Bár sok játékos eszköz áll a tanárok rendelkezésére, melyek segítik a tananyag feldolgozását, megértését, attól még az online megtartott óra, a szemkontaktus és az azonnali visszacsatolási lehetőség hiánya miatt megterhelő lehet az agy számára, így komoly kihívást jelenthet a figyelem folyamatos fenntartása, és a diákok bevonása és ösztönzése, amely nem csupán a tanárainknál okozhatnak frusztrációkat, hanem a diákok körében is.
Felerősödő szorongás
Sajnos nem csak kifáradt a korosztályunk: a folyamatos távolságtartás, a bizonytalan helyzet és a járvánnyal kapcsolatos hírek erőteljes jelenléte miatt a szorongás is nő mindenkiben, ami hatással van a motivációra és a tanulási kedvre is. Iskolapszichológusok szerint a már meglévő mentális problémákat erősítette fel a vírushelyzet: az eddigi kisebb gondok nőttek nagyra a fokozott stresszhelyzet miatt.
Már diagnózis is létezik arra a kimerültségre, esetenként feszültségre, fásultságra, amit egy-egy képernyő előtt töltött nap végén érzünk: a „Zoom-kifáradás egy valós jelenség”. Az online fáradtság és a felerősödő szorongás ellen tudatosan lehet tenni – állítják a szakemberek.
Tippek az online fáradtság legyőzéséhez, a motiváltság fenntartásához:
- Sokat segít a fókuszálásban, ha teljes képernyős üzemmódra váltunk órák alkalmával, és kikapcsoljuk a szöveg és jelző buborékjait a közösségi média felületeinknek
- Célszerű némítani és eltenni a telefont, rendet tenni az íróasztalon és kizárólag az órára, nem pedig a következő órai leckére koncentrálni – legyenünk az órán fejben is!
- Ösztönözzük magunkat az órai aktivitásra, tegyünk fel kérdéseket a tanárnak – bár könnyű megbújni a lenémítás és kameranélküliség mögött, a kérdezés fenntartja a figyelmet és segíti a motiváltság, a bevonódás kialakulását az órákon.
- Csináljuk képernyő fotókat a tanár által megosztottakról, jegyzeteljünk és akár fel is vehetjük a tanár magyarázatát, így lesz mihez nyúlni ha valamit nem értesz
- Szakemberek azt javasolják, hogy papír lapon vagy a füzetben való jegyzetelés segít a koncentráció fenntartásában, mert kiszakít a digitális térből.
Tippek a négyfal kötötti feltöltődéshez, pozitív szemlélethez:
- a tanulást és a feltöltődést is egyaránt támogató időbeosztás kialakítása kiemelkedően fontos, így törekedjünk arra, hogy a napirendünket képezze olyan tevékenység, ami feltölt és örömmel tölt el.
- Kitűnő alkalom az új hobbikkal való megismerkedésre (festészet, főzés, kertészkedés stb…)
- Nézzük a helyzet pozitív oldalát is: Később kell felkelni, lehet enni az órák alatt és a saját székünk is kényelmesebb, mint az iskolai székek padoknál görnyedni.
- a mozgásra, a szabad levegőn töltött időre minden nap szánjunk időt;
A figyelem fenntartásához és a szabadidő élményteli eltöltéséhez, valamint a tanulás- kikapcsolódás egyensúlyának kialakításához a tippeket a 11. alkalommal megrendezésre kerülő, teljes egészében online formában zajló K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szakemberei adták. Az általános és középiskolások pénzügyi tudását segítő versenyre még március 26-ig lehet jelentkezni.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a Twitter-en és most már a YouTube-on is.