9 önbizalomromboló szokás


Remi (18éves) - 3 hete

Vannak, akiknek velük született tulajdonságuk a magabiztosság, másoknak idő kell, hogy fejlődjenek ilyen téren. Mindenki életében lehetnek hullámvölgyek, mikor ez az önbizalom megcsappan. Gyakori, hogy az emberek azt kívánják, bár magabiztosabbak lennének. A külső tényezők, melyeket nem irányíthatsz, hatással lehetnek az önbecsülésedre, de fontos szem előtt tartanod a te kezedben lévő dolgokat, amikkel megóvhatod magad.

Íme, 9 önbizalomromboló szokás:

Túlságosan érdekel, hogy mit gondolnak mások

Hányszor mondtad magadnak: ”Nem érdekel mások véleménye”? Őszintén, ez a kijelentés nem feltétlen igaz, nem feltétlen elég, hogy ténylegesen figyelmen kívül hagyd a környezeted véleményét. Ezzel nincs is semmi probléma. Sokszor megesik, hogy az embereket érdekli, hogy mit gondolnak mások, főleg ha a cél a lenyűgözésük.

Természetes, hogy szeretnéd, ha kedvelnének és tisztelnének.

Azonban, ha értékesebbnek tartod mások véleményét a sajátodnál, előfordulhat, hogy a viselkedésed megváltozik, mert igyekszel azt mutatni, amit az adott személy vagy társaság szerinted látni akar. Ez pedig többet árt, mint használ.

Negatív gondolkodás

„Nem vagyok elég jó.” „Nem tudom megcsinálni.” Sokszor mondtad már magadnak, nem igaz? Azzá válsz, aminek gondolod magad. Ha egyfolytában az jár a fejedben, hogy nem vagy elég jó, sosem lesz önbizalmad.

Előfordult már, hogy úgy érezted valamivel kapcsolatban, hogy nem tudod megcsinálni, habár tudatában voltál annak, hogy a képességeid megvannak hozzá?

Ez egy remek példa a negatív gondolkodásra. Ha belemerülsz a pesszimizmusba, könnyen találhatod szembe magad önbeteljesítő jóslatokkal. Fokozatosan pusztítod el a magabiztosságod az ilyen jellegű gondolatokkal. Próbáld meg pozitív elgondolásokkal helyettesíteni a negatívakat. Fontos, hogy arra koncentrálj, amit tudsz, ne pedig arra, amit nem.

Túl sok közösségi médiumon töltött idő

Volt már rá példa, hogy arra gondoltál, a közösségi oldalakon prezentált életed mennyivel jobb, mint a valódi? Az ilyen platformokon kialakított képek általában nem fedik a valóságot.

Ha a saját életed másokéhoz hasonlítod vagy egy hamis valóságot generálsz azzal, hogy csak a szép és jó dolgokat mutatod meg a világnak, érzékelheted, hogy ezt az önbizalmad bánja.

Meg kell értened, hogy a mindennapi élet nem olyan, mint amilyennek a képeken tűnik.

Önbecsmérlő beszéd

Mikor jelentéktelenebbnek állítod be a dolgokat, amiket véghez vittél, a magabiztosságod rombolásán dolgozol. Minden alkalommal, mikor azt állítod, te nem is vagy olyan jó, a saját szemedben csökkented az érdemed és értékességed. C. S. Lewis író egyszer azt mondta:

„Az alázatosság nem az, hogy kevesebbet gondolsz magadról, hanem hogy kevesebbet gondolsz magadra.”

Szóval erre emlékezvén próbáld ne összekeverni az alázatot az önbecsmérléssel.

Mások hibáztatása

Ha olyan helyzetben találod magad, mellyel nem vagy elégedett, előfordult már, hogy kifogásokat vagy bűnbakot kerestél? Ez a szokás lerombolja az önbecsülésedet és elveszi a magabiztosságod, mert úgy érzed, nem te irányítasz. Mások hibáztatása egy önvédelmi mechanizmus, azonban igen káros lehet az önbizalmadra nézve. Ha elkezdesz felelősséget vállalni a tetteidért és döntéseidért, visszafordíthatod a folyamatot.

Túl alacsonyra teszed a mércét

Mikor olyasmiket állítasz, mint „Én nem vagyok túl jó ebben, úgyhogy ne várj sokat”,

mások számára megkérdőjelezhetővé válik, az alkalmasságod. Ha állandóan így teszel, az emberek elvárásai valóban csökkenni fognak az irányodba, így nem is fognak csalódni benned.

Azonban, ahogy a mérce alacsonyabbra kerül, az önbizalmad is, az értékérzékeddel együtt. Ha magabiztos vagy, mások is jobban bíznak a képességeidben.

Azt gondolod, hogy nem tudsz hozzászólni/hozzátenni egy beszélgetéshez

Volt már rá precedens, hogy kivontad magad egy beszélgetésből a munkahelyen, iskolában vagy egy közösségi eseményen? Talán azért tetted, mert úgy érezted, nem tudsz semmi jelentőset hozzáadni a társalgáshoz. Ennek szintén önbizalomromboló hatása van. Úgy érezheted, untatod a beszélgetőpartnereid vagy nem tartanak elég okosnak.

Ám ezt csak bebeszélted magadnak, olyannyira, hogy már teljesen elhiszed. Meglehet, hogy az adott témában nem igazán vagy érdekelt, vagy csak nincs sok tudásod róla, de ez nem kerülhet a magabiztosságodba.

Visszautasítod a bókokat

A kapott bókokat gyakran eltereljük, elutasítjuk, mert zavarba jövünk, vagy nem gondoljuk, hogy igazak lennének. Visszautasítani egy dicséretet nem csak nekünk káros, megbánthatjuk vele a másik személyt is. Ha elfogadsz egy bókot, az nem jelenti azt, hogy egomániás vagy. Kedvesen elfogadni egy ilyen jellegű megjegyzést, segíthet az önbizalmad építésében.

Töprengés

Kaptad valaha azon magad, hogy újra és újra egy adott dologra gondolsz, ami nem sikerült, vagy amit nem kedveltél? Például egy apróságra, amit a kiselőadásod közben mondtál. Habár a gondolkodás elengedhetetlen egy probléma megoldásához, ez a fajta töprengés a problémát állítja középpontba, nem a megoldás keresését.

Észben kell tartanod, hogy az apró ballépéseid a legtöbb esetben csak a te szemedben tűnnek óriási hibának, mások valószínűleg már másnapra megfeledkeznek róla.

Minden ember más és más, különböző tehetségekkel megáldva. Használd ki a sajátjaidat! A pozitív megerősítés használata az élet lehető legtöbb területén hozzájárulhat az önbizalmad növekedéséhez, mert emlékeztet, hogy miben vagy jó.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



Forrás:

Psych2go

2017 Kidsnews | All rights reserved