Április 23. – a Coca-Cola váratlanul receptet cserél


kidsnews (127éves) - 6 hónapja

A Coca-Cola a második világháború után 60% körüli piaci részesedéssel rendelkezett, ami a nyolcvanas évek elejére kevesebb, mint a felére olvadt, elsősorban a Pepsinek, másodsorban a diétás üdítőitaloknak és az egészségesebb táplálkozás iránti növekvő igénynek köszönhetően. A Coca-Cola menedzsmentje szerette volna megfordítani a tendenciát, és teljes titokban, „Project Kansas” fedőnéven kifejlesztettek egy új, édesebb receptet, majd a sikeres vaktesztek után 1985. április 23-án az USA-ban minden előzmény nélkül, minimális csinnadrattával átálltak az új íz gyártására.

Az első reakciók pozitívak voltak, az eladások eleinte nőttek is, azonban a közvéleményen végül csak nem ment át az átabotában (kellő gondosság nélkül) végrehajtott változtatás.

Hiába a vaktesztek és piackutatások, ha a Coca-Cola elmulasztotta a közvéleményt „megdolgozni”.

A figyelmen kívül hagyott fogyasztók kötődése a megszokott termékhez heteken belül felülkerekedett, és egyre több hangadó az új termék ellen fordult. Tömegek követelték vissza a régi ízvilágot, a déli államokban valamiféle jenki (északi) konspirációt gyanítva bojkottálták a Coca-Colát,

sőt egy „Old Cola Drinkers of America” nevű társaság még be is perelte a céget, hogy tegyék közkinccsé a régi kóla receptjét. A Pepsinél eközben elővették a popcornt és időnként bedobtak egy jól időzített poént, hogy kihozzák a maximumot a Coca-Cola körüli perpatvarból.

A Coca-Cola végül három hónap után visszahozta az eredeti ízt, és ettől kezdve „Classic” és „New” vagy „Coke II” címkével mindkét kólafajta kapható volt egészen az új íz 2002-es végső kivezetéséig. Érdekes módon hosszú távon a Coca-Cola mégis jól járt, megerősödött a fogyasztóik hűsége és az eladásaik is javulásnak indultak. A receptcsere tanulságaiból pedig marketingesek és termékmenedment-szakértők generációi igyekeznek azóta is okulni és okítani másokat.

Természetesen az összeesküvés-hívőket sem hagyták hidegen a történtek, és a mindent jobban tudók szerint a receptcsere, majd -visszacsere nemcsak jenki összeesküvés volt, de titokban, arra irányult, hogy a fásult ügyfélkört felrázza és a közönség visszakövetelje a régit, majd a továbbiakban jobban ragaszkodjon hozzá

b,

olcsóbb, szintetikus összetevők bevezetéséről terelte el a figyelmet

c,

az USA droghatóságai nyomására kellett leváltani a régi receptet, mert a legkorábbi formula örökségeként még mindig voltak kokainszármazékok az italban.

Érdekesség, hogy a Stranger Things körül feltámadt ’80-as évek mánia jegyében, egy Netflix-szel közös promóció keretében egy limitált csomag erejéig újraélesztették a „New Coke”-ot, akkora sikerrel, hogy a rendelések rohamától összeomlott a Coca-Cola weblapja.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



2017 Kidsnews | All rights reserved