Március 27. – a történelem legnagyobb repülőgép-szerencsétlensége


kidsnews (127éves) - 4 hónapja

1977-ben ezen a napon óriási csúcsforgalom volt a Spanyolországhoz tartozó atlanti-óceáni sziget, Tenerife repülőterén. A szomszédos Gran Canaria repterén történt kisebb terrortámadás miatt a két nagy sziget összes repülőjáratát Tenerife alulméretezett északi repterének kellett kiszolgálnia, ahol ráadásul délutánra a leszálló köd miatt 500 m alá csökkent a látótávolság.

A reptér aszfaltozott területein gyakorlatilag mindenhol nagy utasszállító gépek várakoztak, és a le- és felszállásokhoz kapcsolódó földi manővereket is az egyetlen kifutópályán kellett elvégezniük. A reptér kiszolgáló funkciói és az irányítótorony finoman szólva sem voltak urai a helyzetnek, amit az olajozottabb szervezéshez szokott utasok és a repülők személyzete egyre türelmetlenebbül viselt.

Közben a köd egyre lejjebb ereszkedett, és a látótávolság időnként 100 m-re csökkent. A felszállásra készülődő két, turistákkal zsúfolt Boeing 747-es személyzete nem láthatta egymást, és a korabeli légiirányítási protokollok és a repülőtér felszereltségének hiányosságai miatt még a torony sem tudta pontosan, hogy mi történik.

Az egymás szavába vágó rádiós kommunikáció több esetben is kioltotta egymást, ráadásul a torony és a KLM pilóta közlései több ízben is szabálytalanok, pontatlanok és emiatt félreérthetőek voltak.

A kifutópálya végén felszállási engedélyre váró KLM gép holland kapitánya 230 utassal a háta mögött egyszercsak elvesztette a türelmét, és úgy döntött, hogy ő márpedig felszáll, függetlenül attól hogy nem kapott erre egyértelmű engedélyt és az időközben besűrűsödött köd miatt nem is látta, mi van előtte a kifutópályán.

A kifutópályán közben épp az Amerikába visszatérni készülő Pan Am 747-ese jött szembe, hogy aztán egy mellékutcába félreállva kivárja, amíg a KLM gép felszáll, és maga is elhagyja Tenerifét.

Sajnos a reptéri útjelzések hiányosságai és figyelmetlenségük miatt a Pan Am személyzete elvétette a megfelelő kijáratot, és még javában a kifutópályán voltak, amikor egyszercsak meglátták a 260 km/h-val feléjük száguldó holland gépet.

A két gép kb. 100 m-re volt egymástól, amikor a pilóta felrántotta a felszálláshoz még lassan haladó KLM gépet, a Pan Am pedig teljes gázzal próbált lemenekülni a kifutópálya melletti gyepre. Sajnos egyikük sem járt sikerrel, a levegőbe emelkedő gép alja gyakorlatilag letépte a másik tetejét, majd visszazuhant a kifutópályára. A teletankolt repülőkből kiömlő üzemanyag begyulladt, és a két gép utasai közül mindössze 61-nek sikerült kimenekülnie a lángoló roncsokból (mindannyiuknak a Pan Am gépről). Összesen 583-an lelték halálukat a szerencsétlenségben.

A szakértői vizsgálat egyértelműen kimutatta, és végül a holland királyi légitársaság, a KLM is kénytelen volt elismerni, hogy a katasztrófa elsődleges oka veterán „sztárpilótájuk”, Veldhuyzen van Zanten türelmetlensége és arroganciája volt.

A rögzített beszélgetések alapján még saját másodpilótájának is kételyei voltak a felszállást illetően, és kizárólag van Zanten ellentmondást nem tűrő, őrült vakmerősége miatt kezdte meg a felszállást. Mindemellett a kivizsgálás számos forgalomszervezési, technológiai és kommunikációs hiányosságra is rámutatott, amelyek mindegyikéből levonták a szükséges következtetéseket, és rövid időn belül fontos új szabályokat vezettek be a légiirányítás és a repterek működtetése, valamint a pilótafülkében érvényes munkamegosztás tekintetében.

Nagy biztonsággal kimondhatjuk, hogy ma már nem történhetne meg egy ehhez hasonló tragédia.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



2017 Kidsnews | All rights reserved