A digitális oktatás is vizsgázik az idei érettségi szezonban, a felkészülést nem lehet tovább halogatni


kidsnews (127éves) - 4 hónapja

Smartiz Morgan Stanley és a NATE matematikai és programozási foglalkozásaira

Rohamléptekben közelít az idei májusi érettségi szezon, de még mindig nem tudni, hogy a koronavírus-járvány miatt visszatérhetnek-e addig az iskolapadba a középiskolás végzős diákok. A tanulók most már hónapok óta online oktatásban vesznek részt, aminek megvannak a maga előnyei és hátrányai is egyaránt, ugyanakkor az érettségire való felkészülést jelentősen befolyásolja a személyes jelenlét hiánya. Egyáltalán nincsenek könnyű helyzetben az idén érettségiző diákok, hiszen a koronavírus-járvány miatt immár több hónapja otthonaikból próbálják elsajátítani a tananyagot és átismételni az elmúlt években tanultakat. Az egyik legnagyobb nehézséget a május 4-i matek érettségire való felkészülés jelentheti, mert bár a tapasztalatok szerint a diákok túlnyomó többsége szorgalmas, sokan vannak köztük, akik nem képesek vagy nem szeretnek önállóan gyakorolni.

Wiersumné dr. Gyöngyösi Erika, az Eszterházy Károly Egyetem Sárospataki Comenius Campusának docense szerint sok esetben hiába vannak online órák, ahol a tanár magyaráz, a gyengébb kompetenciával rendelkező tanulók nem tudják jól megoldani a feladatokat. Nem mindenkinek válik be tehát ez az oktatási forma, számukra pedig hatványozott nehézségeket idézhet ez majd elő az érettségin. Hozzátette, fontosnak tartja a szülői ráhatást is a gyermek tanulmányaira, hiszen az online oktatás révén az édesanyák és édesapák is láthatják, amikor egy tanár „a lelkét is kiadja” az órákon, így nem is hibáztatható a rossz eredményekért.

Hozzátette, az érettségiző osztályokban ettől a héttől személyes jelenléti oktatást is meg tudnak majd valósítani kis csoportokban, maximum 10 főig a tanulók kérésére.

Mosóczi András, a mateking.hu alapítója mindenkinek azt tanácsolja, hogy a középszintű matekérettségire ne matematikát tanuljanak a diákok, mert most érettségizni kell megtanulniuk.

„Az érettségi feladatok egy praktikus és viszonylag sekély matematikatudást kérnek számon ellentétben a négy éven át tanult mélyebb, de sokszor kevésbé gyakorlatias matektudással szemben. Kicsit olyan ez, mint az autóvezetés: négy évig tanultuk az iskolapadban az elméletet, most pedig az érettségin ki kell menni az útra az oktatóval és megtenni az első utat. Egészen biztos, hogy az elméleti anyag tizede sem fog kelleni, ami pedig kell, azt is máshogyan kell használni az autóban ülve. És bizony, akárcsak az autóvezetésnél itt is fontos a folyamatos koncentrálás, éberség, ettől pedig az érettségi nem is annyira szellemi, mint inkább lélektani kihívás” – szemléltette a helyzetet Mosóczi András egyetemi óraadó.

Hozzátette, a feladatsor nehézsége várhatóan nem különbözik majd az elmúlt években megszokott szinttől. Ugyanakkor megfigyelhető egy trend, mely szerint a több pontot érő, hosszabb feladatokat egyre inkább szétbontják kisebb részfeladatokra. Ez egyfelől jó az érettségizőknek, hisz így könnyebb részpontokat elérni, másfelől lelkileg némileg fárasztó, amikor már a tizedik feladat negyedik részfeladatát kell megoldani.

A fiataloknak azt javasolja, a korábbi évek érettségi feladatainak a megoldásával kezdjék a felkészülést, erre létre is hoztak egy ingyenes felületet a hatszoros Év Honlapja-díjas mateking.hu platformon itt: https://www.mateking.hu/matek-erettsegi.

Ha ezen túlvannak, akkor nagyjából kiderül, milyen területek mennek jobban és melyek kevésbé. Ekkor kell elkezdeni egyesével átnézni azokat a témaköröket, amik gyengeségnek számítanak, majd újra elő lehet venni az érettségi feladatsorokat.

Mosóczi András szerint ha valakinek nem az ötös a cél, hanem csak az, hogy meglegyen az érettségi, akkor még szinte nulla matektudásról indulva is bőven időben van a felkészüléssel. Aki jó vagy jeles eredményt szeretne elérni vagy emelt szinten érettségizik, azoknak már rendelkezniük kell egy megfelelő alaptudással és ezt kell átkonvertálni az érettségin használható tudásra. Erre heti 2-3 korábbi feladatsor megoldásával lehet ráhangolódni.

Tavaly a koronavírus-járvány első hulláma idején – amikor szintén online oktatás zajlott – túlzás nélkül a fél ország a mateking.hu-n vette a végső lendületet a másnapi matekérettségire.

„Az érettségi előtti napon 87 ezer látogató járt a honlapon, ami új rekord volt. Ez idén akár ismét megdőlhet, hatalmas rohamra számítunk, a napi átlagos 10-15 ezres forgalmunk már a vizsgák előtti hónapokban meg szokott ugrani. Tavaly óta több mint 100 új tananyaggal bővítettük a középiskolai matekkal foglalkozó részét a weboldalnak és természetesen a legutóbbi érettségik megoldásai is ingyenesen megnézhetők. Emellett idén nagyobb hangsúlyt fektetünk az emelt szintű érettségire is, elvégre a mateking alapvetően a magasabb szintű egyetemi matekkal foglalkozó e-learning oldal” – mondta Mosóczi András.

A mateking.hu-ról ráadásul nemcsak a diákok, hanem a tanárok véleménye is kiemelkedően jó.

Wiersumné dr. Gyöngyösi Erika szerint a tananyagot érthetőbbé varázsolja, hogy humorral van fűszerezve és nem monoton módon adja át a tudnivalókat. A feladatok érthetően, fiatalos stílusban, már-már játékosan vannak leírva, így jóval könnyebb tanulni is. A pedagógusok visszajelzése szerint a szemléletes videók nagyon sokat segítettek a tanítványaiknak egy-egy téma elsajátításában, és remekül bele lehet építeni akár egy új anyagot ismertető, akár egy ismétlő, vagy éppen egy összefoglaló online órába.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



2017 Kidsnews | All rights reserved