Zseniális szezon, emlékezetes események – Forma-1 2020


Naan (16éves) - 3 hete

Tavasszal nagyon távolinak és elképzelhetetlennek tűnt, mostanra valósággá lett: véget ért a 2020-as Forma-1-es világbajnokság. A koronavírus-járvány miatt csupán 17 futamból álló év enyhén szólva is tartalmasra sikeredett, így úgy döntöttem, hogy összegyűjtöm a számomra legfelejthetetlenebb történéseket.

1. Romain Grosjean megmenekülése – pár perces rémület

A Bahreini nagydíj minden nézőben mély nyomot hagyott, aki élőben figyelte a közvetítést. A verseny első körében Grosjean autója összeért Kvyatéval és egyenesen beleszáguldott az útszéli szalagkorlátba. A korláton áthatoló Haas rögtön kettészakadt és kigyulladt. Az utána lévő pár perc óráknak tűnt, mígnem a kamera az orvosi autóban ülő francia pilótára nem váltott. A modern Forma-1 kétségkívül legdurvább balesetét úszta meg a 35 éves versenyző, akinek a túlélésében több tényező közrejátszott: a tűzálló overál, a glória, az orvosi autó személyzete, a pályabírók gyors reakciója, és még sorolhatnánk…

Mindenesetre ez az eset is mutatja, hogy mennyit fejlődött a sport biztonsága az évek alatt és hogy sosem szabad megállni a további fejlesztések kitalálásával, mert a motorsport sosem lesz elég biztonságos. 

2. Csoda Monzában – az év legjobb futama

Ha megkérdeznénk Forma-1-es rajongókat a szezon legizgalmasabb futamáról, gyanús, hogy 10-ből 9-en az olasz nagydíjat mondanák. Ehhez pedig mindössze annyi kellett, hogy az élen megszokott 3 versenyzőt kivegyük az egyenletből: Bottas küszködött az autó új beállításaival, Verstappen technikai problémák miatt szállt ki, Hamilton pedig büntetést kapott a zárt boxutcába való behajtása miatt. Így nagyjából bárki megnyerhette a versenyt, végül a Pierre Gasly – Carlos Sainz párosból került ki a győztes, a két pilóta az utolsó kanyarig küzdött életük első futamgyőzelméért. Gasly-t intette le elsőként a kockás zászló, ezzel 24 év után újabb francia győztest ünnepelhetett a szurkolótábor.

3. Sergio Perez teljesítménye Sakhirban – a jól megérdemelt győzelem

Perez második bahreini futama nem indult jól: az első körben visszaesett az utolsó helyre, miután belekeveredett egy balesetbe a mezőny elején. A mexikói viszont nem törődött bele a balszerencséjébe és a 18. helyről fokozatosan tornázta fel magát.

A Mercedes elrontott kerékcseréinek köszönhetően reális esélye támadt arra, hogy megnyerje a futamot. Nyugodt versenyzéssel végül behúzta a győzelmet, ezzel pedig 190 futam után először állhatott a dobogó legfelső fokára.

Valószínűleg ez a kiemelkedő teljesítménye is hozzájárult ahhoz, hogy a Red Bull őt igazolja le Albon helyére a 2021-es szezonra.

NUERBURG, GERMANY – OCTOBER 11: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB16 on track during the F1 Eifel Grand Prix at Nuerburgring on October 11, 2020 in Nuerburg, Germany. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202010110358 // Usage for editorial use only //

4. Harc a 3. helyért – az izgalom, amire minden szurkoló vágyik

Lassan megszokott, hogy a Mercedes minden évben fényévekkel jobb, mint a többi csapat és úgy vágunk neki az évnek, hogy már előre ki lehetne osztani a konstruktőri világbajnokság helyeit. Ez idén sem volt másként, a Racing Point, a McLaren és a Renault viszont gondoskodott arról, hogy legalább a középmezőnyben lássunk egy kis küzdelmet.

Az évet a narancssárga brit csapat kezdte a legjobban, aztán a franciák léptek előre nagyot, de összességében a „rózsaszín Mercedesnek” is becézett Racing Point tűnt a legerősebbnek.

Az utolsó futamon dőlt el a 3. hely sorsa, amit végül a McLaren húzott be, legfőképp tehetséges pilótáik kiegyensúlyozott teljesítményének köszönhetően. Ebből is látszik, hogy az autó nem minden…

5. Hetedik világbajnoki cím – Lewis Hamilton történelmet ír

Ugyan senkit sem ért meglepetésként, de mégis említésre méltó, hogy Lewis Hamilton idén is behúzta a bajnoki címet. Ezzel már 7 elsőségnél tart, beállítva ezzel a sokaknak utolérhetetlennek tűnő Michael Schumacher rekordját. A brit legenda, akit a hírek szerint Erzsébet királynő lovaggá tervez ütni, 11 győzelemmel zárta az évet és egyedül majd’ 100 ponttal többet gyűjtött az idei szezonban, mint az utolsó 5 csapat összesen (!!!).

6. Újdonsült dobogósok – senki sem felejti el az elsőt

A 2020-as szezon őrült futamokat, ezzel pedig kiszámíthatatlan eredményeket is hozott. Többen idén tapasztalhatták meg először, milyen érzés a dobogón állva pezsgőben tocsogni. Így volt ezzel Lando Norris, aki Ausztriában az év talán legjobb utolsó körét produkálta, leszorítva ezzel a 3. helyről Lewis Hamiltont. Alexander Albon ugyan kis szerencsével, de két 3. helyet is szerzett magának, egyet Mugello-ban, egyet pedig Bahreinben. Esteban Ocon pedig rögtön egy 2. hellyel kezdte dobogós helyeinek gyűjtögetését az őrült sakhiri versenyen.

7. Russell a Mercedesben – tündérmeséből dráma

Bombaként robbant a hír, miszerint Lewis Hamilton pozitív koronavírus tesztet produkált és nem vehet részt a Sakhir nagydíjon. Rögtön jött a spekuláció arról, hogy ki veheti át a helyét a mezőny legjobb autójában. A szerencsés kiválasztott George Russell lett, aki a Williamsből átszállva rögtön remekül ment a német csapatnál, mindössze pár századdal maradt le a pole pozícióról, nagyszerű rajtjának köszönhetően pedig magabiztosan vezette a futamot.

Ekkor viszont balszerencse balszerencse után érte a fiatal britet: először plusz boxkiállást kellett végrehajtania, mert felcserélték az autója gumiait, utána pedig lassú defekt miatt csúszott még visszább. A biztos győzelemből végül 9. hely lett.

8. Stroll pole pozíció – apuci pici fia elhallgattatja a kritikusait

Lance Stroll egy dolog miatt híres az F1 berkeiben: apja, a milliárdos Lawrence Stroll 2018 végén felvásárolta a csőd szélén álló Force India csapatot, az így létrejövő Racing Pointba pedig fiát, a sokak szerint közel sem elég tehetséges Lance Strollt ültette. Igaz, eddigi pályafutása során többször mutatott már nagyszerű teljesítményt a fiatal kanadai, mégis sokan megkérdőjelezik a helyét a sportban. Idén viszont eléggé megtáltosodott: Monzában és Sakhirban 3. lett, Törökországban pedig megszerezte élete első pole pozícióját. A vizes körülmények között mutatott lenyűgöző teljesítményével ő lett az egyetlen versenyző idén, aki Hamiltonon, Bottason és Verstappenen kívül az első helyről indulhatott egy futamon.

9. Csapatváltások – megőrült az átigazolási piac

Ahhoz képest, hogy 2019-ben milyen csend volt az átigazolások terén, 2020-ban alig lehetett tartani a lépést a hírekkel. Visszatér a sportba a 2-szeres világbajnok Fernando Alonso, Daniel Ricciardo a McLarenben, Carlos Sainz a Ferrariban, Sebastian Vettel pedig az Aston Martinban folytatja. Teljesen új felállással vág neki a 2021-es évnek a Haas: Kevin Magnussent és Romain Grosjeant a legendás Michael Schumacher fia, az F2-es bajnokságot megnyerő Mick Schumacher és a botrányokkal tarkított, máris a szurkolók által kiutált Nikita Mazepin váltja. A Red Bull csapatai sem tétlenkedtek, az idén gyengélkedő Alexander Albon helyére a remekül teljesítő Sergio Perez került, míg Daniil Kvyat Alpha Tauriját Yuki Tsunoda veszi át.

NUERBURG, GERMANY – OCTOBER 11: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB16 makes a pitstop during the F1 Eifel Grand Prix at Nuerburgring on October 11, 2020 in Nuerburg, Germany. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool

10. Nico HülkenBACK – azaz Hülkenberg visszatérései

Amikor a német pilóta 2018 végén kiszorult az F1 mezőnyéből, elég igazságtalannak éreztem, mivel annak ellenére, hogy még sosem állt a dobogón, nagyon tehetséges pilóta. Ezért is lelkesedtem fel teljesen, amikor nyáron a Brit nagydíj előtt kiderült, hogy a koronavírusos Sergio Perez helyére Hülkenberget rakják pótlásként. A versenyt sajnos motorhiba miatt nem tudta elkezdeni, de a rákövetkező héten 3. helyen végzett az időmérőn, a futamon pedig 7.-ként ért célba. Az évben még egyszer be kellett ugrania helyettesíteni, akkor az Eifel nagydíjon Lance Stroll Racing Pointját vitte be utolsóként rajtolva a 8. helyre. Így 10 ponttal zárta az évet, megelőzve ezzel 5 olyan pilótát, akik az összes versenyen részt vettek.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



2017 Kidsnews | All rights reserved