Karácsonykor is átverhet a webshop, mutatjuk mire figyelj


Kovács Barna (18éves) - 2 hónapja

Egyre elterjedtebbé válik az online vásárlás, egyre természetesebb, hogy ha szükségünk van valamire, akkor azt akár úgy is megvehetjük, hogy ki sem kell tennünk a lábunkat a házból. Ez rendkívül kényelmes, és a mostani helyzetben különösen jól jöhet, hiszen csökkentheti a járvány terjedését, azt azonban nem nagyon tudatosítjuk magunkban, hogy az internetes vásárlás sok veszélyt rejt magában. Rengeteg pénzt megspórolhatunk, ha vigyázunk, és tisztában vagyunk a lehetőségeinkkel arra az esetre, ha már megtörtént a baj, és megkárosított bennünket valamelyik webáruház.  

De mit tehetünk, hogy ne tudjanak átverni bennünket? Az első, és szerintem legfontosabb, hogy

kérjünk értesítést minden tranzakcióról, például SMS formájában.

Minden banknál van erre lehetőség, és bár ennek általában van költsége, azt hiszem megéri az árát. Érdemes beállítani, hogy csak egy bizonyos összeg fölött küldjön SMS-t a bank, és hogy csak a költésről kapjunk értesítést, a jóváírásról ne. Ezzel sok száz vagy ezer forintot megspórolhatunk havonta. Persze szerződés függő, hogy egyáltalán kell-e fizetni az értesítő SMS-ekért, erről mindenképpen érdemes tájékozódni. 

Talán magától értetődő, de fontos, hogy biztonságos módszert alkalmazzunk a személyazonosításra.

Ilyen például, ha beállítjuk, hogy a telefonunkon lévő banki alkalmazásokba való belépéshez szükség legyen az ujjlenyomatunkra, vagy ha a bankkártyánk pin kódját, és a netbankunk belépési adatait senkinek nem adjuk meg.  Sokat tud segíteni a kétlépcsős bejelentkezés is.

Vásárlás előtt ellenőrizzük a webshop URL-ét. Fontos, hogy https:// rövidítéssel kezdődjön, amely a kapcsolat biztonságának biztosításához az SSL vagy TLS protokoll szerinti titkosítási technológiát alkalmazza. A módszerrel nem tudunk minden csalót kiszűrni, de egy jó részüket bizonyára igen. Elengedhetetlen még, hogy rendszeresen frissítsük a rendszerszoftvereket, és az alkalmazásokat mind a számítógépünkön, mind a telefonunkon.

Segíthet, ha biztonságos fizetési rendszert (Pl.: Paypal) használunk, ám ezekről tájékozódni kell használat előtt, hiszen akár egy másik csalás áldozatai is lehetünk.

Fokozottan óvatosnak kell lenni, ha az oldalon nem találunk adatokat az eladóról, például elérhetőséget vagy székhelyet. Óvakodni kell a kéretlen e-mailektől, felugró ablakoktól.

Minden elővigyázatosság ellenére elképzelhető, hogy nem jön meg a megrendelt termékünk, pedig kifizettük, de az is előfordulhat, hogy teljesen mást kapunk, mint amit rendeltünk és nem reagál az eladó a megkeresésünkre. Lehet, hogy még nem történt ilyen az eddigi vásárlásaink során, de képzeljük csak el, hogy milyen érzés lehet kézbevenni egy könyvet, amiből hiányzik 30 oldal, vagy kulcstartó méretű műanyag telefont kapni, az általunk rendelt csúcsmobil helyett.

Még ilyen esetben sincs veszve minden, de fel kell ismernünk: csalás áldozatai lettünk.

Fontos, hogy minden lehetséges úton próbáljuk meg elérni az eladót, és ha ez sikerült próbáljunk meg vele egyességre jutni, mielőtt további lépésekre szánnánk el magunkat. Ha nem járunk sikerrel, két dolgot tehetünk: 1. értesítjük a fogyasztóvédelmi hatóságot, 2. a bankunkon keresztül megpróbáljuk visszaszerezni a pénzünket.

A Fogyasztóvédelmi hatóság elérhetőségét megtaláljuk a fogyasztovedelem.kormany.hu weboldalon, ahol a Hova fordulhatok menüpontra kell kattintani.

A személyes panaszokat a Békéltető testület intézi, a Fogyasztóvédelmi hatóság a szabálysértésekkel foglalkozik, amiket a különböző boltok, szolgáltatást nyújtó helyek elkövetnek, de ha hozzájuk fordulunk tovább tudnak küldeni a Békéltető testülethez, és ezzel egyidőben meg tudják kezdeni az eljárást a minket megkárosító bolttal szemben, amennyiben úgy ítélik meg, hogy a panaszunknak van alapja.

Dönthetünk úgy is (akár a Fogyasztóvédelmi hatósághoz tett bejelentéssel egyidejűleg), hogy szeretnénk, ha a bankunk visszaszerezné a pénzünket.

Erre nem is rosszak az esélyeink. Két út van, a visszahívás, és a chargeback eljárás. Előbbit utalásoknál lehet alkalmazni, utóbbit pedig online bankkártyás fizetésnél.

Az utalásoknál használt „visszahívás” elnevezésű banki tranzakció nehézsége, hogy bele kell egyeznie kedvezményezettnek – vagyis a hibásan teljesítő webshopnak – is, anélkül sajnos nem megy, márpedig egy üzletszerűen csaló webshop– véleményem szerint – ebbe aligha akar majd belemenni. Itt szükség lehet a hatóság közbelépésére is. Ellenben, ha az áruház csak egy logisztikai krízis miatt hibázott, vagy csak nem szeretné magára felhívni a hibás teljesítésekkel a bankja figyelmét, lehet esélyünk.

A kártyás fizetéseknél alkalmazott chargeback egy fokkal hatékonyabb, ugyanis abba nem kell beleegyeznie az eladónak, csupán a bankjának.

„A chargeback eljárás során a kibocsátó bank a reklamált tételt „visszaterheli” a kereskedővel szerződésben álló elfogadó bankra – ezzel egy időben jóváírja ügyfele számláján az összeget a kivizsgálás idejére – és várja, hogy az elfogadó bank a rendelkezésére álló határidőn belül a reklamációt kivizsgálja. Amennyiben az elfogadó bank a reklamációt jogosnak találja a kártyabirtokos számláján a jóváírás véglegesnek tekinthető. Azonban, ha az elfogadó bank jogtalannak tartja a reklamációt, azt megfelelő bizonyító erejű dokumentációval visszautasíthatja és visszaterhelheti az összeget.” – mondta el kérdésünkre a Budapest Bank biztonsági szakértője

Ezek az eljárások nem kerülnek pénzbe a vevőnek, a bankoknak kötelessége ez eseteket kivizsgálni.

 A webshopoknak nem éri meg ez a „játék”, ugyanis, ha a chargeback arány meghaladja a vásárlások 1-2%-át az eladó elveszítheti az online bankkártyás fizetési lehetőségét.

Fontos leszögezni, hogy bármilyen eljárás lefolytatására csak megfelelő adatok birtokában van lehetőség. Bankonkét és esetenként változó, hogy pontosan milyen adatokra lehet szükség, de a bankkártya szám, bankszámla szám, a tranzakcióhoz kapcsolódó adatok (pl.: mikor, hol?) biztosan kelleni fog, ezen felül szükség lesz a megrendelés tényét igazoló visszaigazoló mailre, amelyben az eredeti termék azonosítható.

 Érdemes lementeni a köztünk és az eladó közötti üzenetváltásokat, és a számlát is. Hibás teljesítés esetén jól jöhet a hiányos könyvről is egy fotó a banknak.

Úgy gondolom, vitán felüli, hogy jobban járunk, ha vigyázunk, mint ha a vásárlás után futnunk kell a pénzünk után, de ilyen esetben sincs minden veszve. Ha azt feltételezitek, hogy csalás áldozatai lettetek, és még nem vagytok 18 évesek, mindenképpen szóljatok a szülőknek is, hiszen lehet, hogy csak félreértésről van szó, és meg tudják oldani a problémát.  Amennyiben mégis nagyobb a baj, akkor is szükség lehet a segítségükre, hiszen ahhoz, hogy panaszt tudjatok tenni, vagy a pénzetek visszahívását tudjátok kezdeményezni szükség lehet egy nagykorú személyre.



Forrás:

Budapest Bank tájékoztatása ;  MKB bank tájékoztatása; bankmonitor; fogyasztovedelem.hu

2017 Kidsnews | All rights reserved