Február 18-án landol a NASA új Mars-járója

Luca (16éves) - 3 hete

Február 18-án, azaz holnap délután fog landolni a Marson a NASA Perseverance (kitartás) nevű roverje. A kis Mars-járó, mely jelen pillanatban is 78 ezer km/h-val száguld a sötét űrön keresztül, új fejezetet nyithat a Vörös Bolygó tanulmányozásában: a kutatók ugyanis azt tervezik, hogy az általa begyűjtött geológiai mintákat vissza is szállítják a Földre.

Ez egy kétlépéses folyamat lesz, mely szerint egy újabb rover segítségével a mintákat egy kis rakétához szállítják, amely a mintákat tartalmazó tárolóeszközt Mars körüli pályára állítja. Ezután egy második űrjármű segítségével begyűjtik a mintákat, majd e jármű hazaszállítja azokat.

A küldetés célja a múltbeli élet bizonyítékainak keresése, akár közvetlen kémiai vagy szerves jelek a kőzetek összetételében és kémiájában, akár szerkezeti bizonyítékok a kőzetlemezben. A rover feltérképezi a bolygó földrajzát és a korábbi éghajlatot, előkészíti az utat a Vörös Bolygó emberi felfedezése előtt, és ez az első küldetés lesz, amely összegyűjti és tárolja is a marsi sziklát és regolitot (törött kőzet és por).

A leszálláshoz egy Jezero nevű krátert választottak. A Jezeroban egy ősi folyó delta-torkolata található, amely lefelé áramolva a kráterbe üledékkel töltötte fel a területet. Hasonlóan a Mississippi folyóhoz, amely nagyon finoman rak le üledéket a Mexikói-öbölbe.

Az a kőzet és regolit, amelyet a Perseverance gyűjt össze Jezeróból, segíthet megválaszolni azt az alapvető kérdést, hogy létezett-e a múltban élet a Marson, akár csupán mikroorganizmusok formájában.

A Perseverance Rover kívülről nagyon hasonlít a Curiosity-ra, mert alkatrészei kb. 90%-ban a Curiosity tartalék anyagaiból készültek – így engedhette meg magának a NASA ezt a küldetést. A Curiosity-nek két kamerája van – egy széles látószögű, valamint egy teleobjektív.

A Perseverance-ben hasonló kamerákat küldenek, de zoom technológiával, így mindkét kamerával nagy látószögből teleobjektívbe tudnak zoomolni. Ez lehetővé teszi, hogy nagyszerű sztereó képeket kapjon.

Ahogy a bal szemünk és a jobb szemünk háromdimenziós képet épít az agyunkba, a Perserverance-on található zoom kamerák bal és jobb szemek. Ezzel a tudósok háromdimenziós képet képezhetnek a Földön, amikor megkapják ezeket a képeket.

A Mars-járó emellett egy kicsi, de nagy jelentőségű utast is szállít: az Ingenuity-t (találékonyság), egy Mars helikoptert. Az Ingenuity, egy technológiai kísérlet, mely arra készül, hogy megkísérelje az első motoros, irányított repülést a Vörös Bolygón.

A küldetés célja sokkal inkább aerodinamikai, egy mérnöki bravúr, mint sem a Mars felelfedéséhez tartozó természettudományos kutatás. A kísérlet célja modellezni a forgószárnyas repülést a Mars rendkívül vékony légkörében, amelynek atmoszféránk sűrűségének körülbelül 1% -a.

A Föld-Mars közötti kommunikáció időeltolódása miatt az Ingenuity-t nem a Földről fogják irányítani, hanem saját döntéseket fog hozni a mérnökei által a Földön beállított paraméterek alapján.

Itt nézheted élőben a leszállást