5 problémamegoldó stratégia, ami lehet, hogy többet árt, mint használ


Remi (18éves) - 5 hónapja

Mindannyian különböző módokon nézünk szembe a stresszes helyzetekkel. Van, aki az edzésen keresztül vezeti le a feszültséget, van, aki beül az autójába és hangosan énekel a rádióval. Ezek a stratégiák értelmes keretek között egészségesek, mert nem ártalmasak sem a delikvensnek, sem a környezetének. Azonban van néhány káros módja a stresszlevezetésnek, mellyel fájdalmat okozhatsz magadnak és/vagy másoknak.

Íme, 5 egészségtelen problémamegoldó szokás, amely a mentális egyensúlyod szempontjából akár káros is lehet:

Erőltetett pozitív hozzáállás

Biztos hallottad már, hogy „légy mindig pozitív!” Ezen kijelentés és az ezt kísérő érzelmek részei lettek a társadalmi kultúránknak. Persze, nem gond, ha valaki optimista beállítottságú, de a túlzásba vitt szándék, hogy mindig így gondolkodj, mérgező pozitivizmushoz vezethet.

A mindenáron optimista hozzáállás nem valódi boldogságból fakad, sokkal inkább a tagadásból, a problémák figyelmen kívül hagyásából, lekicsinyítéséből. Az ilyen személy próbálkozik minden helyzetben derülátó maradni, akkor is, ha nincs a legjobb hangulatában. Ez általában annyira eltúlzott, hogy a toxikus pozitivizmus egyértelműen megmutatkozik.

Néhány példa erre: „Ne gondolj rá, légy optimista! „Végül úgyis minden rendbe jön!” „Ha ő meg tudja csinálni, én is.” vagy „Lehetne rosszabb is.” Ha folyton magadra erőlteted a pozitív gondolkodást, korlátozod és elnyomod az érzelmeidet, mely kételkedést, szégyenérzetet és kapcsolati problémákat okozhat. Néha az élet nehéz és nem segíthet a bizakodó gondolkodás.

Minden érzelem megélése hasznos, mert ez segítségünkre lehet a későbbi helyzetek kezelésében, elkerülésében. Mind a jó, mind a rossz érzelmek részei az emberi létnek.

Elszigeteled magad

A jelenlegi helyzetben a távolságtartás a legbiztonságosabb opció. Azonban vannak esetek, mikor észre sem veszed, hogy izolálódsz. Szociálisan elszigetelődni egyszerűen azért, mert nem kedveled a körülötted lévőket, a lelki egészséged szempontjából káros szokás. Ez megnehezítheti a másokkal való kapcsolat kialakítását.

Az emberi faj alapvetően szociális, ebből fakadóan vágyunk, és szükségünk van emberi kapcsolatokra. Sokat tanulhatsz a környezetedtől.

Mikor megosztod valakivel az időd, a támogató és egészséges beszélgetéseken keresztül érzelmileg és mentálisan is fejlődsz, elősegítve ezzel a mentális ellenálló képességed javulását, mely segítségedre lehet, ha stresszes élethelyzetbe kerülsz.

Ha szorongással töltenek el a szociális szituációk, próbálj olyan emberrel menni az ilyen eseményekre, akit ismersz, vagy keress fel egy szakembert, aki megtaníthatja, hogy redukáld a stresszt a számodra komfortzónán kívül eső helyzetekben.

Végzetbe vetett hit

Amikor valami rossz történik, az agyunk azonnal úgy állítja be a dolgot, hogy az a lehető legszörnyűbb, ami megeshetett velünk. Ez a mentális tulajdonság tartotta életben az embereket évmilliókon keresztül, mert ezáltal nem ismétlődnek ugyanazon hibák a túlélés érdekében. Bár napjainkban ez önvédelmi mechanizmusként funkcionál. A biztonság kedvéért a legrosszabbra készülsz.

Azonban ez a magatartás több szorongást eredményezhet, mint az indokolt volna. A magas fokú stressz erős mentális és fizikai problémákat okozhat, például depressziót vagy szívbetegséget.

Az eszköz, amivel túllendülhetsz ezen az, hogy listázod az adott esemény öt lehetséges legrosszabb kimenetelét, azután felteszed magadnak a kérdést, hogy mennyi a valószínűsége, hogy valóban megtörténhetnek. Amennyiben úgy érzed, hogy valamelyik nagy eséllyel bekövetkezhet, készülj arra az egyre.

Csinálj egy rugalmas és megvalósítható tervet, mely szükség esetén változtatható. Ez nagyobb biztonságérzetet adhat és csökkentheti a stresszszintedet.

Elfojtod az érzelmeid

Elnyomod az érzelmeket, mert úgy gondolod, senkit nem érdekel vagy időpazarlás? Ez a viselkedés gyakran az önvédelmi mechanizmus egy típusa, mely akkor aktiválódik, mikor úgy érzed, elveszítetted az irányítást bizonyos szituációkban. Akár túlreagálod, akár semmibe veszed, nem adod meg az esélyt az érzelmeidnek, hogy rendesen megnyilvánuljanak. Habár kell rendelkeznünk bizonyos fokú érzelmi önkontrollal, muszáj észben tartanunk, hogy őszintének kell lennünk az érzéseinkkel kapcsolatban és nyugodtan, ésszerűen kifejezni őket, hogy ne bántsunk meg vele másokat.

Ha te inkább túl szoktad reagálni, ha valami rossz történik, észre vehetsz külső változásokat, mint például a megemelkedett testhőmérséklet. Általában a tested remekül kifejezi, mi zajlik benned.

Segíthet minimalizálni a feszültséged és csökkenteni az érzelmi kitörések számát, ha meditálsz, visszaszállsz a testedbe. Vannak más módok is a stressz csökkentésére, mint a tánc, az edzés vagy akár belekiabálni egy párnába.

Romantizálod a múltat

A múlt vonzó lehet, mikor nosztalgiával tekintünk vissza, különösen, ha a jelen homályosnak tűnik és nem túl ígéretes. Sajnos nem tudjuk visszahozni a múltat. A dolgok megtörténtek és van rá esély, hogy nem éppen úgy, ahogy elképzelted.

Egy nosztalgiával teli álomvilágban élni, arra gondolva, hogy „mi lett volna ha…” magában foglalja azt a veszélyt, hogy elesel olyan lehetőségektől, melyekből hasznot húzhatnál a jelenben.

Ha azon kapod magad, hogy gyakran kalandozol az emlékek világában, gondold át, hogy mi teszi vonzóvá az adott emléket és próbáld meg újra élni őket a mostban. A ma talán szürkének tűnik, de a kilátásaid attól függnek, miként kezeled.

Életünk során elkerülhetetlenek a nehézségek, így mindenképpen meg kell tanulnunk helyesen kezelni őket. Minél előbb tesszük meg ezt, annál egyszerűbb lesz a jövőben.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



Forrás:

Psych2go

2017 Kidsnews | All rights reserved