Január 4. – terrorfenyegetés miatt lefújják a Dakar ralit


kidsnews (127éves) - 3 hete

2008. január 4-én terrorfenyegetés miatt a szervezők úgy döntöttek, hogy nem indítják el Lisszabonból az 1979 óta minden évben megrendezett Dakar ralit. A döntés után a sportág kedvelőinek jelentős része úgy gondolta, ezzel vége szakad a legendás versenysorozatnak, de szerencsére a szervezők nem adták fel, és a következő évtől Dél-Amerikában szervezték meg a versenyt, most pedig már Szaúd-Arábia ad otthont a versenynek.

De ugorjunk az elejére, és nézzük hogyan lett a Formula-1 mellett a világ legnézettebb és legkedveltebb motorsporteseménye a végeláthatatlan homoksivatag és sziklamezők elleni küzdelem, a hatalmas bukások és a nemegyszer versenyzők életét követelő erőpróba.

A verseny kezdete egy francia pilóta, Thierry Sabine fejéből pattant ki, amikor 1977-ben eltévedt a líbiai sivatagban, és csak veszélyes kalandok sorozata után keveredett haza Franciaországba. Ki tudja, hogy az állandó adrenalin vagy a napszúrás tette, de hazaérkezése után belefogott egy, a kalandjaira hasonlító verseny megszervezésébe, hogy más is megtapasztalhassa a hajmeresztő körülmények adta kihívást.

Thierry Sabine

Az első verseny mezőnye 1979-ben, Párizsból indult több mint 100 indulóval, hogy december 26-án Algérián, Nigeren, Malin és Felső-Voltán (ma: Burkina Faso) keresztül érjenek célba a szenegáli Dakar városában.

A verseny helyszíne és útvonala a három évtized alatt többször is változott, legtöbbször a nyomvonalán található országok politikai instabilitásával összefüggésben. A szervezők igyekeztek a biztonságosabb területeken át vezetni a versenyzőket, ennek ellenére két alkalommal is kerülni kellett, illetve 2000-ben a versenyzőket ért terrorista támadások miatt légihidat hoztak létre Niger felett és átszállították a mezőnyt Líbiába, hogy ott folytassák a versenyt.

A 2021-es, szaúdi versenyben az autó, motor, kamion, quad, könnyű prototípus, SSV (buggy) és classic kategóriák immár szinte bármilyen szárazföldi járműfajta elindítását lehetővé teszik. A névsorban ismét találunk magyar versenyzőket is, a tereprali-verseny honlapja szerint a magyar Opel Dakar Team kettőse az első napi, 129km-es prológ után 1:38 perces hátrányban van az élen álló Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel katari-francia duóhoz képest.

A kamionosok között a Darázsi Zsolt, Thierry Pacquelet, Geoffrey Thalgott magyar-francia hármas a 29. (hátrányuk 2:42), a Fazekas Károly, Horn Albert Péter, Csákány Péter trió a 44. helyen áll, 11:40 perccel lemaradva az éllovas fehérorosz MAZ-t hajtó hármashoz képest.

A Dakar 2021-ben 13 napnyi gyorsasági szakaszon, 7658 versenykilométeren teszi próbára a versenyzők tudását, kitartását és szerencséjét a január 15-i, dzsiddai befutóig.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



Forrás:

Fotó: Red Bull

2017 Kidsnews | All rights reserved