A vikingek genetikai értelemben tökéletesen más emberek voltak, mint a skandináv szárazfölön élő fölművesek

kidsnews (127éves) - 1 hónapja

A vándorlások és kalandozások során a különböző populációk keveredése évtízezredek óta része az emberi történelemnek, sokkal inkább, mint azt korábban a régészeti anyagokból sejteni lehetett. A genetika és régészet összeházasításából született új tudományág, az archeogenetika robbanásszerű fejlődése lassan átírja a történelemkönyvekeinket, legalábbis a skandináv legendákat,  ugyanis a vikingek maradványainak DNS-elemzése utal arra, hogy nem voltak annyira skandinávok, mint eddig vélték – írták kutatók a Nature tudományos folyóiratban megjelent tanulmányukban.

A vikingek három évszázadon át kereskedelmi állomáshelyeket és városokat hoztak létre az “amerikai kontinenstől az ázsiai sztyeppéig”. “Ötleteket, technológiát, nyelvet, hiedelmeket és gyakorlatot exportáltak erre a hatalmas területre.  Amellett, hogy brutális portyákat vezettek szerte Nyugat-Európában és rabszolga-kereskedelmet folytattak a mai Oroszország területétől a Közel-Keletig, megalapították Dublint, egyik elnevezésük emlékét még a franciaországi Normadia is őrzi, és azt is tudjuk, hogy segítettek létrehozni a Kijevi Nagyfejedelemséget.- – mondta Soren Sindbaek, a dán Moesgaard Múzeum régésze.

Most a Cambridge-i és a Koppenhágai Egyetem vezette nemzetközi kutatócsoport szerte Európában, valamint Grönlandon eltemetett 442 emberi csontváz DNS-ét szekvenálta.

Azt találták, hogy a “viking identitás nem korlátozódott a skandináv genetikai felmenőkkel rendelkező emberekre”, vagyis a vikingek nem is annyira északiak, mint eddig vélték a történészek.

Az Európa déli részei és Ázsia felől való jelentős génáramlásra utalnak az elemzés eredményei a vikingek korának kezdete, vagyis 793, a brit lindisfarne-i monostor kifosztásának éve előtti időkből – mondta el Eske Willerslev, a kutatás vezetője.

“A vikingeknek sokkal több dél- és kelet-európai génje volt, mint előzetesen becsültük volna. Gyakran a világ túlsó feléről származókkal nemzettek közös gyerekeket. Inkább voltak barnák, mint szőkék, annak ellenére, hogy a szőkeséget jellegzetes viking vonásnak tartjuk” – tette hozzá.

A kutatás azt is feltárta, hogy a vikinget általában sokkal nagyobb genetikai sokszínűséget mutattak, mint azok a földművesek, akik Skandinávia belső, tengertől távolabb eső részein éltek.

“A tengerparton lakó vikingek genetikai értelenben tökéletesen más emberek voltak, mint a skandináv szárazfölön élő fölművesek.

Ezeknek a skandináv embereknek sokkal kevesebb közös vonásuk volt a vikingekkel, mint az akkoriban Európában élő földműveseknek. Genetikailag szinte azt mondhatjuk, a skandináv parasztok kihagyták a teljes vaskor és bronzkort” – mondta et az Eurekalert.org-nak Ashot Margaryan genetikus, a kutatás társszerzője.