Tavasszal nagyon távolinak és elképzelhetetlennek tűnt, mostanra valósággá lett: véget ért a 2020-as Forma-1-es világbajnokság. A koronavírus-járvány miatt csupán 17 futamból álló év enyhén szólva is tartalmasra sikeredett, így úgy döntöttem, hogy összegyűjtöm a számomra legfelejthetetlenebb történéseket.
1. Romain Grosjean megmenekülése – pár perces rémület
A Bahreini nagydíj minden nézőben mély nyomot hagyott, aki élőben figyelte a közvetítést. A verseny első körében Grosjean autója összeért Kvyatéval és egyenesen beleszáguldott az útszéli szalagkorlátba. A korláton áthatoló Haas rögtön kettészakadt és kigyulladt. Az utána lévő pár perc óráknak tűnt, mígnem a kamera az orvosi autóban ülő francia pilótára nem váltott. A modern Forma-1 kétségkívül legdurvább balesetét úszta meg a 35 éves versenyző, akinek a túlélésében több tényező közrejátszott: a tűzálló overál, a glória, az orvosi autó személyzete, a pályabírók gyors reakciója, és még sorolhatnánk…
Mindenesetre ez az eset is mutatja, hogy mennyit fejlődött a sport biztonsága az évek alatt és hogy sosem szabad megállni a további fejlesztések kitalálásával, mert a motorsport sosem lesz elég biztonságos.
2. Csoda Monzában – az év legjobb futama
Ha megkérdeznénk Forma-1-es rajongókat a szezon legizgalmasabb futamáról, gyanús, hogy 10-ből 9-en az olasz nagydíjat mondanák. Ehhez pedig mindössze annyi kellett, hogy az élen megszokott 3 versenyzőt kivegyük az egyenletből: Bottas küszködött az autó új beállításaival, Verstappen technikai problémák miatt szállt ki, Hamilton pedig büntetést kapott a zárt boxutcába való behajtása miatt. Így nagyjából bárki megnyerhette a versenyt, végül a Pierre Gasly – Carlos Sainz párosból került ki a győztes, a két pilóta az utolsó kanyarig küzdött életük első futamgyőzelméért. Gasly-t intette le elsőként a kockás zászló, ezzel 24 év után újabb francia győztest ünnepelhetett a szurkolótábor.
3. Sergio Perez teljesítménye Sakhirban – a jól megérdemelt győzelem
Perez második bahreini futama nem indult jól: az első körben visszaesett az utolsó helyre, miután belekeveredett egy balesetbe a mezőny elején. A mexikói viszont nem törődött bele a balszerencséjébe és a 18. helyről fokozatosan tornázta fel magát.
A Mercedes elrontott kerékcseréinek köszönhetően reális esélye támadt arra, hogy megnyerje a futamot. Nyugodt versenyzéssel végül behúzta a győzelmet, ezzel pedig 190 futam után először állhatott a dobogó legfelső fokára.
Valószínűleg ez a kiemelkedő teljesítménye is hozzájárult ahhoz, hogy a Red Bull őt igazolja le Albon helyére a 2021-es szezonra.

4. Harc a 3. helyért – az izgalom, amire minden szurkoló vágyik
Lassan megszokott, hogy a Mercedes minden évben fényévekkel jobb, mint a többi csapat és úgy vágunk neki az évnek, hogy már előre ki lehetne osztani a konstruktőri világbajnokság helyeit. Ez idén sem volt másként, a Racing Point, a McLaren és a Renault viszont gondoskodott arról, hogy legalább a középmezőnyben lássunk egy kis küzdelmet.
Az évet a narancssárga brit csapat kezdte a legjobban, aztán a franciák léptek előre nagyot, de összességében a „rózsaszín Mercedesnek” is becézett Racing Point tűnt a legerősebbnek.
Az utolsó futamon dőlt el a 3. hely sorsa, amit végül a McLaren húzott be, legfőképp tehetséges pilótáik kiegyensúlyozott teljesítményének köszönhetően. Ebből is látszik, hogy az autó nem minden…
5. Hetedik világbajnoki cím – Lewis Hamilton történelmet ír
Ugyan senkit sem ért meglepetésként, de mégis említésre méltó, hogy Lewis Hamilton idén is behúzta a bajnoki címet. Ezzel már 7 elsőségnél tart, beállítva ezzel a sokaknak utolérhetetlennek tűnő Michael Schumacher rekordját. A brit legenda, akit a hírek szerint Erzsébet királynő lovaggá tervez ütni, 11 győzelemmel zárta az évet és egyedül majd’ 100 ponttal többet gyűjtött az idei szezonban, mint az utolsó 5 csapat összesen (!!!).

6. Újdonsült dobogósok – senki sem felejti el az elsőt
A 2020-as szezon őrült futamokat, ezzel pedig kiszámíthatatlan eredményeket is hozott. Többen idén tapasztalhatták meg először, milyen érzés a dobogón állva pezsgőben tocsogni. Így volt ezzel Lando Norris, aki Ausztriában az év talán legjobb utolsó körét produkálta, leszorítva ezzel a 3. helyről Lewis Hamiltont. Alexander Albon ugyan kis szerencsével, de két 3. helyet is szerzett magának, egyet Mugello-ban, egyet pedig Bahreinben. Esteban Ocon pedig rögtön egy 2. hellyel kezdte dobogós helyeinek gyűjtögetését az őrült sakhiri versenyen.
7. Russell a Mercedesben – tündérmeséből dráma
Bombaként robbant a hír, miszerint Lewis Hamilton pozitív koronavírus tesztet produkált és nem vehet részt a Sakhir nagydíjon. Rögtön jött a spekuláció arról, hogy ki veheti át a helyét a mezőny legjobb autójában. A szerencsés kiválasztott George Russell lett, aki a Williamsből átszállva rögtön remekül ment a német csapatnál, mindössze pár századdal maradt le a pole pozícióról, nagyszerű rajtjának köszönhetően pedig magabiztosan vezette a futamot.
Ekkor viszont balszerencse balszerencse után érte a fiatal britet: először plusz boxkiállást kellett végrehajtania, mert felcserélték az autója gumiait, utána pedig lassú defekt miatt csúszott még visszább. A biztos győzelemből végül 9. hely lett.
8. Stroll pole pozíció – apuci pici fia elhallgattatja a kritikusait
Lance Stroll egy dolog miatt híres az F1 berkeiben: apja, a milliárdos Lawrence Stroll 2018 végén felvásárolta a csőd szélén álló Force India csapatot, az így létrejövő Racing Pointba pedig fiát, a sokak szerint közel sem elég tehetséges Lance Strollt ültette. Igaz, eddigi pályafutása során többször mutatott már nagyszerű teljesítményt a fiatal kanadai, mégis sokan megkérdőjelezik a helyét a sportban. Idén viszont eléggé megtáltosodott: Monzában és Sakhirban 3. lett, Törökországban pedig megszerezte élete első pole pozícióját. A vizes körülmények között mutatott lenyűgöző teljesítményével ő lett az egyetlen versenyző idén, aki Hamiltonon, Bottason és Verstappenen kívül az első helyről indulhatott egy futamon.
9. Csapatváltások – megőrült az átigazolási piac
Ahhoz képest, hogy 2019-ben milyen csend volt az átigazolások terén, 2020-ban alig lehetett tartani a lépést a hírekkel. Visszatér a sportba a 2-szeres világbajnok Fernando Alonso, Daniel Ricciardo a McLarenben, Carlos Sainz a Ferrariban, Sebastian Vettel pedig az Aston Martinban folytatja. Teljesen új felállással vág neki a 2021-es évnek a Haas: Kevin Magnussent és Romain Grosjeant a legendás Michael Schumacher fia, az F2-es bajnokságot megnyerő Mick Schumacher és a botrányokkal tarkított, máris a szurkolók által kiutált Nikita Mazepin váltja. A Red Bull csapatai sem tétlenkedtek, az idén gyengélkedő Alexander Albon helyére a remekül teljesítő Sergio Perez került, míg Daniil Kvyat Alpha Tauriját Yuki Tsunoda veszi át.

10. Nico HülkenBACK – azaz Hülkenberg visszatérései
Amikor a német pilóta 2018 végén kiszorult az F1 mezőnyéből, elég igazságtalannak éreztem, mivel annak ellenére, hogy még sosem állt a dobogón, nagyon tehetséges pilóta. Ezért is lelkesedtem fel teljesen, amikor nyáron a Brit nagydíj előtt kiderült, hogy a koronavírusos Sergio Perez helyére Hülkenberget rakják pótlásként. A versenyt sajnos motorhiba miatt nem tudta elkezdeni, de a rákövetkező héten 3. helyen végzett az időmérőn, a futamon pedig 7.-ként ért célba. Az évben még egyszer be kellett ugrania helyettesíteni, akkor az Eifel nagydíjon Lance Stroll Racing Pointját vitte be utolsóként rajtolva a 8. helyre. Így 10 ponttal zárta az évet, megelőzve ezzel 5 olyan pilótát, akik az összes versenyen részt vettek.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a Twitter-en és most már a YouTube-on is.