Tavaly karácsonykor 1200 milliárdot hagytunk a boltokban, idén talán gondolkodhatnánk is


kidsnews (127éves) - 2 hónapja

Tavaly a karácsonyi szezonban az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint összesen 1200 milliárd forintot költöttek el az emberek, amiből 100 milliárdnál is több ment el csak ajándékokra, és további 500 milliárdot költöttünk élelmiszerekre. 10 milliárd értékben műszaki cikkeket szereztek be az emberek, a könyvek és játékok mellett.

A II. világháborút követő gazdasági fellendülés lehetővé tette a tömegfogyasztás gyors felfuttatását és az Egyesült Államokból kiinduló „fogyassz, dobd el, vegyél újat” növekedési modell mára sajátos módja lett a gazdaság élénkítésének, és a fejlett társadalmakban évről évre nagyobb méreteket ölt a pazarló fogyasztás és életmód.

Hogyan válhatott egy alapvetően pozitív gazdasági mechanizmus egy súlyos gazdasági, társadalmi és ökológiai krízis egyik, ha nem a legmeghatározóbb előidézőjévé?

Dióhéjban azt mondhatnánk, hogy a túlkapásai miatt. A reklámok hatására kialakult presztízsfogyasztás jegyében használati tárgyainkat, ingóságainkat sűrűn cserélgetjük, miközben a bankok saját forgalmuk növelése érdekében fogyasztói hitelekkel táplálják túlzó vágyinkat.

Gyárak és kereskedelmi cégek óriási összegeket költenek arra, hogy vásárlásra késztessenek minket, miközben a remélt igények kielégítésére egyre nagyobb termelőegységekben állítják elő termékeiket, amiket a folyamatos túltermelés okozta kínálati piacokon aztán addig reklámoznak a legkülönfélébb eszközökkel, hogy az általuk sugallt életforma és az „egyre versenyképesebb” árak révén értékesítenek nekünk fogyasztóknak.

Mi pedig az összes platformon szembejövő, egyre jobban célzott reklámoktól és termékelhelyezésektől megdolgozva a végén sokkal inkább életérzést és megnyugvást veszünk túlhajszolt, anyagias értékeket valló világunkban, mint olyan cikkeket, amelyekre valóban szükségünk van.

Vagyis a vállalatok a termékek mellett már a szükségleteinket is nagyüzemi módon termelik, amivel aztán a profit folyamatos növekedését biztosíthatják tulajdonosaiknak és részvényeseiknek. A nagyvállalatok közül az jár jól, az szerzi a legtöbb befektetőt, akinek hosszú távon megbízhatóan nő a részvényárfolyama, ami pedig akkor nő, ha nő a forgalom és a profit.

Az általános fogyasztási propagandának köszönhetően a „fogyassz és költs, hogy dolgozhass” jelszót már szinte mindenki magáénak érzi a társadalomban, még akkor is, amikor egy családi ünnepre készülünk.

Idén a világjárvány miatt szinte biztosan másképp kell majd ünnepelnünk. Ne csak a távolságtartásban legyen más ez az ünnep, hanem gondoljuk át és változtassuk meg a karácsonyi vásárlási szokásainkat.

Egész kis dolgokkal is nagy hatást érhetünk el, amelyek szokásunkká válva megváltoztathatják nem csak a saját felfogásunkat és költéseinket, de a fogyasztói magatartásunkkal hosszú távon befolyásolhatjuk embertársaink és az igényeinket kiszolgálni igyekvő cégek gondolkodását is.

1.,

Húzd meg a határokat! Legyen határozott elképzelésed, mire és mennyit költesz az idei karácsonyra, így elkerülheted a túlköltekezést.

2.,

Csak olyat vásárolj, készíts amire valóban szüksége van a családtagodnak!

3.,

Tervezz előre és tedd meg az előkészületeket idejében, ne hagyj semmit az utolsó pillanatra. Készíts listát az ajándékokról, a feladatokról, ha úgy jobban megy.

4.,

Ne használj csomagolóanyagot, vagy ha mégis szükséges, legyen lebomló vagy újra felhasználható.

5.,

Tavaly szinte bizonyos, hogy szentestétől kezdődően az egész család napi 24 órát töltött a lakásban. Idén a biztonság jegyében érdemesebb szabadtéri programokban gondolkodni a családtagokkal. Mozduljatok ki, tegyetek közös sétákat a közeli parkokban, erdőkben, folyó- vagy tóparton!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



2017 Kidsnews | All rights reserved