nyitható ablak nyitva legyen vagy csukva, az utasoknak kell – lehetőleg kulturált körülmények között – megegyeznie.

A buszok elején általában olvasható egy olyan kiírás, hogy leszálláshoz az utasok fáradjanak hátra és a hátsó ajtókat vegyék igénybe. Ennek ellenére én még nem találkoztam olyan esettel, amikor egy első ajtót használó utast megállított volna a sofőr. A kiírás tehát csupán formalitás, vagy a vezető megtehetné, hogy nem nyitja ki az első ajtót?

Ahol a kiírás szerepel a járműveken, az udvarias kérés az utasok felé. BKK Üzletszabályzata nem szabályozza, hogy a leszállás csak a középső és a hátsó ajtókon át lenne lehetséges.

Sok gimnáziumot, vagy egyetemet elvégző huszonéves marad a havi diákbérletnél, hiába nem rendelkezik már diák jogviszonnyal. Amennyiben kiderül a turpisság, az alapbüntetésen túl mással is sújtható a vétkes?

A BKK Üzletszabályzata nem tesz különbséget a pótdíjtételek közt a pótdíjazási ok alapján. A jogtalan utazás – indokoktól függetlenül – azonos elbírálás alá esik, többletpótdíj nem róható ki akkor sem, ha valaki diákbérlettel utazik, miközben nem rendelkezik érvényes diákmatricával.

Megtörtént eset: egy utast elcsípnek jegy, bérlet és iratok és pénz nélkül. Az illető kapva a lehetőségen, hamis adatokat ad meg magáról, leszáll a járműről, a későbbiekben pedig meglepődik, hogy azóta se lepleződött le. Könnyen lehet, hogy most sokaknak jön meg a kedve ehhez a módszerhez. Mit üzenne nekik?

Amennyiben az utazási feltételeket megszegő utas a pótdíjazáskor nem működik együtt a jegyellenőrrel (nem fizeti meg a helyszíni pótdíjat, és az adatait sem hajlandó megadni), akkor az ellenőrnek jogában áll rendőri segítséget és/vagy a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság munkatársainak segítségét igénybe venni a helyszíni pótdíjazáshoz vagy az utas személyazonosságának megállapításához.

Jegyellenőreink törekednek arra, hogy hiteles forrásból (az utas fényképes igazolványából vagy hatósági igazoltatás útján) jussanak hozzá az utas adataihoz. Bemondásra a lehető legritkább esetben vesznek fel adatokat, de abban az esetben is megvan a módja a bediktált adatok ellenőrzésének. Jelenleg is teljesítenek szolgálatot a hálózatban olyan jegyellenőri csoportok, akiknek a munkáját közterület-felügyelők segítik.

Az utas zenét, videót stb. hallgat fülessel, azonban olyan hangosan, hogy az a környezetéhez is elér. Az illető leszállítható?

Tilos a járműveken rádiót vagy egyéb hangot adó készüléket olyan hangerőn hallgatni, működtetni, amely a többi utast zavarja. Ellenkező esetben pótdíjazási eljárás kezdeményezhető és/vagy az utas kizárható az utazásból.

A felszállni igyekvő személy a sofőrtől szeretne jegyet venni, azonban gyorsan kiderül, hogy a nála lévő 5000-esből nem tud visszaadnia a vezető. Utóbbi ekkor megteheti, hogy nem engedélyezi az illető felszállását?

Az utasnak lehetősége van a jegyvásárlási lehetőséget hirdető tájékoztatóval ellátott járműveken jegyet vásárolni. A járművezetőnél történő jegyvásárláskor a vásárolt jegyek árát érdemes pontosan kifizetni, hiszen a sofőr gyakran nem tud a nagyobb címletekből visszaadni.

Amennyiben elsőajtós felszállási rendben közlekedik az adott jármű, abban az esetben a jármű vezetője megtilthatja az utas számára a felszállást, akit a nagycímletben történő fizetés miatt nem tudott kiszolgálni jeggyel.

Ha viszont a járművezető nem elsőajtós felszállási rendbe tartozó járművet vezet, nincs jegyellenőrzési kötelezettsége. Így az utas éppen jegy nélkül is felszállhat a járműre, ha viszont jegyellenőrzésbe fut, akkor kollégáink nem fogják tudni méltányolni az arra való hivatkozását, hogy szeretett volna jegyet venni a sofőrtől, de az nem tudott az 5000 Ft-os bankjegyből visszaadni.

A járművön történő jegyvásárlás (magasabb árú, helyszínen váltott vonaljegy) egyébként is csak egy kényelmi szolgáltatás, mivel Budapesten előváltásos jegyrendszer van érvényben, ami azt jelenti, hogy minden utas az utazása megkezdése előtt köteles gondoskodni a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges jegye vagy bérlete megvásárlásáról.

Amennyiben valaki nem adja át a helyét egy babát váró nőnek, vagy éppen rokkant személynek, az csak erkölcsileg elítélendő, vagy büntetés is kiszabható rá?

Pótdíj nem szabható ki rájuk, de erkölcsileg valóban elítélhető az ilyen személy.

Amennyiben az ellenőrökön nem lenne karszalag felszállásuk pillanatában, úgy sok szabályszegő nem pattanna le egyből a villamosról vagy buszról. Ez létező megoldás?

Jegyellenőreink a jegyellenőrzésre jogosító karszalagot és kitűzőt a járműre való felszállás után, de még az ellenőrzési tevékenység megkezdése előtt kötelesek elhelyezni a ruházatukon.

A jegyellenőrök számára a formaruha-viselést is elrendeltük, a rejtőzködés ugyanis nem cél, épp ellenkezőleg: Társaságunk igyekszik a jegyellenőrök azonosíthatóságát, láthatóságát megkönnyíteni és a Társasághoz való tartozásukat egyértelműen jelezni az utasok felé.

Azok az utasok, akik ezt látva leszállnak a járműről, akár a következő érkező járművön is találkozhatnak ellenőrzéssel, tehát előbb-utóbb ők is pótdíjazásra kerülnek vagy a nyugodt utazásuk érdekében áttérnek a rendszeres jegy- vagy bérletvásárlásra.

Esetleg van arról statisztikai adat, hogy pl. az elmúlt években miképpen változott a kiszabott büntetések száma? Megfigyelhető -e esetleg valamilyen tendencia? Illetve mely kihágások a leggyakoribbak a bérlet hiánya mellett? Az utasok panaszai az ellenőrökre milyen gyakoriak, illetve miket foglalnak magukba?

Budapesten az elmúlt években átlagosan mintegy 220-320 ezer pótdíjazás történt. Pótdíjat köteles fizetni, aki utazási jogosultságát az ellenőrzés során megfelelően igazolni nem tudja, továbbá az utazási feltételeket megszegi.

Az utasok az ellenőrökre vonatkozó panaszaikban elsősorban kommunikációra és intézkedés lebonyolítására hivatkoznak, azonban fontos megjegyezni, hogy ezen kifogások nagyrésze a jogos pótdíjazás okozta sértettségre vezethető vissza.

Ezzel BKK-s sorozatunk végéhez értünk. Reményeink szerint a soron következő alkalommal mindenki hasznos információkkal a birtokában lép fel a buszra, villamosra, vagy éppen a metróra. Az ajtók csukódnak/záródnak, kellemes és biztonságos utazást!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



2017 Kidsnews | All rights reserved